فوت و فن های نرم کردن گوشت کبابی و مرینیت آن

به گزارش وبلاگ اسبیکو، در این مقاله به سراغ فوت و فن های نرم کردن گوشت کبابی و مرینیت آن می رویم. گوشت کبابی از غذاهای مناسب آخر هفته است که درست کردن آن در خانه باعث می گردد بتوانید از کیفیت گوشت اطمینان پیدا کنید. بعلاوه سسی که برای مرینیت کردن از آن استفاده می کنید در طعم کباب و نرم کردن گوشت کبابی تأثیر زیادی دارد.

فوت و فن های نرم کردن گوشت کبابی و مرینیت آن

گوشت قرمز برخلاف گوشت مرغ به فوت و فن های خاصی نیاز دارد تا یک کباب خوشمزه را نهایتاً داشته باشید. روش نرم کردن گوشت کبابی و داشتن مزه لذیذ را در ادامه خواهید خواند.

برترین قسمت گوشت برای کبابی

گوشت گوساله

اگر انتخاب شما گوشت گوساله است برای کباب کردن قسمت راسته برترین گزینه است. راسته گوساله به دلیل نرم و خوش طعم بودن کبابی لذیذ را به شما تحویل می دهد. بعلاوه دنده به دلیل چرب و غضروفی بودن و مقرون به صرفه بودن برای دنده کباب خوشمزه است. اگر ذائقه شما گوشت تماماً چرب می پسندد دوش یا راسته چرب تهیه کنید. اما اگر از دسته افرادی هستید که گوشت بدون چربی را ترجیح می دهد فیله هم صاف و بدون چربی است و هم نرم است.

گوشت گوسفند

برویم سراغ گوشت گوسفندی. فیله گوسفند از ترد ترین و نرم ترین قسمت های گوسفند است. فیله شامل بخش پشتی کمر و جگر سفید است. دنده گوسفند با گوشت نرم، نازک و پرچربی که دارد زود پخته می گردد و طعم دلچسبی دارد.

بعلاوه راسته گوسفندی، از محبوب ترین قسمت های گوسفند برای کباب کردن است. راسته گوسفند در واقع قسمت های اطراف ستون فقرات است و به دلیل تحرک کمی که به خود دیده نرم تر و ترد تر از بقیه قسمت ها است. چربی کم و طعم منحصر به فرد راسته از دلایل محبوبیت آن است.

مواد اولیه سس مرینیت کباب

نمک و روغن

نمک و روغن دو ماده اصلی هر نوع مرینیتی هستند. اگر گوشت شما تازه و ترد باشد همان لحظه که آن را خریداری می کنید می توانید به آن نمک و مقداری روغن بزنید و کباب کنید. بدون هیچ پیش نیاز دیگری خود را به یک وعده گوشت کبابی خوش طعم مهمان کنید. برای نرم شدن کباب ضروری است حداقل چهل دقیقه قبل از کباب کردن آن را نمک بزنید. کمی نمک هم در هنگام کباب کردن به آن بزنید تا گوشت آبداری داشته باشید.

نمک به دلیل نقشی که در حفظ رطوبت گوشت دارد و باعث می گردد رطوبت در همه قسمت های گوشت حتی قسمت های خشک جذب گردد. مک نقش اسمزی را در گوشت انجام می دهد و باعث می گردد، آب درون گوشت بیرون کشیده گردد، ساختار پروتئین های گوشت شکسته و شکاف هایی در بافت گوشت ایجاد گردد. سپس مواد مرینیت برای نرم کردن گوشت کبابی و مزه دار کردن آن جذب گوشت می شوند. به همین خاطر است که برای هر ترکیب مرینیت کردن گوشت نمک یک جز اساسی آن است.

روغن نیز مانند نمک یکی از ترکیبات اصلی سس مرینیت است. روغن در ترکیب با گیاهان عطردار و ادویه جات باعث بروز بیشتر عطر و طعم آن ها می گردد. روغن زیتون، روغن هسته انگور، روغن کنجد و روغن آووکادو هر کدام را که در دسترس داشته باشید برای مرینیت گوشت کبابی می توانید بهره ببرید.

سس سویا و عسل

از فوت و فن های نرم کردن گوشت کبابی و مرینیت آن استفاده از سس سویا است. سس سویا به دلیل اسید گلوتامیکی که دارد باعث خوش طعم شدن و نرمی گوشت استیک می گردد.

شیرین نماینده ای که به شکل عسل یا شکر به مواد مرینیت اضافه می گردد رنگ گوشت کبابی را زیباتر می نماید. شکر یا عسل را می توانید به مواد مرینیت اضافه نموده یا مستقیم بر روی گوشت بمالید. می توانید از شکر قهوه ای، مربا، سس گوجه، استویا، شربت افرا یا حتی نوشابه به عنوان شیرین نماینده بهره ببرید.

ترکیب اسیدی

برای نرم و ترد کردن گوشت کبابی به یک ترکیب اسیدی نیاز دارید. به همین منظور می توانید از سرکه بالزامیک، سرکه انگور قرمز، لیمو، نارنج، گریپ فروت، ماست یا دوغ بهره ببرید. این مواد به خوبی نقش اسیدی خود را انجام می دهد و در نرم شدن کباب تأثیر دارند.

کیوی برای نرم کردن گوشت

کیوی میوه ای است که از آن برای ترد کردن گوشت استفاده می گردد. این میوه حاوی آنزیمی به نام اکتینیدین است که بر بافت گوشت تأثیر گذاشته، پروتئین موجود در آن را حل نموده و در نتیجه گوشت نازک می گردد. توجه داشته باشید که کیوی باعث عوض شدن مزه گوشت می گردد بنابراین بهتر است قبل از مخلوط کردن کل گوشت با کیوی اطمینان پیدا کنید که طعم آن را دوست دارید.

حداکثر نیم ساعت قبل از کبابی کردن گوشت، کیوی را رنده نموده و به مواد مرینیت اضافه کنید.

سبزیجات و ادویه جات

مقدار سبزیجات و ادویه جاتی که در مواد مرینیت استفاده می کنید کاملاً وابسته به ذائقه شما است. هر چه از این ترکیبات طعم دار و عطر دار بیشتر بهره ببرید گوشت کبابی خوش طعم تر می گردد. از جمله این ترکیبات سیر، زنجبیل، رزماری، موسیر، آویشن هستند. حداقل چهار تا پنج حبه سیر را خرد نموده یا له کنید و به همراه یک قاشق غذاخوری از سبزیجات معطر را در ترکیبات سس مرینیت حل کنید. با این کار بوی گوشت کاملاً گرفته می گردد و عطر خوش سبزی معطر جایگزین آن می گردد.

یک دستورالعمل برای نرم کردن گوشت کبابی

حالا که با اجزا مختلف یک سس مرینیت آشنا شدید می توانید سسی متناسب با ذائقه خود درست کنید. ما یک دستورالعمل پیشنهادی در اینجا ارائه می دهیم تا اگر قصد امتحان کردن ترکیبات مختلف را ندارید از آن بهره ببرید. مقداری پیاز (مثلاً 3 پیاز میانه به ازای هر 1 کیلوگرم گوشت) را رنده کنید و سپس آن را در یک پارچه قرار دهید و آب آن را در یک کاسه بگیرید. آویشن و برگ بو را همراه با مقداری روغن زیتون و نمک در همان کاسه بریزید. گوشت را در این مخلوط فرو کنید و بگذارید 24 ساعت بماند.

فوت و فن های نرم کردن گوشت کبابی و مرینیت آن

تنها مواد سس مرینیت در طعم و تردی گوشت کباب مؤثر نیستند. علاوه بر آن یک سری فوت و فن نیز وجود دارد که با رعایت آن ها هم مواد سس کارکرد بیشتری پیدا می نمایند و هم باعث می شوند گوشت به خوبی عمل بیاید.

قبل از مرینیت گوشت را با چنگال سوراخ کنید

مواد مرینیت در صورتی که روی گوشت مالیده گردد نهایت تا سه میلی متری از عمق گوشت نفوذ می نماید به همین خاطر برای نرم کردن گوشت استیک قبل از این که آن را داخل مواد مرینیت بگذارید، با یک چنگال گوشت را سوراخ سوراخ کنید. با این کار مواد مرینیت بهتر به داخل گوشت نفوذ می نماید. اگر تکه های گوشت استیک ضخیم بود، از چاقو بهره ببرید و چند برش داخل گوشت بزنید.

مواد مرینیت و گوشت را به خوبی بپوشانید

به یاد داشته باشید که برای نرم کردن گوشت کبابی، ضروری است همه قسمت های گوشت را به طور کامل با سس مرینیت بپوشانید. یک روش پیشنهادی راحت این است که مواد مرینیت و گوشت را داخل یک کیسه نایلونی بریزید، در کیسه را ببندید و آن را تکان دهید تا مواد به خوبی به همه قسمت های گوشتی نفوذ کند.

همینطور می توانید همه مواد را در یک کاسه بزرگ ریخته و روی آن را با سلفون بپوشانید. از آنجا که میکروارگانیسم ها در دمای بین پنج تا 40 درجه سانتی گراد بیشترین فعالیت خود را دارند، توصیه می گردد که برای نرم کردن گوشت کبابی، گوشت را همراه با مواد مرینیت داخل یخچال قرار دهید.

گوشت را چند ساعت در مواد مرینیت بخوابانید

مواد مرینیت به شرطی عطر و طعم خود را به خوبی به گوشت منتقل می نمایند که زمان کافی به آن بدهید. زمان لازم برای مرینیت کردن هر نوع گوشت فرق دارد. دقت داشته باشید که زیاد از حد خواباندن گوشت در سس به دلیل مواد اسیدی که دارد باعث سمی شدن آن می گردد. در ادامه انواع گوشت و مدت زمان لازم برای مرینیت کردن هر کدام آمده است.

نوع گوشتمدت زمان لازم برای خواباندن در مواد
مرغ تکه شده20 دقیقه تا 3 ساعت
مرغ کامل24 ساعت
گوشت قرمز30 دقیقه تا 24 ساعت
ماهی و میگو20 دقیقه (اگر دوز اسیدی مواد بالا است) تا دو ساعت

استفاده از بیفتک

با استفاده از بیفتک یا همان گوشت کوب می توانید تکه های گوشت خود را اگر کباب دنده نیستند نازک کنید. پس از فیله کردن گوشت ها آن را درون یک کیسه نایلون قرار داده و با بیفتک چند بار بر روی آن بزنید. با این کار هم مواد سس به خورد گوشت می رود و هم گوشت نازک تر شده و راحت تر پخته می گردد.

سخن آخر

فوت و فن های نرم کردن گوشت کبابی و مرینیت آن تنها به نکات آورده شده در این مقاله خلاصه نمی گردد. در منطقه ها مختلف و حتی افراد مختلط راز و رمزهای متفاوتی برای داشتن یک گوشت کبابی ترد و لذیذ دارند. در این مقاله سعی شده نکات اصلی و ضروری داشتن یک وعده خوشمزه با گوشت کبابی آورده گردد. برای تهیه تمامی مواد لازم سس مرینیت به راحتی و در زمانی کوتاه می توانید آن ها را یک جا از وبلاگ اسبیکو سفارش داده و در جلوی در منزل تحویل بگیرید.

از قلم نیاندازید که اگر فوت و فن متفاوتی برای نرم گوشت کبابی و مرینیت آن دارید برای ما بنویسید.

منبع: اسنپ مارکت

به "فوت و فن های نرم کردن گوشت کبابی و مرینیت آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوت و فن های نرم کردن گوشت کبابی و مرینیت آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید