سفرنامه ناصرالدین شاه به چمن سلطانیه آماده انتشار شد

به گزارش وبلاگ اسبیکو، سفرنامه ناصرالدین­ شاه به چمن­ سلطانیه که به تلاش زهرا موسیوند و نادر پروانه تصحیح و آماده چاپ شده، از جمله سفرنامه های این شاه قاجار است که تا به امروز به چاپ نرسیده است. این سفرنامه علاوه بر عزل و نصب ­ها، بازدید از شهرها، اوضاع سیاسی و اجتماعی و شکارهای ناصرالدین شاه، از لحاظ جغرافیای تاریخی راستا سفر نیز حائز اهمیت فراوان است.

سفرنامه ناصرالدین شاه به چمن سلطانیه آماده انتشار شد

ناصرالدین شاه از معدود پادشاهانی است که به نگارش خاطرات و سفرنامه­ های خود دست زده است. از این پادشاه قاجاری تعدادی سفرنامه و یادداشت روزانه باقی است که می­ توان آنها را به دو دسته یادداشت ­ها و سفرنامه­ ها؛ و خودِ سفرنامه­ ها را نیز به دو دسته سفرهای داخلی و خارجی تقسیم کرد.

حدوداً تمامی سفرنامه های ناصرالدین شاه به چاپ رسیده است که از جمله آن­ها می توان به سه سفرنامه فرنگستان در سال های 1290، 1295 و 1306 قمری، سفرنامه عتبات در سال 1278 ق با عنوان شهریار جاده ها، دو سفرنامه خراسان در سال ­های 1238 و 1300 ق، دو سفرنامه مازندران 1292 ق، سفرنامه عراق عجم در سال 1309 ق و سفرنامه قم اشاره نمود.

در بعضی از تحقیقات جدید از سفر ناتمامی از ناصرالدین شاه به چمن سلطانیه نام برده شده است لذا شاید عدم دسترسی به نسخه حاضر یکی از دلایل این مساله بوده باشد. سفرنامه ناصرالدین­ شاه به چمن­ سلطانیه که به تلاش زهرا موسیوند و نادر پروانه تصحیح و آماده چاپ شده است، یکی دیگر از سفرنامه های ناصرالدین شاه است که تا به امروز به چاپ نرسیده است.

این سفرنامه از لحاظ زمانی مقدم بر سفرنامه ­های قبلی است و وقایع دویست روزه ­ای را از تاریخ 25 شعبان 1275 تا 22 ربیع الاول 1276 قمری دربرمی­ گیرد. در این سفر، ناصر­الدین شاه از هشتاد منزل عبور و از شهرهای مختلف از جمله قم، محلات، ملایر، همدان، سنندج، بیجار، میانه، تبریز، زنجان، چمن سلطانیه و قزوین و... بازدید می­ کند.

این سفرنامه علاوه بر عزل و نصب ­ها، بازدید از شهرها، اوضاع سیاسی و اجتماعی و شکارهای ناصرالدین شاه، از لحاظ جغرافیای تاریخی جهت سفر نیز حائز اهمیت فراوان است.

ناصرالدین شاه در طول این سفر نیز با علمای شهرهای مختلف که حدوداً اسامی آن­ها به پنجاه نفر می­ رسد، ملاقات می­ کند. بسیاری از شاهزادگان و صاحب­ منصبان از جمله کیومرث میرزا ملک­ آرا، علیقلی میرزا اعتضادالسلطنه، بهمن میرزا بها­ءالدوله، احمدمیرزا عضدالدوله، میرزا محمدخان سپهسالار، فرخ­ خان امین ­الدوله، عباسقلی­ خان معتمد­الدوله، میرزا سعیدخان وزیر دول خارجه، امیراصلان­ خان مجدالدوله و میرزاجعفرخان مشیرالدوله و... در این سفر، شاه قاجار را همراهی می­ کردند.

سام ابن محمدقلی ملقب به ملک آرا و متخلص به رضوان که از شاعران دربار ناصری است، به دستور شاه این سفرنامه را به رشته تحریر درمی­ آورد و به قول وی:

ز امر شه این دفتر آراستم

همه عذرها سر به سر خواستم

و گر نیست پذیرفته عذر صواب

بگو مدعی این قلم این کتاب

در این اثر که مصححان آن سال ها در حوزه تخصصی اسناد کار نموده اند و کارشناس ارشد تاریخ هستند و به زودی هم کتابشان راهی بازار می گردد، با توجه به ساختار سفرنامه سعی بر آن شده تا صرفاً به تشریح اصطلاحات و واژه های نامانوس نپردازند بلکه تمامی اشعار، آیات، احادیث، اسامی صاحب منصبان، روحانیان و نام همه شهرها و روستاها مستندسازی و شرح داده گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

منبع: کجارو

به "سفرنامه ناصرالدین شاه به چمن سلطانیه آماده انتشار شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفرنامه ناصرالدین شاه به چمن سلطانیه آماده انتشار شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید