عرضه 9 خودروی نو به بازار در امسال، افزایش فراوری خودرو با اصلاح قیمت ها میسر می گردد
به گزارش وبلاگ اسبیکو، مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت از عرضه 9 خودروی نو به بازار در امسال اطلاع داد و گفت: افزایش فراوری خودروسازان بزرگ کشور و اجرای گام دوم طرح تحولی خودرو با اصلاح قیمت ها میسر می گردد.
به گزارش ایرنا، عبدالله توکلی لاهیجانی اضافه کرد: پس از چهار سال متوالی که فراوری در حدود سالیانه 800 هزار دستگاه بود و قسمتی از خودرو های فراوریی هم در پارکینگ ها انباشته می شد و به صورت ناقص و غیر قابل عرضه به بازار بود، در سال 1401 با رشد 39 درصدی، فراوری بالای یک میلیون و 300 هزار دستگاه محقق شد.
وی بیان داشت: در امسال قصد داریم تا رکورد فراوری خودرو در کشور را بشکنیم و به فراوری بالای یک میلیون و 600 هزار دستگاه برسیم.
عرضه 9 محصول نو به بازار در امسال
این مقام مسوول وزارت صمت اعلام نمود: پس از اجرای گام نخست که به تثبیت جریان فراوری اختصاص داشت، در گام دوم طرح تحولی تمرکز بر توسعه محصولات بومی باکیفیت بر اساس پلتفرم های نو است و قصد داریم که 9 محصول نو به بازار عرضه کنیم.
توکلی لاهیجانی ادامه داد: بر این اساس همراه با ازسرگیری واردات و موازی با شفاف سازی عرضه در سامانه یکپارچه خودرو، پیش بینی می گردد بازار خودروی کشور به سمت رقابتی شدن پیش برود.
وی گفت: بعلاوه افزایش عرضه و واقعی شدن قیمت ها به وسیله افزایش قیمت کارخانه، سبب حذف تقاضای کاذب در بازار خودرو و افزایش عرضه به وسیله حذف زیان خودروسازان باشیم.
عدم طراحی و توسعه محصولات بومی، ریشه اصلی ناکارآمدی صنعت خودرو
مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت گفت: در گام دوم که بسیار مهم تر است و هر بار صنعت خودروی کشور در همین گام متوقف مانده است، باید به ریشه اصلی ناکارآمدی در صنعت خودروی کشور پرداخته گردد که همانا عدم پرداختن به حلقه طراحی و توسعه محصولات بومی در زنجیره ارزش خودروسازان داخلی است.
توکلی لاهیجانی گفت: امروز به علت عدم دانش بنیان شدن این صنعت، ابتکار عمل در محصول در دست خودروساز داخلی نیست و به واسطه این وابستگی، جریان فراوری خودروسازان داخلی مدام با فراز و فرود همراه است.
وی تاکید نمود: گام دوم کوشش برای دانش بنیان شدن این صنعت به وسیله توسعه بن سازه (پلتفرم های) بومی و توسعه محصولات با نشان ملی است؛ توسعه گفتمانی که با برگزاری نمایشگاه تحول صنعت خودرو در شهریور سال 1401 شروع شد و در امسال در خودروسازان داخلی با قدرت بیشتر دنبال می گردد تا با اتکا به هم افزایی منابع داخلی و عمق ساخت داخل بالا، ارزش اضافه کرده، ثروت و اشتغال بیشتری به وسیله این صنعت حیاتی در کشور ایجاد گردد تا آنگاه در گام سوم بتوان با خلق مزیت های راهبردی داخلی به رقابت با خودروسازان جهانی و توسعه بازار های صادراتی دل بست.
منبع: فرارو