خواص نارنگی چیست؟

به گزارش وبلاگ اسبیکو، نارنگی میوه ای نارنجی رنگ، خوشمزه و خوش عطر پاییزی، مانند پرتقال کوچک و از خانواده مرکبات است که طعمی ترش و شیرین و طبعی سرد و تر دارد.

خواص نارنگی چیست؟

نارنگی نارس دارای پوستی سبز است و نارنگی رسیده پوستی نارنجی دارد که به راحتی جدا می شود. میوه نارنگی بیشتر در کشورهای ایران، چین، اسپانیا، برزیل، ژاپن تولید می شود. باید خاطر نشان کرد که نارنگی در حدود سه هزار سال پیش در چین و ژاپن کشت می شد و تا قرن نوزدهم به آمریکا انتقال پیدا نکرد. از نارنگی در بین مسیحیان به نام پرتقال کریسمس یاد می شود و بیشتر مسیحیان جوراب بچه ها را با نارنگی پر می نمایند. در جهان حدود 50 نوع نارنگی وجود دارد. نارنگی به علت وجود ویتامین های C ،B2 ،B1 ،A، پروتئین، چربی و قند تأثیر بسزایی در سلامتی بدن و پوست و زیبایی دارد که برای درمان انواع بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد.

در ادامه شما را با خواص نارنگی و سایر محصولات بوجود آمده از این میوه خوشمزه آشنا خواهیم کرد.

خواص نارنگی

دانشمندان طی تحقیقاتی متوجه شده اند که ترکیباتی ضد سرطان در پوست نارنگی وجود دارد که سلول های سرطانی را نابود می نماید. به طورکلی فقدان این آنزیم ها که در پوست تمامی میوه ها وجود دارد، می تواند اشاره به این مطلب باشد که دیگر مردم اهمیتی به پوست میوه ها نمی دهند و آن را دور می ریزند و این مساله باعث ایجاد سرطان های رایج شده است. خواص پوست نارنگی عبارتند از:

  • از بیماری های قلبی جلوگیری می نماید.
  • آنتی اکسیدان موجود در پوست نارنگی 20 برابر بیشتر از خود نارنگی است.
  • بیشتر اختلالات گوارشی را برطرف می نماید.
  • درمان نماینده خوبی برای کاهش اضطرس و افسردگی است.
  • باعث جذب غذا شده و حالت تهوع و نفخ را برطرف می نماید. با تحریک سیستم لنفاوی، به دفع مایعات کمک کرده و از چاقی بی رویه جلوگیری می نماید.
  • از پوست سبز آن برای درمان فشار خون و التهابات استفاده می شود.
  • طبق نظر متخصصان طب چینی، پوست نارنگی مسائل طحال و ریه را برطرف می نماید.
  • پوست نارنگی را در هوای آزاد و یا در فر خشک کرده، آن را آسیاب کنید و در غذا و یا چای از آن استفاده کنید.
  • آنزیم های موجود در سلول های سرطانی، از طریق خوردن پوست نارنگی از بین می رود.

خواص روغن نارنگی

روغن نارنگی را از فشرده کردن به صورت سرد و از پوست آن استخراج می نمایند. این روغن حاوی مقادیر زیاد آلفا- پینن، آلفا توژون، بتا پینن، کافورمن، سیترونلال، لیمونن، لینالول، تریپینول است.

  • روغن نارنگی باعث جلوگیری از تب، عفونت و تشنج می شود.
  • این روغن کاهش دهنده التهابات بدنی، اضطراب و ترس در افراد است.
  • معده درد را درمان کرده و بر سلامتی دستگاه گوارش مفید است.
  • روغن پوست نارنگی سم زدای قوی برای دفع نمک و آب اضافی بدن از طریق ادرار و عرق است.

فواید خوردن نارنگی چیست؟

1. نارنگی با نفخ شکم و مسائل گوارشی مبارزه می نماید

کسانی که نفخ شکم دارند با مصرف نارنگی می توانند نفخ خود را برطرف نمایند. این افراد می توانند یا نارنگی را به تنهایی و کامل بخورند و یا آب آن را گرفته و میل نمایند. حتی کسانی که علاقه ای به نارنگی ندارند، این میوه را خشک کرده، آسیاب نمایند و در غذای خود بریزند.

نارنگی به علت داشتن مقادیر زیاد کلسیم، فسفر در تشکیل استخوان و اسکلت بدن مؤثر بوده و به علت منیزیم بالا، تأثیر زیادی در فعالیت های عضلانی و دستگاه گوارش می گذارد. نارنگی به هضم غذا کمک می نماید و برای درمان یبوست و بیماری های گوارشی بسیار مفید است. نارنگی برای درمان مسائل معده، نفخ شکم و زخم معده بسیار مفید است. هضم را بهبود بخشیده و باعث سلامت دستگاه گوارش می شود. کسانی که مشکل یبوست رنج می برند، به علت فیبر بالای نارنگی، درمان نماینده خوبی برای درمان یبوست است.

2. نارنگی تاثیر ضد سرفه دارد

یکی دیگر از خواص نارنگی، خاصیت ضد سرفه آن است. نارنگی دارویی طبیعی است که خاصیت ضد سرفه دارد و در میان درمانگران طب سنتی چینی دارای محبوبیت ویژه ای است. این میوه همانند شربت اکسپکتورانت عمل کرده و خاصیت حلط آور و کاهش سرفه های پی در پی در بردارد.

3. نارنگی باعث جلوگیری از سرماخوردگی می شود

به علت مقادیر زیاد ویتامین های گروه ب و ث در نارنگی، این میوه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و از بروز سرماخوردگی جلوگیری می نماید. مصرف این میوه در فصل پاییز و زمستان، برای جلوگیری از بیماری و سرماخوردگی ها بسیار مؤثر است.

طرز تهیه دمنوش نارنگی

  • زنجبیل به اندازه کم
  • پوست نارنگی دو عدد
  • عسل 2 تا 3 قاشق سوپخوری
  • آبلیمو 2 قاشق سوپخوری

تمامی این مواد را داخل قوری پر از آب جوش ریخته و حدود یک ربع زمان بدهید تا دم بکشد و سپس نوش جان کنید. این دمنوش برای گلو درد و پایین آوردن فشار خون مفید است.

4. نارنگی باعث کاهش دوره سرماخوردگی می شود

همانطور که می دانید نارنگی سرشار از ویتامین ث است و ویتامین ث به درمان سرماخوردگی و بهبود آن کمک زیادی می نماید. علاوه بر این وجود فسفات و کلسیم در نارنگی، کمک زیادی به درمان سرماخوردگی نوزادان و بچه ها می نماید.

5. کاهش علائم سرماخوردگی

یکی دیگر از خواص نارنگی، کاهش علائم سرماخوردگی است. این میوه خوشمزه به علت دارا بودن ویتامین، کمک زیادی به کاهش علائم سرماخوردگی مانند عطسه، آبریزش بینی، و چشم می نماید. نارنگی همانند آنتی هیستامین عمل می نماید.

6. کاهش تب و دمای بدن

نارنگی به علت دارا بودن مقادیر زیاد ویتامین آ، ث، ب 1 و ب 2 خاصیت ادرار آورو ملین دارد. به همین علت باعث کاهش تب و دفع سموم بدن می شود.

7. از بین بردن عفونت از بدن

یکی دیگر از حواص نارنگی، خاصیت عفونی زایی است. مصرف نارنگی، باعث تحریک گلبول های سفید بدنی شده و به مبارزه با عفونت ها می پردازد. نارنگی به علت خواص زیاد خود، بدن را در مقابل عفونت های ویروسی محافظت می نماید.

8. آرامبخش

اگر از بی خوابی رنج می برید و شب ها خوابتان نمی برد، متخصصان تغذیه توصیه می نمایند که هر شب قبل از خواب یک تا دو عدد نارنگی خورده تا خوابی راحت را تجربه کنید.

9. افزایش اشتها

افزایش اشتها یکی دیگر از خواص نارنگی است. کسانی که از لاغری رنج می برند و دوست دارند وزنشان افزایشان پیدا کند، نارنگی گزینه ای مناسب برای افزایش وزن است. نارنگی اشتها آوری طبیعی بوده و برای بیماران کم اشتها بسیار مفید است.

10. نارنگی چسبندگی خون را درمان می نماید

در نتیجه تصلب شرایین، ورم جدار ورید و سیاه شدن شریان، فلج ناقص و آنژین را برطرف می نماید.

11. نارنگی هوش را زیاد می نماید

فسفر و ویتامین های فراوان در نارنگی، تأثیر زیادی در تقویت حافظه و هوش دارند.

12. خواص نارنگی برای مو و پوست صورت

مصرف نارنگی در ایجاد شادابی پوست تأثیر بسزایی دارد. ویتامین A و ویتامین C موجود در نارنگی برای درمان زخم ها و آسیب های پوستی مانند سرطان پوست بسیار مفید است. نارنگی به علت مقادیر زیاد آنتی اکسیدان، پوست شما را مرطوب و روشن می نماید. برای بهرمندی از خواص نارنگی برای پوست صورتتان، آب نارنگی را خوب بگیرید و سپس آب تهیه شده را به صورتتان بمالید. صبر کنید تا آب نارنگی روی پوستتان خشک شود و سپس بعد از بیست دقیقه، پوستتان را با آبی ولرم بشویید و خشک کنید.

13. ماسک نارنگی برای پوست های خشک

یک فنجان آب نارنگی را با یک عدد زرده تخم مرغ مخلوط کرده و خوب به هم بزنید. سپس بر روی پوست مالیده و حدود 30 دقیقه بگذارید روی پوستتان بماند؛ بعد از آن آبکشی نمایید.

14. تقویت و افزایش رشد مو

ویتامین B12 در نارنگی باعث کاهش ریزش مو و یا تقویت و افزایش رشد موی سر می شود. ویتامین C موجود در نارنگی و آب نارنگی باعث ایجاد موهایی سالم و براق می شود.

15. نارنگی برای افراد مبتلا به دیابت و قند خون مفید است

به علت وجود فلاونوئیدی به نام نبیلتیتین در نارنگی، مصرف نارنگی باعث کاهش قند خون شده و در بیماران دیابتی نوع 2 مؤثر است.

16. درمان مسمومیت با الکل

نارنگی به علت خاصیت سم زدایی می تواند نمونه ی عالی از یک میوه در درمانمسمومیت ها باشد. آب نارنگی و یا خود نارنگی کمک نماینده بزرگی در درمانمسمومیت های الکلی است.

17. نارنگی موجب درمان فشار خون می شود

از دیگر خواص نارنگی، کمک به درمان فشار خون بالا است. در صورتیکه از فشار خون بالا رنج می برید، نارنگی گزینه ی مناسبی برای کاهشفشار خون است. بدین منظور، آب نارنگی، دمنوش نارنگی و یا خود نارنگی را حتماً مصرف کنید.

ضررهای نارنگی

  • زیاده روی در مصرف نارنگی می تواند موجبات ناراحتی های گوارشی و افزایش گاز روده را فراهم آورد.
  • مصرف بیش از اندازه نارنگی باعث ایجاد آفت و التهاب دهان و زبان و لثه می شود. نارنگیحساسیت زا است.
  • هیچ زمانی نارنگی را با شیر گاو نخورید؛ به علت آنکه این دو مخلوط، باعث ایجاد نوی سم در بدن شده و دردهای شکمی را ایجاد می نماید.
  • در بچه های که عاشق خوردن نارنگی هستند، حتماً توجه داشته باشید که زیاده روی ننمایند؛ چون مصرف زیاد از حد نارنگی در بچه ها باعث ایجاد اسهال و یا کندی عملکرد روده می شود.
  • افرادی که داروهای افزایش پتاسیم مصرف می نمایند، باید توجه داشته باشند که مصرف نارنگی باعث افزایش پتاسیم آن ها خواهد شد. آنها باید با پزشک متخصص خود صحبت کرده و در مصرف نارنگی دقت نمایند.
منبع: مجله انگیزه

به "خواص نارنگی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص نارنگی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید