همه چیز در خصوص آنفلوانزا

به گزارش وبلاگ اسبیکو، همه گیری ویروس کرونا در ایران گاهی سیر تصاعدی به خود می گیرد و سه رقمی می گردد. اگرچه در ابتدا مسئولان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی معتقد بودند که ایمنی جمعی باعث می گردد شدت همه گیری کرونا ویروس یا همان کووید19، تا اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد 99 باشد اما متاسفانه نه تنها ایمنی جمعی به وجود نیامد بلکه زنجیره انتقال ویروس کرونا همچنان ادامه دارد.

همه چیز در خصوص آنفلوانزا

خوشبختانه تیم پژوهش دانشگاه آکسفورد و محققان موسسه ملی سلامت انگلستان اعلام نموده اند که تست واکسن ویروس کرونا که بر پایه پروتئین های تنباکو است، مرحله تست انسانی را با موفقیت طی نموده و آزمایش های مربوط به واکسن ویروس کرونا را در کشورهای آفریقایی و برزیل تست نموده اند اما تا زمانی که این واکسن در اختیار همه قرار بگیرد باید مراودات غیرضروری را به حداقل برسانیم و افراد بیمار از حضور در محیط های اجتماعی خودداری نمایند.

کارشناسان معتقدند، بروز موارد آنفلوانزا همه ساله در شروع فصل سرد سال اجتناب ناپذیر بوده ولی پاییز سال جاری با سایر پاییزها تفاوت عمده ای دارد، چراکه تمام دنیا درگیر بیماری نوپدید کوویدـ19 است و چون هنوز برای کرونا درمان استاندارد و واکسن پیشگیری قابل توجهی فراوری نشده است، تنها باید با رعایت مسایل بهداشت فردی و اجتماعی، اصول فاصله گذاری و استفاده از ماسک و شست وشوی دست از این بیماری پیشگیری کرد.

آنان می گویند، اگر بخواهیم در پاییز دچار گرفتاری بیشتری نشویم باید از همین الان نسبت به واکسیناسیون آنفلوانزا برای افراد در معرض خطر یعنی افراد بالای 60 سال، بیماران قلبی و عروقی، بیماران ریوی، سرطان ها، دیابتی ها، پیوندی ها، افراد مبتلا به HIV مثبت، پرسنل پزشکی، زنان باردار، افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، بیمارانی که شیمی درمانی و یا رادیوتراپی نموده اند، برنامه ریزی و اقدام کنیم، در غیر این صورت ممکن است همزمانی کرونا و آنفلوانزا در پاییز ما را غافلگیر کند.

همزمانی کرونا و آنفلوآنزا

دکتر عبدالله کریمی، متخصص بیماری های عفونی با بیان این که همزمانی شیوع آنفلوانزا و کرونا سلامت جامعه را بیش از پیش در معرض تهدید قرار خواهد داد، می گوید: در صورت وقوع این اتفاق، بچه ها، زنان باردار، سالمندان و افرادی که دارای بیماری های زمینه دار هستند، حتما باید واکسن آنفلوانزا تزریق نمایند.

وی با توجه به این که کرونا و آنفلوانزا هر دو ویروس هستند و علایم بروز آنان شبیه هم است از اینرو همزیستی این دو ویروس در فرد بسیار خطرناک بوده و شرایط سلامتی فرد مبتلا در معرض خطر قرار می گیرد، می افزاید: این دو بیماری ریه را درگیر نموده و فرد مبتلا را دچار تب و لرز، سردرد و سایر علایم مشابه خواهد نمود، به همین دلیل برای پیشگیری از کرونا و آنفلوانزا از مردم می خواهیم اصول بهداشتی را به طور کامل رعایت نموده و کسانی که واجد شرایط هستند حتما واکسن آنفلوانزا را تزریق نمایند.

این متخصص عفونی با بیان این که 2 تا 10 درصد بچه ها به کرونا مبتلا می شوند، از این رو آنفلوانزا در بچه ها به ویژه زیر پنج سال شایع تر است، تاکید می نماید: علایم اولیه ویروس های آنفلوانزا و کرونا شامل تب و سرفه است و بدون آزمایش نمی توان آن ها را از یکدیگر تشخیص داد و این در حالی است که ذات الریه بین بیماران مبتلا به کرونا کاملا شایع است.

وی خاطرنشان می نماید: پس از آلودگی به ویروس ها، آنتی بادی هایی در بدن فراوری می گردد که با ویروس مقابله نموده و مانع ابتلای مجدد به آن می گردد ولی تعیین نیست که این مصونیت تا چه مدت باقی می ماند و ممکن است با ابتلا به سایر انواع ویروس کرونا که موجب سرماخوردگی عادی می گردد، این مصونیت از بین برود؛ در حال حاضر واکسن آنفلوانزا موجب حداقل مصونیت در برابر آنفلوآنزا می گردد. با توجه به شیوع ویروس کرونا و همه گیری این ویروس و از آن جایی که آنفلوآنزا نیز در فصول سرد سال بسیار رایج است سال جاری بچه ها باید واکسن آنفلوانزا تزریق نمایند تا از ابتلا به این بیماری در امان بمانند.

شباهت ها و تفاوت آنفلوآنزا و کرونا

دکتر بابک عمادی، متخصص بیماری های ویروسی در خصوص شباهت های این بیماری با آنفلوانزا می گوید: علایم شایع کوویدـ19 و آنفلوانزا شامل تب یا احساس تب و لرز، سرفه، تنگی نفس یا مشکل در تنفس، احساس خستگی، گلودرد، گرفتگی یا آبریزش بینی، درد عضلانی یا بدن درد و سردرد است. هم در کوویدـ19 و هم در آنفلوانزا بین ابتلای فرد به عفونت و زمانی که او شروع به تجربه علایم می نماید یک روز یا بیشتر می تواند فاصله باشد.

کوویدـ19 و آنفلوانزا اساسا به وسیله ترشحات تنفسی توسط مبتلایان به هنگام عطسه و سرفه و یا حین حرف زدن منتقل می شوند. این دو بیماری می توانند سبب بیماری شدید و عوارض پیچیده ای شوند. افرادی که بیشترین ریسک ابتلا را دارند شامل سالمندان، کسانی که بیماری مزمن دارند و زنان باردار هستند.

وی در خصوص تفاوت آنفلوانزا و بیماری کرونا می افزاید: اولین تفاوت بسیار عظیم بین کوویدـ19 و آنفلوانزا این است که چقدر طول می کشد تا بیمار احساس بیماری کند. از لحظه ای که فرد به کوویدـ19 مبتلا گردد معمولا 5 روز طول می کشد تا علائم آن خودش را نشان دهد ولی می تواند تا 12 روز یا حتی 14 روز نیز طول بکشد که این دوره نهفتگی بیماری است که شخص می تواند ناقل بیماری هم باشد. در حالی که آنفلوآنزا به طور میانگین دوره نهفتگی 2 روزه دارد. فرد مبتلا می گردد و خیلی زود احساس مریضی می نماید و می داند که بیماری مسری است ولی کوویدـ19 این طور نیست؛ بیماری می تواند مسری باشد و بیمار آن را برای چندین روز تا 2 هفته پخش کند. قبل از این که حتی فرد متوجه گردد که بیمار است.

دکتر عمادی با بیان این مطلب که سیستم ایمنی هیچ انسانی این ویروس را قبلا ندیده بود از اینرو هیچکس به طور طبیعی نسبت به این بیماری ایمنی ندارد، تاکید می نماید: در فصل آنفلوانزا، همواره تعدادی افراد وجود دارند که از قبل نسبت به آنفلوانزا ایمن هستند، این مسأله که می تواند به این دلیل باشد که آنان قبلا واکسن آنفلوانزا را زده اند یا ممکن است قبلا آن نوع آنفلوانزا را گرفته باشند و این انتشار ویروس را محدود می نماید.

زمانی که یک نفر مبتلا به آنفلوانزا می گردد، می تواند فقط بین افرادی که ایمن نیستند بیماری را پخش کند. به همین دلیل پزشکان هرسال ما را به دریافت واکسن آنفلوآنزا ترغیب می نمایند؛ اگر تعداد کافی از افراد ایمنی داشته باشند، مانند یک سپر می شوند که ویروس به بقیه نرسد. هرچقدر تعداد افراد ایمن شده بیشتر باشد، کمتر به بیماری مبتلا می شوند. پس وقتی که یک فرد مبتلا حتی اگر نداند که مبتلا شده است با دیگران تماس برقرار کند، ویروس می تواند مانند آتش سوزی گسترش یابد.

این متخصص بیماری های ویروسی با اشاره به این مطلب که کوویدـ19 بسیار خطرناک است یادآوری می نماید: فقط 2 درصد از کسانی که آنفلوانزا دارند، احتیاج دارند که بستری شوند؛ ولی 20 تا حتی 30 درصد از افرادی که تست کوویدـ19 آنان مثبت است، احتیاج به بستری شدن دارند. واقعیت این است که آنفلوانزا در میان مرگ ومیرها، یک دهم درصد را دارد ولی ویروس کرونا مرگ ومیر 10 برابر آن را دارد. این یک مشکل مهم است از این رو ما باید آن را جدی بگیریم.

دکتر عمادی تاکید می نماید: افراد مسن بیشتر در معرض این بیماری کرونا هستند و میزان عفونت در آنان بیشتر است و این در حالی است که بین 20 تا 60 درصد جمعیت دنیا می تواند به این ویروس مبتلا گردد زیرا کوویدـ19 فعلا درمان و واکسنی ندارد و تنها دفاع ما برابر آن فاصله اجتماعی است و تنها راه چاره، ماندن در خانه است. پیشنهاد ما به بیماران دارای علایم خفیف این است که تنها با تصور ابتلا به کرونا در مراکز درمانی تجمع ننمایند و خود را در معرض ابتلا قرار ندهند. توصیه ما این است که مردم پزشک خود باشند؛ چرا که حتی اگر کرونا ویروس خفیف هم گرفته باشند واقعا احتیاج به درمان خاصی ندارد و در این شرایط تنها درمان های حمایتی مانند ضد سرفه، ضد درد و تب بر، استراحت در منزل، مصرف مایعات و رعایت بهداشت کفایت می نماید.

وی با تشریح سیر بیماری پس از ورود عفونت ویروسی کرونا به بدن عنوان می نماید: زمانی که عفونت کرونایی از هر راهی از جمله سطوح مخاطی بینی و دهان و یا مخاط چشم وارد سیستم جریان خون گردد، سه ارگان مهم بدن یعنی ریه، قلب و کلیه را تحت تأثیر قرار می دهد که کلیه و قلب در موارد خیلی حاد و شدید متأثر می گردد. این ویروس شناس با بیان اینکه کروناویروس بیشتر ریه یعنی دستگاه تنفسی تحتانی را درگیر می نماید، می گوید: عفونت، خود را به وسیله جریان خون به سلول های ریوی رسانده و منجر به شروع یک سری علامت یعنی سرفه خشک و تنگی نفس می گردد. البته در بیشتر مواقع حتی اگر ریه را درگیر نموده و منجر به سرفه های خشک گردد ولی اگر تنگی نفس شدید و افت اکسیژن اتفاق نیفتد، احتیاجی به بستری در بیمارستان وجود ندارد.

وی با بیان این مطلب که حدود 90 درصد مبتلایان کرونا احتیاجی به بستری ندارند می افزاید: البته در بعضی افراد به ویژه سالمندان و افراد دارای بیماری های زمینه دار و نقص سیستم ایمنی، این بیماری می تواند منجر به نارسایی تنفسی گردد چرا که کروناویروس در 90 درصد موارد احتمال درگیری ریه وجود دارد.

علایم کرونا ویروس و آنفلوآنزا

دکتر عاطفه عابدینی، فوق تخصص بیماری های ریوی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به نحوه افتراق عفونت ویروسی کرونا با آنفلوانزا و سرماخوردگی در مصاحبه با رسانه های گروهی می گوید: عطسه و آبریزش بینی علامت کرونا نیست، بیماران نباید تنها با دیدن علایمی مانند آبریزش بینی و عطسه به مراکز درمانی مراجعه نمایند چراکه نه تنها خود را در معرض خطر و بیماری قرار می دهند بلکه با ایجاد شلوغی در مراکز درمانی، کادر درمان را هم با مشکل روبرو می نمایند. کرونا ویروس می تواند علایمی مانند آنفلوانزا و یا سرماخوردگی ساده ایجاد کند ولی واقعیت این است که تفاوت هایی با هم دارند، برعکس سرماخوردگی و آنفلوانزا که دستگاه تنفسی فوقانی را درگیر می نمایند، در کروناویروس دستگاه تنفسی تحتانی یعنی خود ریه بیشتر درگیر می گردد.

وی با اشاره به علایم معمول در سرماخوردگی ساده و آنفلوانزا که در کرونا ویروس کمتر دیده می گردد، می افزاید: آبریزش بینی، درگیری سینوس ها و عطسه، بیشتر در سرماخوردگی و آنفلوآنزا دیده می گردد ولی در کروناویروس کمتر شایع است، به گونه ای که کمتر از 5 درصد موارد در کرونا آبریزش بینی داریم؛ البته ممکن است در کرونا احساس گرفتگی بینی را داشته باشیم.

این فوق تخصص بیماری های ریوی تأکید می نماید: معمولا آنفلوانزا سیر سریعی داشته و ناگهانی شروع می گردد ولی سیر کرونا تدریجی و در طی چند روز شروع می گردد. به عبارت دیگر معمولا با سرفه های خشک شروع شده و بعد پیشرفت نموده و با تب همراه می گردد. کرونا ویروس معمولا خود را در عرض یک هفته و بین 2 تا 5 روز به صورت کامل نشان می دهد؛ یعنی زمان رسیدن کرونا به مرحله حاد طولانی تر است ولی در آنفلوانزا معمولا طی 48 ساعت همه علایم تعیین می گردد. علایم تعیین و شایع تر کرونا ویروس سرفه های خشک و احساس ناراحتی و درد مبهم در قفسه سینه است که معمولا در آنفلوانزا وجود ندارد. البته در آنفلوانزا سرفه داریم ولی خیلی خشک نیست و در سرماخوردگی ساده اصلا سرفه نداریم. همچنین احساس خستگی و عدم شادابی بیشتر در کرونا و آنفلوانزا دیده می گردد ولی در سرماخوردگی ساده وجود ندارد.

دکتر عابدینی با اشاره به این مطلب که عوارض گوارشی در کروناویروس شایع نیست خاطر نشان می نماید: شکم درد، تهوع و استفراغ نیز در کرونا بسیار غیرشایع بوده و اسهال نیز زیر 10 درصد در موارد کرونایی دیده می گردد؛ به عبارت دیگر عوارض گوارشی در کروناویروس شایع نیست.

وی با بیان اینکه بیمار تیپیک کروناویروس با درد مبهم قفسه سینه، تب، سرفه های خشک و تنگی نفس تشخیص داده می گردد، تصریح می نماید: اگر فردی این علایم را در خود دید باید برای آنالیز های بیشتر، عکسبرداری از ریه و اندازه گیری سطح اکسیژن به مراکز درمانی تعیین شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مراجعه کند.

این فوق تخصص ریه، تنگی نفس شدید را نشانه ای جدی می داند و می گوید: بیماران دارای این علامت باید حتما به مراکز درمانی مراجعه نمایند چرا که آنالیز این علامت برای جلوگیری از ایجاد نارسایی تنفسی در بیمار از اهمیت زیادی برخوردار است. بیماران نباید تنها با دیدن علایمی مانند آبریزش بینی و عطسه به مراکز درمانی مراجعه نمایند چرا که نه تنها خود را در معرض خطر و بیماری قرار می دهند بلکه با ایجاد شلوغی در مراکز درمانی، کادر درمان را با مشکل روبرو می نمایند.

وی می افزاید: در سرماخوردگی های ویروسی پیشنهاد ما استراحت در منزل، مصرف میوه و سبزیجات تازه و مایعات زیاد به خصوص مایعات گرم و نداشتن استرس است.

آخرین تحولات کرونا ویروس و تحقیقات علمی درباره پیشگیری و درمان آن:

واکسن ویروس کامل: واکسن های ویروس کامل از اشکال ضعیف شده یا کشته شده ویروس استفاده می نمایند که باعث ایجاد بیماری ملایم در انسان می گردد. آن ها می توانند در طولانی مدت در تامین سیستم ایمنی مؤثر باشند؛ اما این خطر وجود دارد که بعضی از افراد به دلیل واکسیناسیون بتوانند علائم بیماری را ایجاد نمایند. گزارش ها حاکی از آن است که محققان روی این نوع واکسن کار می نمایند.

واکسن زیرواحد پروتئین نوترکیب: واکسن های زیرواحد پروتئین نوترکیب، خطر ایجاد عفونت را در افرادی که آن ها را دریافت می نمایند، ندارند، زیرا آن ها هیچ بیماری زای زنده ای ندارند. محققان در حال تحقیق هستند که آیا می بتوانند یک واکسن زیر واحد پروتئین نوترکیب ایجاد نمایند که پروتئینی بنام سنبله ( S -) پروتئین را هدف قرار دهد یا خیر. کرونا ویروس جدید از پروتئین S برای اتصال و عفونت سلول ها استفاده می نماید. نوواکس، شرکت بیو دارویی Clover دانشگاه کوئینزلند و یک کنسرسیوم به سرپرستی بیمارستان واکسیناسیون بچه ها تگزاس از این روش برای ایجاد واکسن کروناویروس استفاده می نمایند.

واکسن آنتی بادی: محققان در کشورهای زیادی در حال تحقیق هستند که آیا می توانند با استفاده از آنتی بادی های ناشی از شیوع سارس واکسن ایجاد نمایند یا نه؛ سارس شباهت های زیادی با کوویدـ19 دارد زیرا در اثر ویروس های مرتبط با آن ایجاد می گردد. تا به امروز دانشمندان نشان داده اند که آنتی بادی هایی که ویروس سازنده سارس را خنثی می نمایند، همچنین می توانند تا چه اندازه سلول های ویروس کرونا جدید را در مطالعات آزمایشگاهی آلوده نمایند.

واکسن اسید نوکلئیک: واکسن های نوکلئیک اسید، مواد ژنتیکی مانند DNA یا RNA را به یک میزبان زنده تزریق می نمایند. سلول هایی که حاوی اسید نوکلئیک جدید هستند، پروتئین هایی را که در DNA یا RNA کدگذاری شده اند، ایجاد می نمایند و در سیستم ایمنی بدن ارائه می دهند. اگرچه این فرایند پیچیده است اما واکسن های اسید نوکلئیک سیستم ایمنی بدن را قادر می سازد تا با عوامل بیماری زا خاص مبارزه کند. استفاده از اسیدهای نوکلئیک مانند DNA یا RNA برای انتقال ایمنی، یک روش امیدوارنماینده است اما تا به امروز این روش تنها در دام پزشکی استفاده می شده است.

منبع: روزنامه اطلاعات

منبع: تجارت نیوز

به "همه چیز در خصوص آنفلوانزا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز در خصوص آنفلوانزا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید