زندگینامه: مظاهر مصفا (1311 - 1398)

به گزارش وبلاگ اسبیکو، مظاهر مصفا، فرزند اسماعیل مصفا در سال 1311 در اراک در خانواده ای بافرهنگ از اهالی تفرش به جهان آمد.

زندگینامه: مظاهر مصفا (1311 - 1398)

وی در زمانی که تنها 40 روز از تولدش می گذشت، خانواده اش به قم نقل مکان کردند. پدر وی در ادارهٔ سجل-احوال (سازمان ثبت احوال) کار می کرد.

مصفا دوران تحصیلات اولیهٔ خود را در مدرسهٔ حکیم نظامی قم سپری کرد و سپس دوران متوسطه را در دارالفنون گذراند و به دانشسرای عالی رفت و به تحصیل در رشتهٔ ادبیات مشغول شد؛ و تحصیلات خود را در رشتهٔ زبان و ادبیات فارسی تا اخذ درجهٔ دکتری از دانشگاه تهران ادامه داد و با تأییدیهٔ بدیع الزمان فروزانفر به خاتمه نامهٔ وی با عنوان تحول قصیده در ایران، پیروز شد مدرک دکتری خود را اخذ کند.

مصفا هم زمان با ادامهٔ تحصیل، به استخدام آموزش و پرورش درآمد و مدتی هم رئیس ادارهٔ فرهنگ قم بود و چندی هم ریاست مدرسهٔ عالی قضایی قم را به عهده داشت.

مظاهر مصفا استاد دانشگاه، شاعر و مصحح برجستهٔ معاصر ایران بود. او سال های متمادی به عنوان استادتمام رشتهٔ زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تهران به خدمت مشغول بود. وی در سال 1384 به دستور ریاست دانشگاه کنار گذاشته شد و پس از آن مدتی استاد تمام وقت دوره های دکترای دانشگاه آزاد بود.

از دیگر سوابق علمی و اجرایی وی می توان به ریاست پردیس فارابی دانشگاه تهران (پردیس قم) و دبیری دبیرستان های تهران، ریاست انتشارات و مدیریت مجلهٔ آموزش و پرورش، دانشیاری دانشگاه شیراز و ریاست دبیرخانهٔ مرکزی دانشگاه شیراز اشاره نمود.

مظاهر مصفا یکی از قصیده سرایان شاخص ایرانی بعد از ملک الشعرا بهار است. وی در کشورهای افغانستان و هند و دیگر کشورهای فارسی زبان نیز دارای شهرت است. قصیدهٔ هیچِ او یکی از شعرهای اوست که دکتر غلامحسین یوسفی در کتاب چشمهٔ روشن به آنالیز آن پرداخته و پروفسور صلاح الصاوی (شاعر و سخن سنج مصری) در کتاب العدمیّة فی شعر آن را ترجمه، نقد و آنالیز نموده است.

تاکنون چند مجموعه شعر از او به چاپ رسیده که از آن جمله است: ده فریاد، سی سخن، پاسداران سخن، توفان خشم، سپیدنامه، سی پاره و… همچنین تصحیحات وی بر دیوان ابوتراب فرقتی کاشانی، مجمع الفصحاء رضاقلی خان راهنمایی، نزاری قُهستانی، سنایی، سعدی، نظیری نیشابوری و جوامع الحکایات عوفی منتشر شده است.

مظاهر مصفا در سن 87 سالگی درگذشت.

بعضی از آثار مظاهر مصفا:

پاسداران سخن (چکامه سرایان)، شامل مجموعه اشعار از رودکی تا عصر حاضر

توفان خشم (چهل چکامه)

ده فریاد (مجموعه شعر)

سپیدنامه (مجموعه شعر)

سی پاره (مجموعه شعر)

سی سخن (مجموعه شعر)

شب های شیراز

قند پارسی

نسیم

منبع: همشهری آنلاین

به "زندگینامه: مظاهر مصفا (1311 - 1398)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندگینامه: مظاهر مصفا (1311 - 1398)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید