خانه بهادرالملک بردسیر؛ یادگار عصر قاجار در کرمان

به گزارش وبلاگ اسبیکو، بناهای قدیمی و تاریخی یکی از مهمترین و پرطرفدارترین مکانها در صنعت گردشگری کشور هستند. برخی از این بناها بدلیل نوع معماری شهرت دارند و برخی دیگر بدلایل تاریخی و حضور افرادی مهم. شهر بردسیر کرمان در دل خود یکی از این خانه های مهم را جای داده که متاسفانه، رو به زوال است؛ خانه بهادرالملک بردسیر که هم ارزشی تاریخی دارد و هم دارای معماری شکوهمندی است. با ما در این مقاله جذاب و خواندنی همراه شوید تا بدانید خانه بهادرالملک بردسیر کجاست و پی به زیبایی هایش ببرید.

خانه بهادرالملک بردسیر؛ یادگار عصر قاجار در کرمان

فهرست مطالب

معماریچرا خانه بهادر الملک رو به زوال است؟بهادر الملک که بود؟اطلاعات کلی

معماری

این خانه دیدنی و زیبا و البته رو به زوال، دارای یک معماری بی نظیر از دوران قاجار است. تالار وسیع، حیاط مرکزی، سه دری و دو در ورودی در قسمت های شمالی و جنوبی حیاط بیانگر معماری قجری این خانه هستند. انبارهای فوقانی که مخصوص ذخیره غذا بوده هم یکی از شاخصه های مهم خانه بهادرالملک بردسیر بشمار می آیند. اتاقهایی برای خدمه، انبارهای گوناگون و مطبخ از دیگر فضاهای ساخته شده در اطراف حیاط بوده و برج خشتی این خانه تاریخی نیز زیبایی های خاص خود را دارد. لازم هست بدانید که بخش زیرین برج مخصوص رفت و آمد عموم بوده است.

چرا خانه بهادر الملک رو به زوال است؟

متاسفانه، شهر بردسیر در استان کرمان دارای بناهای تاریخی زیادی نیست و به همین دلیل، این خانه چندان مورد توجه نبوده است. ارگانها و سازمانهای این شهر با ساخت و ساز در حریم این خانه قجری به شدت به بنا آسیب رسانده و خطر فرو ریختن و زوال ابدی آن در کنار خروج نام این خانه از فهرست آثار ملی، دور از ذهن نیست.

بهادر الملک که بود؟

بهادر الملک، لقب سرداری مشهور در خطه استان کرمان به نام سرتیپ عبدالمظفرخان بوده که با نام ابدال هم شناخته می شود. او این خانه تاریخی را در 60 کیلومتری کرمان و در شهر بردسیر بنا کرد که اکنون در خیابانی به نام شریعتی واقع هست. امیدواریم این خانه تاریخی و کهن که اثری به جا مانده از معماری قاجاری است، به زوالی زودرس دچار نشود.

اطلاعات کلی

آدرس: کرمان، بردسیر، خیابان شریعتی

ساعات بازدید: همه روزه به جز ایام تعطیل و سوگواری ها، از ساعت 8 صبح الی 14

منبع: همگردی

به "خانه بهادرالملک بردسیر؛ یادگار عصر قاجار در کرمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه بهادرالملک بردسیر؛ یادگار عصر قاجار در کرمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید