قاره هفتم از جنس پلاستیک

به گزارش وبلاگ اسبیکو، آیا می دانید سرنوشت زباله های تولیدی روزانه ما چه می شود؟ خبر بد این است که زباله های ما به جایی خارج از سیاره منتقل نمی شوند و تا ابد کنار ما هستند. اقیانوس ها یکی از جاهایی هستند که دارند تبدیل به خانه زباله های بشر می شوند. آیا از خطرات این اتفاق برای آینده زمین و حیات مان می دانید؟ این مطلب را دنبال کنید تا از تحقیقات دانشمندان در این زمینه مطلع شوید.

قاره هفتم از جنس پلاستیک

قاره هفتم کجاست؟

اقیانوس ها، بیش از 70 درصد از کره زمین را تشکیل می دهند. اما اکنون محل تجمع زباله های شناور تولید شده به دست انسان ها شده اند. این قاره پلاستیکی، توده های بزرگ از اشیا پلاستیکی تنیده در هم هستند که در ابعاد مختلفی به هم متصل شده اند. دانشمندان نام توده های شناور زباله در اقیانوس ها را قاره هفتم پلاستیکی نامیده اند؛ قاره ای مرگبار از جنس زباله های پلاستیکی ساخته شده به دست انسان، که آینده زندگی سازنده اش را به نابودی می کشاند.

قاره هفتم چگونه کشف شد؟

براساس مطالعات صورت گرفته به وسیله یک گروه از دانشمندان با نام گروه اکتشاف قاره هفتم که در سال 2014 برای اولین بار در مجله PLOS ONE منتشر شد، منطقه ها آلوده به زباله های پلاستیک در اقیانوس ها معرفی شدند. این مطالعات و نتایج برگرفته از تصاویر هوایی این گروه بودند. آنها نه تنها نقاط آلوده از این توده های پلاستیکی را بررسی می کنند، بلکه به چگونگی حرکت این توده های پلاستیکی با جریان آب، تجزیه و تحلیل نانو ذرات و رشد و تکثیر غیر قابل کنترل گونه های دریایی نیز می پردازند. تحقیقات این گروه در منطقه ها برمودا، مجمع الجزایر آزور، آتلانتیک شمالی، جزیره پاک در اقیانوس آرام، مجمع الجزایر تریستان در آتلانتیک جنوبی و در خاتمه در مجمع الجزایر چاگوس در اقیانوس هند صورت گرفته است. این پدیده با عنوان ظهور ناگهانی موضوع مورد اشاره تعدادی از دانشمندان در مستندات علمی گوناگون از 15 سال قبل بوده است.

قاره هفتم شامل چه منطقه های است؟

این منطقه ها شامل 5 ناحیه است که به نام Gyres معرفی شده اند. این نواحی در جهت حرکت پنج گرداب بزرگ دریایی شناسایی شده اند. در این گرداب های دریایی، میلیاردها زباله در ستون هایی با جریان های اقیانوسی و بر اساس نیروی جاذبه زمین، به آرامی و با حرکت دورانی به سمت عمق اقیانوس حرکت می کنند.

لوئیس گربر مسئول موسسه Race of Water، اسپانسر این مطالعات است و هزینه ای بالغ بر 2.5 تا 3 میلیون دلار پرداخت کرده است. به زعم او اگر جزایری در منطقه ها آلوده اقیانوس ها وجود داشته باشد، آنها به صورت طبیعی مانند یک مانع عمل می کنند و باعث افزایش حجم این زباله ها می شوند. گشت های هوایی صورت گرفته طی 270 روز در این مطالعات، توده های زباله پلاستیکی در مقیاس های بزرگ را در پنج ناحیه از اقیانوس شناسایی کردند. نمونه برداری از شن و ماسه جزایر وجود نانو ذرات پلاستیک ها را نیز تایید کرده است.

علاوه بر این ها، بر اساس همین مطالعات بین المللی که بین سال های 2007 تا 2013 با عنوان ارزیابی جامع از زباله های شناور بر روی سطح دریاها صورت گرفته، عنوان شده که علاوه بر این پنج ناحیه Gyres اقیانوسی، در نزدیکی سواحل استرالیا، در خلیج بنگال و در مدیترانه نیز این توده های زباله شناور وجود دارند.

ماده تشکیل دهنده قاره هفتم چیست؟

اعداد این گزارش ها بسیار حیرت آور است. 296,000 تن زباله با 5000 میلیارد جسم در تمامی ابعاد، شامل بقایای مواد پلاستیکی، کیسه های نایلونی، قوطی و انواع جزئیات پلاستیکی هستند. این زباله ها به وسیله باد، جریانات رودخانه ای و به وسیله تخلیه زباله ها از کشتی ها از اواخر سال 1990 به اقیانوس ها و دریاها وارد شده اند.

براساس مطالعات دیگر، سواحل جهان در سال 2010، مملو از حجمی به میزان 275 میلیون تن زباله پلاستیکی هستند که 4.8 تا 12.7 میلیون تن از این میزان به اقیانوس ها راه یافته اند. آمار متفاوت منتشر شده نشان می دهد که بیشتر قریب به اتفاق این زباله ها در سطح آب، در نقاط دور از ساحل شناور هستند.

مقصد نهایی زباله ها در اقیانوس ها کجاست؟

در این زمینه هنوز مطالعات علمی کاملی صورت نگرفته است، اما چند فرضیه مطرح است: زباله ها به اعماق اقیانوس ها می روند، به وسیله اشعه ماوراء بنفش تخریب می شوند، تجزیه بیولوژیکی شده و یا به وسیله موجودات دریایی خورده می شوند!

طی آخرین گزارش منتشر شده به وسیله صلح سبز، هر ساله چیزی حدود یک میلیون پرنده و 100 هزار موجود دریایی بر اثر خوردن مواد پلاستیکی از بین می روند. بیشترین خطری که این گونه های جانوری را تهدید می کند، خطر ابتلا به انسداد روده، خفگی، آسیب و یا عفونت خصوصا در لاکپشت های دریایی، پرندگان و آبزیان است.

اما نگرانی دیگر تاثیر پلیمرها بر تکثیر گونه ها است که به وسیله دانشمندان توسعه گونه های مهاجم خاص نامیده شده است. زباله ها و توده های تشکیل شده از آنها می توانند محل مناسبی برای رشد و تکثیر بعضی از گونه های خاص دریایی مانند بعضی از جلبک ها باشند. تکثیر و رشد خارج از کنترل این گونه ها یکی از دغدغه های اصلی دانشمندان درگیر مطالعات زباله های پلاستیکی موجود در اقیانوس ها است. بر اساس اظهار نظر تعدادی از این دانشمندان، توسعه گونه های مهاجم خاص می تواند تهدیدی جدی برای اکوسیستم دریا و اقیانوس باشد.

آیا سوراندن زباله راهکار مناسبی برای از بین بردن آنها است؟

با با سوزاندن زباله ها حجم زیادی از دود و مواد شیمیایی وارد هوا می شود. با سوختن پلاستیک ها، دیوکسین تولید می شود که کشنده ترین گاز است و هر چند در طبیعت وجود ندارد، ولی ما مسئول تولید آن هستیم و باید بدانیم که سوزاندن زباله خطرناک است و با تولید دیوکسین در کشورها موج سرطان نیز شکل می گیرد.

در آخر اگر شما هم با خواندن این مطلب نگران آینده زمین شدید و به فکر راهکار هستید، پیشنهاد می کنیم مطلب چگونه زباله کم تری تولید کنیم؟ را بخوانید.

منبع: خبرگزاری مستقل محیط زیست

گردآوری و تنظیم: تحریریه وبلاگ اسبیکو

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "قاره هفتم از جنس پلاستیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قاره هفتم از جنس پلاستیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید