خطرات بیسفنول A برای دستگاه گوارش

به گزارش وبلاگ اسبیکو، تا به امروز تحقیقات بسیاری در رابطه با بیسفنول A اجرا شده است. اخیرا هم به همین علت محققان موسسه ملی تحقیقات اگرونومیک (اینرا) لقب به INRA در تولوز تحقیقی انجام داده اند که نشان می دهد بیسفنول موجود در شیشه های شیر پلاستیکی سبب سمی شدن پرزهای روده ای می شود. جالب است که طبق گزارشات مقدار دوزی از

خطرات بیسفنول A برای دستگاه گوارش

خطرات بیسفنول A برای دستگاه گوارش

تا به امروز تحقیقات بسیاری در رابطه با بیسفنول A اجرا شده است. اخیرا هم به همین خاطر محققان موسسه ملی تحقیقات اگرونومیک (اینرا) لقب به INRA در تولوز تحقیقی انجام داده اند که نشان می دهد بیسفنول موجود در شیشه های شیر پلاستیکی سبب سمی شدن پرزهای روده ای می شود. جالب است که طبق گزارشات میزان دوزی از بیسفنول که چنین تاثیری دارد 10 برابر پایین تر از آن مقداری است که برای انسان بی ضرر شمرده می شد.

هر ساله حدود سه میلیون تن بیسفنول A در جهان تولید می شود و غیر از شیشه های شیر پلاستیکی، این ماده در لایه محافظتی داخلی قوطیهای آب میوه و سودا هم وجود دارد. تا به امروز بیسفنول A را به نام مختل کننده کار غدد درون ریز می شناختند که سبب ایجاد اختلال در کار بیضه ها، رشد مغزی، غدد سینه ای و تخمدان می شد اما هیچ کس در رابطه با تاثیر آن بر بافت دستگاه گوارش تحقیق نکرده بود. دلیل آن هم این بود که پژوهشگران دانشگاه رنه 1 و موسسه انسرم همیشه با تزریق بیسفنول A عوارض آن را مورد بررسی قرار می دادند در صورتی که راه اصلی ورود بیسفنول A به بدن از طریق دهان و دستگاه گوارش است. تحقیقات اخیر محققان تولوزی روی موش های جوان که سلول های دستگاه گوارش شان مثل انسان است، نشان می دهد سه عارضه بیسفنول A بر بافت دستگاه گوارش است: التهاب دیواره دستگاه گوارش، افزایش و حساس شدن به درد و تغییر نفوذپذیری دیواره کولون. دلیل این تغییرات در اثر مواجهه به بیسفنول A با دیواره دستگاه گوارش وجود گیرنده های غدد درون ریز در دیواره است که در اواخر سال های دهه 1990 شناسایی شدند. محققان می گویند در این زمینه این اولین تحقیق است و مسرور هستند که توانسته اند نشان دهند مفهوم مختل کنندگان غدد درون ریز می تواند برای ارگان های دیگری جز ارگان های کلاسیک مثل بیضه، پروستات و غدد پستانی به کار گرفته شود. دستگاه گوارش تنها محفظه ای با یک در ورودی و یک خروجی نیست و باید از نظر تکسی کولوژی مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد! به زودی قرار است محققان تولوزی اثرات انواع آفت کش ها را که مختل کننده غدد درون ریز هستند بر دیواره دستگاه گوارش بررسی کنند. جالب است بدانید بیسفنول A نوعی هورمون ترکیبی است که در اواخر قرن 19 شناسایی شد و به نام دارو برای زنان باردار به منظور کاهش احتمال سقط تجویز می شد اما در سال 1950 با هورمونی موثرتر به نام دیتیلستیل بسترول که با نام تجاری دیستیلبن به فروش می رسید جایگزین شد. مصرف زیاد آن فاجعه بار و سبب بروز یکسری عقب ماندگی در جنین ها شد. در نیمه دوم قرن 20 مجددا استفاده از بیسفنول A در پلاستیک رایج شد. متاسفانه این بار هم استفاده از آن مشکل ساز شد زیرا به ویژه در حرارت بیسفنول موجود در پلاستیک رها شده و وارد غذا یا نوشیدنی می شود. در سال 2008، آژانس فرانسوی امنیت و بهداشت مواد غذایی خاطرنشان کرد که بیسفنول A در درجه حرارت معمولی هیچ خطری برای انسان ایجاد نمی کند. اما به نظر می رسد تحقیقات پژوهشگران INRA در رابطه با اختلالاتی که بیسفنول A حتی در درجه حرارت معمولی در غدد درون ریز دیواره دستگاه گوارش به وجود می آود، باید نتیجه گیری آنان را تغییر دهد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "خطرات بیسفنول A برای دستگاه گوارش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطرات بیسفنول A برای دستگاه گوارش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید