طرز تهیه دلمه برگ مو ترکیه ای اصلی مجلسی و خوشمزه

به گزارش وبلاگ اسبیکو، دلمه ترکیه ای کمی با دلمه ایرانی تفاوت دارد اما سبک و ساختار تهیه آن یکی است. در تهیه دلمه ترکیه گاهی گوشت چرخ نموده استفاده می گردد و گاهی کاملا گیاهی است. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه دلمه برگ مو ایرانی را مرور نموده بودیم. اما طرز تهیه دلمه برگ مو ترکیه ای اصلی بدون گوشت را اینجا آنالیز می کنیم.

طرز تهیه دلمه برگ مو ترکیه ای اصلی مجلسی و خوشمزه

مواد لازم برای تهیه دلمه برگ مو ترکیه ای

  • برنج (آبکش شده) 2 فنجان
  • گوجه فرنگی (پوست کنده و خرد شده) 1 فنجان
  • رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
  • پیاز (ریز خرد شده) 2 عدد
  • برگ انگور 225 گرم
  • روغن زیتون فوق بکر دو سوم فنجان
  • آب گرم 3 فنجان
  • نعنا خشک 2 قاشق غذاخوری
  • لیمو (ورقه شده) نصف لیمو
  • فلفل سیاه یک چهارم قاشق چای خوری
  • دارچین یک چهارم قاشق چای خوری
  • فلفل دلمه ای یک دوم قاشق چای خوری
  • نمک یک و نیم قاشق چای خوری
  • شکر نصف قاشق چای خوری
  • آجیل کاج 2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه دلمه برگ مو ترکیه ای

1. آماده کردن برنج

اولین مرحله از طرز تهیه دلمه برگ مو ترکیه ای این است که برنج را آبکش کنید و برنج آبکش شده را کناری بگذارید و سراغ تهیه باقی مواد فیلینگ دلمه بروید.

نکته: در ترکیه البته برنج را به مدت 15 دقیقه در آب گرم می گذارند، سپس می شویند و بعد بدون پخت آبکش می نمایند. با توجه به ذائقه ایرانی ما و البته برنج های ایرانی بهتر است ما برنج را آبکش کنیم.

2. آماده کردن مواد داخل دلمه برگ انگور

حالا و در دومین مرحله از طرز تهیه دلمه برگ مو ترکیه ای سه قاشق غذاخوری روغن زیتون خالص را در قابلمه بریزید و پیاز را اضفاه کنید و خوب تفت دهید. بعد برنج را اضافه کنید و حدود پنج دقیقه هم بزنید. سپس گوجه فرنگی پوره شده و رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و با حرارت ملایم هم بزنید.

نعناع خشک، فلفل سیاه، دارچین، فلفل دلمه ای، نمک، شکر و دانه های کاج را هم داخل تابه بریزید سپس یک فنجان آب گرم اضافه کنید و پنج دقیقه با حرارت میانه رو به پایین هم بزنید تا مواد بپزد.

3. آماد ه سازی برگ انگور

اگر برای تهیه دلمه برگ مو ترکیه ای از برگ انگور تازه استفاده می کنید؛ آن ها را در آب جوش بریزید و به مدت 5 دقیقه بپزید تا نرم شوند. آبکش نموده و ساقه ها را جدا کنید. اگر از برگ های انگور غیر تازه استفاده می کنید، فقط ساقه ها را جدا نموده و در آب سرد بشویید تا مخلوط نگهدارنده نمک روی برگ ها پاک گردد.

4. پخت دلمه ترکیه ای

حالا و در آخرین مرحله از طرز تهیه دلمه برگ مو ترکیه ای، هر برگ را روی یک بشقاب یا تخته برش قرار دهید. سمت براق برگ باید در پایین باقی بماند. می توانید نحوه قرار دادن پر شده روی برگ ها را در تصویر مشاهده کنید.

برگ های انگور پر شده و حلقه شده را کنار هم در قابلمه بریزید. برش های لیمو را روی سطح قرار دهید و 2 فنجان آب گرم به آن اضافه کنید و یک بشقاب روی دلمه ها قرار دهید تا دلمه ها ثابت قرار بگیرند. در قابلمه را ببندید و با حرارت ملایم به مدت 45 دقیقه بپزید تا آب آن گرفته گردد. بعد از آن دلمه شما آماده است کافی است کنارش برش های لیمو و ماست بگذارید و سرو کنید. نوش جان!

نکات تکمیلی برای تهیه دلمه ترکیه ای

دلمه ترکیه درست مثل دلمه ایرانی است و به طور کلی طرز تهیه دلمه برگ مو ترکیه ای کمی با مدل ایرانی تفاوت دارد و حتی با وجود تفاوتش باز هم تهیه و پختش کار آسانی است، فقط کافی است نکات آن را بدانید.

دلمه ترکیه چه تفاوتی با دیگر دلمه ها دارد؟

واقعیت این است که در کل جهان دلمه به اشکال مختلف پخته می گردد اما دلمه برگ مو یا برگ انگور بیشتر در میان مردم آسیایی رواج دارد. نکته جالب این است که معین کردن تفاوت ها از یک کشور به کشور دیگر کار دشواری است چون هر فرد می تواند سبک فردی خود را در پخت دلمه داشته باشد چون دلمه غذایی است که نسل به نسل منتقل شده و بنابراین بسته به سنت خانواده و منطقه ها مختلف، تغییراتی یافته است.

با این حال و به طور کلی، دلمه های ترکی نسبت به جاهای دیگر بلندتر و نازک تر هستند. دلمه های ایرانی معمولا نسبتا کوتاه و مربع هستند.

در اکثریت قریب به اتفاق برگ های انگور پر شده چه در ایران چه هر جای دیگر جهان از برنج به عنوان پرنماینده اصلی استفاده می نمایند، اگرچه بعضی از دانه های دیگر هم استفاده می گردد. در حالی که در دلمه ایرانی مثلا طرز تهیه دلمه شیرازی معمولا از گیاهان زیادی استفاده می گردد، دلمه ترکی فقط از اندازه نسبتا کمی سبزیجات استفاده می نماید. نسخه های ترکی هم اغلب شامل آجیل کاج، مویز و یا گوجه فرنگی در مخلوط میانی می شوند.

اما به طور کلی این روزها دلمه پرشده با گوشت هوادار بیشتری دارد. بنابراین اگر دوست دارید طرز تهیه دلمه با گوشت چرخ نموده را بدانید حتما آن را در کتاب کاله مطالعه کنید. اما به سبک بدون گوشت که ما امروز مرور کردیم در ترکیه یالانچی دلمه (yalancı dolma) می گویند.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه دلمه برگ مو ترکیه ای اصلی مجلسی و خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه دلمه برگ مو ترکیه ای اصلی مجلسی و خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید