سختگیری دانشگاه فرهنگیان برای پذیرش معلمان آینده ، از داوطلبان اصرار و از مسئولان نشنیدن!

به گزارش وبلاگ اسبیکو، افزایش شرط سنی پذیرش در دانشگاه فرهنگیان چند سالی است که اعتراض های زیادی را در پی داشته و تا به امروز مسئولان مربوطه بدون هیچ واکنشی آن را نادیده گرفته اند.

سختگیری دانشگاه فرهنگیان برای پذیرش معلمان آینده ، از داوطلبان اصرار و از مسئولان نشنیدن!

گروه دانشگاه وبلاگ اسبیکو، محیا معصومی - سال 92 مصوبه ای تازه، صدای پشت کنکوری ها را درآورد و باعث شد امید تعدادی از داوطلبانی که ماه ها برای شرکت در رشته و دانشگاه مورد علاقه شان تلاش می کردند، ناامید شود. داوطلبانی که به عشق معلمی و تربیت فرزندان ایران زمین درس خواندند و ناگهان با تصمیمی از جانب دانشگاه فرهنگیان و وزارت آموزش و پرورش داستان زندگی شان تغییر کرد.

تغییر شرط سنی پذیرش در دانشگاه فرهنگیان همان موضوعی است که از سال 92 تا به امروز با اعتراض های زیادی همراه بوده و هر سال با نزدیک شدن به برگزاری کنکور سراسری درخواست معترضان برای بررسی این موضوع بیشتر به گوش می رسد.

جنجال برای دو سال ناقابل!

درحقیقت ماجرا از آنجا شروع شد که شرط سنی پذیرش در دانشگاه فرهنگیان از 24 سال به 22 سال کاهش پیدا کرد و دیگر داوطلبان بیشتر از 22 سال نمی توانستند در این دانشگاه درس بخوانند و تنها برای رسیدن به شغل معلمی باید منتظر آزمون های استخدامی و ... می شدند.

حالا با نزدیک شدن به کنکور سراسری 99 مجددا تعدادی از علاقه مندان به شغل معلمی درخواست دارند که شرایطی فراهم شود تا سن ورود به دانشگاه فرهنگیان افزایش یابد و آن ها بتوانند در کنکور، این شغل و دانشگاه را انتخاب کنند. به واسطه این مطالبه جدی که استارتش از مردادماه 98 زده شده است، کمپین ها و صفحات متعددی در فضای مجازی راه اندازی شده که خواستار رسیدگی و پرداختن به این موضوع از جانب مسئولان هستند. مسئولانی که به گفته معترضان تا به امروز نسبت به این ماجرا واکنش نشان ندادند و تنها حسین خنیفر رییس دانشگاه فرهنگیان در مصاحبه ای به این موضوع اشاره کردند که چنین درخواستی از سوی شورای عالی آموزش و پرورش مورد پذیرش نیست.

سن پایین تر، یادگیری بهتر

مسئولانی که چنین شرطی را برای پذیرش در دانشگاه فرهنگیان مشخص کرده اند معتقدند هر چه سن پایین تر باشد، فرد آمادگی بهتری برای فراگیری دانش دارد و هر چقدر فرد مسن تر شود، برای یادگیری و نهایتا یاددهی به دانش آموزان با مشکل روبرو می شویم، کارشناسان هم می گویند معمولاً دانش آ موزان در سن 18 سالگی دیپلم می گیرند و تا 22 سالگی برای شرکت در کنکور مدت زیادی فرصت آمادگی دارند؛ بنابراین مد نظر قراردادن شرط سنی 22 سال کاملا منطقی به نظر می رسد و جای بحث و بررسی مجدد برای افزایش سن پذیرش وجود ندارد.

مسئولان راه را برای پذیرش رتبه های برتر هموار کنند

نظرات کارشناسان درحالی است که معترضان این مصوبه نیز دلایل خاص خود را دارند که قابل تامل است. به عنوان مثال داوطلبان معتقدند از آنجاکه سن فارغ التحصیلی 28 سالگی است داوطلبان تا سن 24 سالگی هم می توانند به دانشگاه راه یابند و در سن فارغ التحصیلی (یعنی 28 سالگی) دوره تحصیل خود را به انتها برسانند؛ از طرف دیگر تقلیل این شرط باعث می شود حال که ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان بالا رفته است داوطلبان بیشتری برای پذیرش در این دانشگاه شرکت کنند و رتبه های فزونی به آنجا راه یابند، چون تا زمانی که ظرفیت پذیرش کم و شرط سنی 24 سال مطرح بود متقاضیانی با رتبه های عالی در دانشگاه فرهنگیان پذیرش می شدند، اما با گذاشتن شرط سنی 22 سال و افزایش ظرفیت دیگر از این خبر ها نیست و این دانشگاه گاهی تا رتبه های 12 هزار را نیز ثبت نام می کند.

چنین مسئله ای قابل پرداخت است، مسئولانی که دم از فراگیری بهتر داوطلبان سن پایین می زنند و درخواست افزایش شرط سنی پذیرش آن هم تنها به اندازه دو سال را نابجا می دانند چطور در هنگام استخدام نیرو های معلمی در آزمون های استخدامی یا پذیرش 35 ساله ها براساس برخی ماده و تبصره ها در آموزش و پرورش مخالفتی نمی کنند؟ مگر نه اینکه شرکت در کنکور سراسری و پذیرش در دانشگاه ها سن و سال نمی شناسد و هرکس می تواند با خیالی آسوده در رشته و دانشگاه مورد علاقه خود تحصیل کند، پس چرا دانشگاه فرهنگیان یکباره شرطی را که تا چند سال گذشته به نحوی مطلوب اجرا می کرد به یکباره تغییر داد و صدای معترضان را از سال 92 تا به امروز نمی شنود؟

حال باید دید امسال مسئولان تاکجا پیش می فرایند و آیا حاضرند صدای معترضان را که در این سال ها یقینا به آن ها رسیده است، پاسخگو باشند یا همچنان سکوت می کنند و فرایند اعتراض برانگیز گذشته را ادامه می دهند؟

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "سختگیری دانشگاه فرهنگیان برای پذیرش معلمان آینده ، از داوطلبان اصرار و از مسئولان نشنیدن!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سختگیری دانشگاه فرهنگیان برای پذیرش معلمان آینده ، از داوطلبان اصرار و از مسئولان نشنیدن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید