دماوند در فصول مختلف سال همیشه مورد توجه گردشگران و مسافران واقع شده است

به گزارش وبلاگ اسبیکو، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، دماوند در فصول مختلف سال همیشه مورد توجه گردشگران و مسافران واقع شده است.

دماوند در فصول مختلف سال همیشه مورد توجه گردشگران و مسافران واقع شده است

شهرستان دماوند در 45 کیلومتری مرکز جز منطقه ها خوش آب و هوا محسوب می گردد و در دل کوههای سربه فلک کشیده با طبیعت مجذوب نماینده و بکر مقصدی برای گردشگران و مسافران نوروزی است.

شهر دماوند که در تاریخ 24 شهریور 1310 به شماره 56 در لیست آثار ملی به ثبت رسیده، امروز جز 14 شهر نمونه گردشگری کشور است.

وجود دره های سرسبز با چندین رودخانه فصلی، دائمی، آبشار و چشمه های گوارا، منظره ها بدیعی را پیش روی گردشگران می گشاید. با وجود افزایش ساخت و سازها، کم شدن آبهای زیرزمینی و کاهش کشاورزی ولی همچنان رونق کشاورزی در این منطقه با باغهای سیب، گلابی، گیلاس، آلبالو، زردآلو، گردو، هلو و بعلاوه محصولاتی چون سیب زمینی، گندم، انواع صیفی جات، پرورش گل و زنبور عسل و پرداختن به امور دامداری بچشم میخورد.

تنوع پوشش گیاهی و گیاهان دارویی در کوههای اطراف دماوند

به گفته ولی الله مظفریان، گیاه شناس برجسته کشور که خود شهروند دماوندی است، 2 هزار و 200 گونه از گیاهان انحصاری و مختص به ایران وجود دارد که از این مقدار 110 گونه اختصاص به منطقه دماوند دارد و 80 گونه آن مربوط به شهرستان دماوند است.

این شهرستان از پنج شهر آبعلی، رودهن، دماوند، آبسرد و کیلان و 2 بخش رودهن و مرکزی تشکیل شده که خود شهر دماوند از محلات بسیار قدیمی و متعددی همانند فرامه، چالکا، قاضی، درویش، روح افزا، دشتمزار، احمدآباد، شلمبه، جیلارد و گیلاوند برخوردار است.

هسته مرکزی اولیه شهر دماوند روی تپه ای که بین رودخانه های تار و مشکیجه قرار گرفته است، احداث شده و از آثار تاریخی و گردشگری بسیاری برخوردار است که از جمله مهمترین این آثار مسجد جامع دماوند با بیش از یک هزار سال قدمت، برج شیخ شبلی مربوط به قرن چهارم هجری، امامزاده هاشم، منطقه سرگرمیی گردشگری چشمه اعلا، دریاچه تار دماوند، غار رودافشان، پیست اسکی آبعلی و دیگر منطقه ها است که از دیرباز استراحتگاه مسافران عبوری از 2 محور هراز و فیروزکوه بوده است.

وجود اماکن مذهبی و قبور امامزاده های بسیار در این منطقه به همراه نقاط گردشگری و سرگرمیی زیبا و بکر همیشه مورد توجه مرکزنشینان بوده است.

اماکن طبیعی و تفرجگاهی زیبا و دلنواز این منطقه ها، مکانی مناسب برای علاقمندان به طبیعت است و خستگان از زندگی در شهرها را گرد خود جمع می نماید.

چشمه اعلا شهر دماوند

چشمه اعلا شهر دماوند از منطقه ها سرگرمیی و گردشگری شهر دماوند است که در سه هزار و 500 متری مرکز شهر و در دامنه ارتفاعات شمال غرب آن واقع شده و آب معدنی معروف آن به عنوان آب معدنی دماوند در سراسر ایران و حتی بعضی کشورهای اروپایی عرضه می گردد. این چشمه از زیر صخره ای می جوشد که دارای صلابت و استحکام زیادی است، محوطه اطراف چشمه، امروزه به مجموعه وسیعی برای گردش و سرگرمی علاقمندان به طبیعت تبدیل شده است.

غار رودافشان

غار رودافشان در فاصله هفت کیلومتری و امتداد مسیر رودخانه دلیچایی واقع شده است، تمام فضاهای داخلی غار از سنک طبیعی بوده و در مسیر طولی راهروهای غار به خصوص جاهایی که عرض آن افزایش می یابد آثار قندیل ها و ستون های استالاگتیک و استالاگمیت فراوانی قابل رویت که زیبایی خاصی به فضای آن بخشیده است.

اطراف این غار محوطه ای سرسبز و زیبا از طبیعت بکر و دست نخورده برای استقرار مسافران وجود دارد که استراحتگاه مناسب برای آنها بشمار می رود.

امامزاده هاشم دماوند

امامزاده هاشم (ع) از معروف ترین امامزاده های شرق استان تهران است که در بلندترین نقطه از گردنه هراز بین شهر آبعلی و منطقه پلور واقع شده و به علت واقع شدن در مسیر شمال پذیرای زائران و مسافران زیادی است.

مسجد جامع دماوند

مسجد جامع دماوند که به شماره 230 در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است، سابقه تاریخی دارد و آثار به جامانده آن به دوره سلجوقیان می رسد.

دریاچه تار دماوند

دریاچه تار دماوند را میتوان یکی از عجایب خلقت در اطراف این شهر دانست که در ارتفاع بالای سه هزار و 230 متری از سطح دریا واقع شده و موقعیت جغرافیایی منطقه به گونه ای است که گرداگرد آن را با فواصل متفاوت کوه هایی در برگرفته که از سطح دریاچه بیش از 500 متر ارتفاع دارد.

برج یادمان شبلی

برج یادمان شبلی نیز از جمله منطقه های است که در دوران قرن سوم هجری به وسیله مردم شهر دماوند به یاد شبلی عارف مشهور و عادل ساخته شد و با گذشت چندین دهه همچنان پابرجاست.

منطقه گردشگری تیزآب

منطقه گردشگری تیزآب که دارای آبشاری حدود 10 متر و در ارتفاع 2 هزار و 430 متری از سطح دریا در میان تنگه ای با کوههای مرتفع واقع و در پای آبشار حوضچه کوچک آبی ایجاد شده که چشمه تیزآب در آن جاری است و برای درمان امراض پوستی مورد استفاده قرار میگیرد.

شهرستان دماوند دارای 183 اثر تاریخی و تعداد زیادی منطقه ها گردشگری شناسایی شده که از این تعداد نام 73 مورد آنها در لیست ثبت ملی بچشم میخورد. در شهر دماوند هیچ بنای تاریخی و فرهنگی نیست که نمایانگر معماری، هنر، فرهنگ و تشکیلات اجتماعی، سیاسی و شهرسازی دوران صفویه، زندیه و افشاریه نباشد.

گردشگرانی که به شهر دماوند بازدید می آیند، جدای از سیب و گردوی دماوند از عسل، حلوای لوز و شیرینی توتک آن نیز به عنوان سوغات استفاده می نمایند.

خدمات رسانی نوروزی و ماه رمضان به مسافران در شهرستان دماوند

فرماندار شهرستان دماوند گفت: با همراهی ستاد خدمات سفر نوروزی همه هماهنگی ها جهت هدایت مسافران و سایر اقدامات به عنوان میزبان در سطح شهرستان برای 15 روز تعطیلات نوروزی انجام شده است.

رضا طاهرخانی اضافه نمود: در ورودی شهر دماوند به مسافران ورودی به شهرستان هدایت های لازم داده می گردد و سایر خدمات ستاد پیش بینی شده است. بعلاوه نقشه شهر را در اختیار مسافران قرار می دهیم و سوغاتی هایی از این شهر به یادگار تقدیم هموطنان می گردد.

این مسئول اعلام کرد: جمعیت هلال احمر نیز با استقرار در شهر خدمات اضطراری و امدادی را برای میهمانان و شهروندان ارائه خواهد نمود.

طاهرخانی ادامه داد: تعدادی غرفه های نمایشگاهی از آثار صنایع دستی شهرستان دماوند که از دیرباز هنرمندان با ذوق و سلیقه فراوری میکردند را نیز به نمایش عموم گذاشته ایم.

وی گفت: جهت اسکان مسافران نوروزی در نقاط مختلف شهرستان، فضاهای دولتی مانند مدارس و نیز بومگردی ها در نقاط خوش آب و هوا و هتل و اقامتگاه های سنتی دیگر در محلات قدیمی پیش بینی شده است.

فرماندار شهرستان دماوند افزود: همه مقدمات جهت خدمات رسانی نوروزی و نیز ماه رمضان برای میهمانان شهرستان دماوند فراهم شده تا میزبانان خوبی برای این افراد باشیم.

فرماندار شهرستان دماوند یادآور شد: در عید نوروز 11 مدرسه با 68 اتاق، چهار هتل، یک مهمانپذیر و 13 مرکز بومگردی در شهرستان آماده خدمات رسانی به مسافران و گردشگران هستند.

این مسئول افزود: بعلاوه پنج مجتمع گردشگری، 30 واحد پذیرایی بین راهی و 168 اتاق آماده شده اند تا پذیرای میهمانان نوروزی ساکن در شهرستان دماوند باشند.

منبع: همگردی

به "دماوند در فصول مختلف سال همیشه مورد توجه گردشگران و مسافران واقع شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دماوند در فصول مختلف سال همیشه مورد توجه گردشگران و مسافران واقع شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید