سفر به سرزمین هزار گنج ایران

به گزارش وبلاگ اسبیکو، خبرنگاران: اگر دنبال یک جای دنج و خوش آب و هوا می شد، شال و کلاه کنید و با ما به دلفارد بیایید.همسایگی اقلیم مرطوب و خشک در این سامان، دیار سبزی را در دل چشمانمان می نشاند تا منطقه جیرفت به نام هند کوچک ایران معروف گردد.

سفر به سرزمین هزار گنج ایران

دامن پرچین زاگرس پر می گردد از ململ ابر و مه . مثل رویاست . باورتان می گردد فقط 25 دقیقه تا کویر داغ کرمان فاصله باشد!

همسایگی اقلیم مرطوب و خشک در این سامان، بهشتی سبز را در دل چشمانت می نشاند تا منطقه جیرفت به نام هند کوچک ایران معروف گردد، اما آنچه می خواهیم در سفر به این سرزمین پیش روی شما بگذاریم، جیرفت نیست! می خواهیم مسیر منطقه ییلاقی را در دل چین های زاگرس در جیرفت نشان دهیم تا محلی باشد برای استراحت شما و برترین نقطه برای رسیدن به زیبایی های شهرهای اطراف، مانند بم و راین. بنابراین اگر دنبال یک جای دنج و خوش آب و هوا می گشت، همین حالا شال و کلاه کنید و با ما همسفر شوید.

چگونه به دلفارد برویم؟

برای رسیدن به دلفارد، باید خود را به جیرفت برسانیم. دلفارد نهایت زیبایی طبیعی کرمان در میان چین و شکن های زاگرس است. برای رفتن به جیرفت، راه زمینی را تنها برای کسانی توصیه می کنیم که وقت زیادی دارند و می توانند یک شبانه روز را در مسیر باشند، البته اگر مبدأ را از تهران بگیریم. بنابراین، هم می توانند با اتوبوس بروند و هم می توانند با قطار تهران ـ کرمان راهی شوند.

به هر حال، همین ابتدای کار هم تکلیف موافقان سفر با هواپیما را روشن می کنیم. جیرفت فرودگاه دارد، اما از آنجا که در حال تبدیل به یک فرودگاه بین المللی است، در حال حاضر پروازی از تهران به باند آن فرود نمی آید. تا پیش از این تغییر و تحولات، دو پرواز روزانه از تهران به جیرفت و از جیرفت به تهران می رفت و برمی گشت.

رستوران های روباز مشهد

رستوران نزدیک حرم مشهد

فهرست وسایل سفر به مشهد با اتوبوس

بنابراین شما در هر کجا که هستید، ابتدا خود را باید به کرمان برسانید، مگر این که در استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان ساکن باشید. برای هرمزگان، بویژه بندرعباسی ها فاصله ای نیست، اما برای کسانی که می خواهند خود را به کرمان برسانند، باید 3 ساعت جاده را پشت سربگذارند تا به جیرفت برسند. بعد از آن می توان خود را به دلفارد رساند.

در کنار صندل تا شهر دقیانوس:

نام جیرفت را امروزه کمتر کسی شاید نشنیده باشد. جیرفت بخشی از معروفیتش را مدیون سایت تاریخی کنار صندل است که نشان از وجود تمدن در 5 هزار سال پیش در شرق کشور می دهد. شهر دقیانوس هم از دیگر دیدنی های این شهر است. با توجه به زمانی که دارید، می توانید ابتدا زیبایی های جیرفت را ببینید و بعد، خود را به دلفارد بکشانید، یا اینکه در دلفارد ساکن شوید و سپس به شهرهای اطراف سر بزنید که یکی از آنها هم جیرفت است. به هر حال، هر مسیری را که انتخاب کردید، موزه جیرفت را نباید فراموش کنید.

مینیاتور ارگ بم در راین:

اما پیشنهاد دوم برای کسانی که می خواهند یک هفته یا چند روز خود را در ییلاق دلفارد بگذرانند، این است: بعد از جیرفت، مسیر شما به راین می افتد. راین هم پر از زیبایی است که هم طبیعی است، هم تاریخی. قلعه راین، مینیاتوری از ارگ بم است. آبشار معروفی هم دارد. بافت تاریخی اش نیز دیدنی است.

آبشارهای دلفارد:

آبشارهای دلفارد که با نام گُلم یا گُلمای دختر کُش نیز شناخته می شوند، در فاصله 47 کیلومتری شمال جیرفت و در بخش سردسیر دلفارد، در دره ای شرقی غربی و مملو از چنار قرار گرفته است. گُلم در منطقه ها جنوبی استان، همان حوضچه آبی است که در رودخانه ها و یا در محل آبریز آبشارها به وجود می آید و گُلم دختر کش، شاید تداعی کننده حادثه ای باشد که ناشی از غرق شدن دختری در آبشار باشد و یا تمثیل زیبای آن از این اصطلاح استفاده شده است، اما برای این مورد سندی وجود ندارد و بیشتر بر گرفته از باورهای محلی است. این آبشار از چهار حوضچه یا گُلم تشکیل شده که گُلم دوم برزگتر از بقیه است.

با عبور از دیوار سمت چپ آبشار، به گل دوم که کاسه سنگ زیبایی را تداعی می نماید، می رسیم. برای رسیدن به آبشارهای بالاتر، مسیرها، سخت و سخت تر می شوند. مسیر رودخانه در بالا دست آبشارها و در کف دره های پر از درختان کوهی، در دل کوه بالا می رود و فضای بکر و هیجان آوری را به نمایش می گذارد.

شیب دامنه های این دره را درختان بنه تا ارتفاع 2500 متری، اسیر تاج و تنه و ریشه های محکم خود کرده و در ارتفاعات بالاتر، جلال و شکوه اورس ها، دیدنی و ستودنی است. آبشار دلفارد در ارتفاع 2100 متری از دل کوه های بحر آسمان می جوشد و جریان آب آن، خطی از چنارهای تنومند را در کنار خود پدید آورده است. قدم زدن در حاشیه این آب و تنفس طراوت این دره پر چنار، آن هم در تمام فصول سال، آرامش خاصی را به گردشگران و عاشقان طبیعت می بخشد.

خستگی را کجا در کنیم؟

دلفارد دره ای سبزاست که به طالقان و لواسان تنه می زند. اگر مسیر را از طرف ساردوئیه که قرار است شما را هم تا آ نجا بکشانیم، بیایید، زیبایی اش کمتر از جاده چالوس نیست، حتی پیچ و خم هایش هم به مقدار پیچ و خم های جاده چالوس است. تا الان مسیر کرمان تا جیرفت را آمدیم. مهمان راین هم شدیم، حالا وقت آن است که محل اقامت خود را مشخص کنیم. دلفارد، هم هتل دارد و هم سوئیت های شیک و تمیز که اهالی منطقه در اختیارتان قرار می دهند.

اینجا آفریقا نیست! اینجایی را که می خواهیم تصویر کنیم، تا با چشم خودتان نبینید باور نمی کنید. به هر حال، آنچه در فکر شما از سرزمین کویری حک شده، خشکسالی است و بی آبی. هرچند این مسیر هم از گزند بی آبی در امان نیست، اما با برنامه هایی که سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری انجام داده، مسیری بکر و رؤیایی را پیش روی شما گذاشته است. بنابراین بعد از این که دلفارد را به دیدن نشستید و آبشار زیبای آن را در ته دره جرعه جرعه نوشیدید، راهی که آمده اید را ادامه دهید. باورکنید از جاده چالوس هیچ کم ندارد. به شما قول می دهیم هیچ کجا، صدای چهچهه پرندگان را به این وضوح نمی شنوید.

با بوی علف، پونه و هزارگیاه دیگر یکی می شوید. تمام لحظات شما اینجا تابلویی است که به تصویر کشیده می گردد. شکل کوه ها و صخره ها به همان هند نزدیک است و آفریقا. بی علت نیست که مسیرمان را همین طور ادامه نمی دهیم، می خواهیم شما را به یک روستای نزدیک ببریم که بیشتر باغ هایش پرچین ندارد و درست پا به پای جاده تا روستا با شما می آیند.

اگر پرچینی هم باشد کوتاه است، پرچینی است برای زیبایی باغ های میوه و مرکبات، با مردمی که سختکوشند و مهربان. اینجا دیواری برای حفاظت از باغ معنی نمی دهد. البته این به این معنی نیست که شما هر چه دلتان خواست، میوه هایش را بچینید! لطفاً رعایت کنید. روستایی است و با حجب و حیا، چیزی نمی گوید. اصلا نگذارید توی دلش هم بگوید!

قله بحر آسمان:

شقایق است که پا به پای شما می آید. اگر این فصل را به منطقه ساردوئیه بروید، بازی ابر و مه و کوه و در و دشت شما را برای چند لحظه میخکوب می نماید. فکر می کنید حتماً به سرزمینی دیگر آمده اید. کویر و این حرف ها؟! اما شک نکنید حتماً سراغ روستای محمدآباد روس پیکر را بگیرید.

زیبایی های شمال کشور اینجا تکثیر شده است با رنگ و بوی دیگر. درخت انار است و چغاله که همین طور خود را به زور به کوچه ها کشانده اند از روی پرچین ها و شاخه ها. اینجا را بحر آسمان می گویند، سفر به بحر آسمان برای کوهنوردان هم خاطرات خوشی در پی دارد.

منبع: توریسم آنلاین

به "سفر به سرزمین هزار گنج ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به سرزمین هزار گنج ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید