جزئیات مصوبه دوگانه سوز کردن خودرو های عمومی

به گزارش وبلاگ اسبیکو، تهران (پانا) - طبق مصوبه نو شورای اقتصاد، هزینه لازم برای دوگانه سوز کردن 200 هزار خودرو، برای احداث 700 صندلی CNG نو صرف خواهد شد.

جزئیات مصوبه دوگانه سوز کردن خودرو های عمومی

به گزارش شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، محمدحسین باقری درباره جزئیات مصوبه نو شورای اقتصاد مبنی بر اصلاح طرح حمایت از فراوری و تبدیل کارگاهی یک میلیون و 464 هزار دستگاه خودروی تاکسی، ون (تاکسی)، وانت و مسافربر شخصی بنزینی به CNG سوز افزود: این مصوبه هنوز رسما به ما ابلاغ نشده، اما اصل بحث این بوده که بخشی از تعداد تبدیل خودرو ها که یک میلیون و 464 هزار خودرو بوده یعنی حدود 200 هزار خودرو را کاهش دهیم و هزینه آن را برای احداث صندلی های CNG مصرف کنیم.

مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران افزود: این 200 هزار خودرو کاهش یافته، ترکیب متناسبی از همه این خودروهاست و علت این کاهش هم، استقبال نکردن مالکان خودرو از این طرح بوده است. علت عدم استقبال هم شاید این طور باشد که به نظر می رسد سهمیه بنزین آن ها زیاد است. یک بخش از علت عدم استقبال هم شاید مربوط به قیمت بنزین باشد.

باقری ادامه داد: زمانی که این مصوبه ابلاغ شد، قیمت بنزین یک هزار و 500 تومان و گاز 450 تومان بود و این اختلاف قیمت برای مردم معنادار بود، اما پس از افزایش قیمت بنزین، اکنون با این تورم قیمتی، دیگر کسی بنزین یک هزار و 500 تومانی را احساس نمی کند.

این مقام مسئول در زمینه سی ان جی تاکید نمود: هم اکنون این مصوبه برای خودرو های عمومی و مسافربر های شخصی تدوین شده که سهمیه بنزین هم دارند. یعنی، بیش از سهمیه بنزینی که دریافت می نمایند، به علت انجام حمل و نقل بار و مسافر کشور، یک سهمیه جداگانه هم دارند. این سهمیه به اندازه ای است که شاید سبب شده باشد که رغبتی برای دوگانه سوز کردن خودرو های خود نداشته باشند.

مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران افزود: مصوبه مربوط به یک میلیون و 464 هزار خودرو با 6 پیمانکار پیش می رود که تا به امروز در تمام کشور، 297 کارگاه به وسیله این پیمانکاران تجهیز شده است. خودرو های عمومی و مسافربر های شخصی که در حال حاضر مشمول این مصوبه اند، با مراجعه به سایت GCR.NIOPDC.IR برای استفاده از مزایای این طرح ثبت نام نموده اند.

وی گفت: آخرین آمار مربوط به ثبت نام این دسته از خودرو ها در سایت، نشان می دهد که تا به امروز 350 هزار خودرو ثبت نام نموده اند که از این تعداد، تنها 144 هزار و 600 عدد خودرو مشمول طرح هستند و مابقی بدون داشتن شرایط لازم، ثبت نام نموده اند؛ یعنی، جزو خودرو های عمومی یا مسافربر های شخصی نیستند و سیستم اجازه ادامه کار را به آن ها نداده است.

باقری افزود: از میان خودرو های ثبت نامی که مشمول طرح هستند هم 114 هزار و 600 خودرو تا به امروز تبدیل شده اند، 13 هزار و 600 خودرو نوبت کارگاه گرفته اند و در انتظار تبدیل هستند، 16 هزار و 200 خودرو هم ثبت نام نموده اند، اما هنوز کارگاه انتخاب ننموده اند.

وی در خصوص فراوری خودرو های دوگانه سوز یا پایه گاز سوز از ابتدا و در کارخانه، اظهار کرد: این یک آرزو و آمالی است که باید خودروساز ها به آن جامه عمل بپوشانند. مهم تر از فراوری خودرو دوگانه سوز، فراوری خودرو های پایه گاز سوز است؛ یعنی، زمانی که خودرو از کارخانه خارج می گردد، طراحی آن بر اساس پایه گازسوز باشد.

این مقام مسئول گفت: آمار و ارقام مربوط به فراوری این دسته از خودرو ها در شرکت های خودروسازی در اختیار ما نیست، اما اگر خودرو ها با موتور گازسوز مانند موتور EF 7 که روی خودرو های مختلفی مانند سمند، پژو و دنا در حال نصب است طراحی شوند، برترین حالت و به نفع جامعه است.

به گفته مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران حدود دو هزار و 500 صندلی سوخت سی ان جی در کشور داریم که مصرف روزانه آن ها، حدود 23 میلیون متر مکعب است در حالی که این صندلی ها، قابلیت ارائه خدمات تا 40 میلیون مترمکعب در روز را دارند؛ یعنی، نیمی از ظرفیت آن ها استفاده نمی گردد. احداث صندلی های نو هم در حال اجرا است و بخش خصوصی می تواند در این زمینه سرمایه گذاری کند.

باقری ضمن بیان اینکه مشکل این طرح در حال حاضر، مراجعه نکردن خودرو های عمومی مشمول طرح برای دوگانه سوز شدن است، گفت: با توجه به محدودیت زمانی مصوبه از مالکان خودرو های عمومی و مسافربر های شخصی درخواست می گردد که تا خاتمه مهلت استفاده از این طرح، از آن استقبال نموده و خودرو های خود را به صورت رایگان دوگانه سوز نمایند، زیرا اختلاف قیمت سوخت میان خودرویی که بنزین سوز باشد با خودرویی که تبدیل به دوگانه سوز شده، حدود 75 درصد است.

مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در خاتمه ن گفت: این مسئله هم به نفع مالکان خودروهاست، هم از نظر کاهش آلایندگی هوا به نفع مردم خواهد بود؛ بعلاوه به اندازهی که سی ان جی در خودرو ها استفاده گردد، مصرف بنزین هم کاهش می یابد و امکان صادرات و ارزآوری برای کشور را هم خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری پانا

به "جزئیات مصوبه دوگانه سوز کردن خودرو های عمومی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات مصوبه دوگانه سوز کردن خودرو های عمومی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید