برترین دستگاه دفع حشرات؛ انواع و مزایا و معایب هر کدام

به گزارش وبلاگ اسبیکو، اگر می خواهید از شر حشرات مزاحم نجات پیدا کنید، در این مطلب همراه ما باشید تا با برترین دستگاه دفع حشرات آشنایتان کنیم.

برترین دستگاه دفع حشرات؛ انواع و مزایا و معایب هر کدام

دستگاه های حشره کش و سوسک کش انواع مختلفی دارند که هر یک از آن ها به شکل خاص خود، احتیاج ما را برطرف می نمایند. از گذشته تا همین الان، حشره کش ها به شکل پودر و اسپری مورد استفاده قرار می گرفته اند. اما با پیشرفت این صنعت، این روزها شاهد انواع و اقسام دستگاه های قدرتمند در این زمینه هستیم که عمدتا دو نوع دارند؛ دستگاه دورنماینده حشرات و دستگاه حشره کش. نوع نخست، در واقع در بسیاری از مدل ها، حشره ها را نمی کشند، بلکه فقط آن ها را از محیط دور نگه می دارند. این در حالی است که مدل دوم مثل ابزارهای قدیمی، فقط حشره ها را می کشد، نه اینکه آن ها را دور نگه دارد. به همین دلیل این پرسش به وجود آمده که آیا دستگاه دفع حشرات کارایی دارد یا خیر؟ آنچه که در این مطلب قصد داریم آنالیز کنیم، برترین دستگاه دفع حشرات، انواع آن و بعلاوه مزایا و معایب آن ها است.

انواع دستگاه دفع حشرات

حشره کش

این نوع دستگاه ها مثل ابزار سنتی، حشرات را می کشند اما به مقدار قبل مضر نیستند، چراکه ابزار سنتی مثل اسپری یا پودر، از مواد شیمیایی بسیار سمی فراوری می شوند و استفاده از آن ها، علاوه بر اینکه مقطعی است، باعث ایجاد بیماری های تنفسی می گردد، به ویژه برای افرادی که دارای آلرژی هستند، یا بچه ها و سالمندان. این روش بسیار خطرناک است و بعلاوه آسیب زدن به محیط زیست را سبب می گردد. دستگاه حشره کش برقی، یک ابزار کارآمد جهت از بین بردن حشرات است که هیچ تأثیر تخریبی بر انسان و محیط زیست ندارد. این دستگاه ها به خوبی به عنوان وسیله ای مؤثر برای کاهش تعداد حشرات و موجودات موذی به کار می روند.

دستگاه حشره کش پریزی

این دستگاه دفع حشرات از اجزای مختلفی از جمله لامپ های LED رنگارنگ، صفحه فلزی و کلید روشن-خاموش تشکیل شده است. برای استفاده از این وسیله، کافیست آن را به پریز برق متصل نموده و سپس کلید را فشار دهید. به علت تمایل حشرات، به ویژه پشه ها به نور آبی، لامپ های این دستگاه آن ها را به خود جذب می نمایند. در نهایت، جریان برق در داخل صفحه فلزی باعث کشته شدن حشرات می گردد. این مدل دستگاه دفع حشرات به ویژه برای استفاده در منازل و فضاهای کوچک مانند اتاق خواب مناسب است.

حشره کش قرصی برقی

همان طور که از نامش پیداست، این دستگاه احتیاج به استفاده از یک قرص خاص دارد. ابتدا، رایحه و بخار فراوری شده از طریق این قرص حشرات را جذب می نماید. سپس با نشستن حشره روی قرص، سیستم عصبی آن تحت تأثیر قرار می گیرد و اختلال در عملکرد آن ایجاد می گردد. این اختلال نهایتاً منجر به از بین رفتن حشره می گردد. البته در استفاده از این نوع پشه کش های قرصی، باید از زیاده روی خودداری کرد. این احتیاط به این علت لازم است که گازی که از قرص فراوری می گردد، ممکن است برای بعضی افراد حساسیت ایجاد کند.

حشره کش راکتی برقی

برترین دستگاه دفع حشرات برقی مناسب برای خانه های کوچک، مدل راکتی است. طراحی این دستگاه کاملاً شبیه به راکت تنیس بوده و روی بدنه آن یک کلید سه حالته واقع شده است که با استفاده از آن، دستگاه را می توان روشن و خاموش کرد. در حالت سوم این کلید، لامپ های LED دستگاه روشن می شوند. انرژی مورد احتیاج برای عملکرد این دستگاه از طریق باتری فراهم می گردد که می تواند به صورت قابل شارژ یا با قابلیت تعویض عرضه گردد. این نوع حشره کش به گونه ای کار می نماید که باید با آن در پی حشرات رفته و با فشردن شاسی روی دسته، روی توری جریان برق ایجاد کنید تا حشرات از بین بروند. البته یک سری لامپ هم برای این محصول در نظر گرفته شده که در جذب حشرات بسیار موثر است.

حشره کش برقی صنعتی

حشره کش های صنعتی به طور معمول از دو لامپ UV یا فلورسنت با توان بیش از 20 وات، ترانس جرقه زن، ترانس مهتابی، فیوز، شبکه فلزی، کابل، کلید تک پل چراغ دار و کلید قطع و وصل تشکیل شده اند. این نوع حشره کش ها به طور عمده در محیط های عمومی، اداری و صنعتی به کار می روند. عملکرد حشره کش های صنعتی تقریباً شباهتی به مدل های پریزی دارد. به این صورت که نور آبی چراغ های این دستگاه ها در ابتدا حشره را جذب می نماید و سپس جریان الکتریکی موجود در صفحه یا میله های فلزی دستگاه آن ها را از بین می برد. دستگاه حشره کش صنعتی نسبت به مدل های پریزی و قرصی مقدار بزرگ تری دارد و برای بهبود کارایی، نصب آن در ارتفاع بیش از 2 متر توصیه می گردد.

دفع نماینده حشرات

دستگاه های دفع حشرات به دستگاه هایی گفته می گردد که به جای کشتن حشرات، آن ها را دفع می نمایند. این دستگاه ها با ایجاد شوک الکتریکی، موج های فراصوتی یا نورحشرات را از محیط خانه دور نگه می دارند. دستگاه های دفع نماینده حشرات به شکل های مختلفی در دسترس هستند؛ از جمله دستگاه های حشره کش برقی که با فراوری شوک الکتریکی حشرات را دفع می نمایند، یا دستگاه های موج های فراصوتی که با فراوری صداهای ناخوشایند برای حشرات، آن ها را از محیط خانه دور نگه می دارند.

دستگاه دفع حشرات دی اچ چیست؟

یکی از پرفروش ترین و برترین دستگاه حشره کش فراصوت با برند ایران دی اچ راهی بازار می گردد. دستگاه دفع حشرات dh در واقع یک دستگاه حشره کش صوتی است که با ایجاد صدایی که انسان ها قادر به شنیدنش نیستند، حشرات را از محیط خانه دور نگه می دارد و برخلاف حشره کش ها که ابتدا آن ها را جذب و سپس از بین می برند، اصلا اجازه ورود آن ها به محیط داخل خانه را نمی دهند. مضرات دستگاه دفع حشرات ایران دی اچ برای انسان ناچیز است چرا که هیچ مواد شیمیایی سمی، دود یا مواردی از این دست درون آن استفاده نشده و در نتیجه حتی برای بچه ها هم ضرری ندارد.

مضرات دستگاه دفع حشرات و حشره کش ها برای انسان

حشره کش ها عمدتا به سه دسته قوی، میانه و ضعیف تقسیم می شوند. در محیط های خانه از نمونه ضعیف استفاده می گردد، چراکه ممکن است برای انسان بسیار مضر باشد. البته نوع اسپری حشره کش یا مایع که برای سم پاشی از آن استفاده می گردد، برای سلامتی انسان ها ضرر زیادی دارد و بعد از سم پاشی باید حتما برای چند ساعت تا چند روز از ورود به اتاق خودداری کرد. حشره کش های پودری اما دارای اثرات قوی تری هستند و می توانند مسمومیت های جدی تری را ایجاد نمایند. به همین دلیل این نوع حشره کش ها بیشتر در نقاط کور منازل، زیر فرش و محل هایی از این قبیل مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله مضرات ابزارهای سنتی کشنده حشرات مثل اسپری و پودر می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سمی بودن؛ بعضی از مواد مورد استفاده در حشره کش های اسپری و پودری ممکن است سمی باشند و در صورت تماس با پوست یا نفوذ به دستگاه تنفسی انسان ها مسائل تنفسی و پوستی را سبب شوند. استفاده از حشره کش های سمی باعث می گردد مواد سمی در هوا پخش شده و وارد دهان و سپس ریه افراد گردد.
  • حساسیت های آلرژیک؛ استفاده از حشره کش های شیمیایی می تواند در افراد حساس به مواد شیمیایی علائم آلرژیک را ایجاد کند، مانند خارش، تورم پوست، اشکال پوستی و تنگی نفس.
  • از بین بردن حشرات مفید؛ استفاده از حشره کش های شیمیایی ممکن است به کشتن حشرات مفیدی مانند زنبورها و کفشک ها منجر گردد که برای پلینیزاسیون گیاهان و تعادل در زیست بوم ها ضروری هستند.
  • آلودگی زیست محیطی؛ تخلیه اضافی مواد شیمیایی به محیط زیست می تواند به آلودگی منابع آبی، خاک و هوا منجر گردد.
  • مقاومت حشرات؛ استفاده مکرر و بی رویه از حشره کش های شیمیایی ممکن است به تشکیل مقاومت در حشرات منجر گردد، که این می تواند موجب عدم کارآیی این مواد در آینده گردد.
  • تاثیر بر حیوانات خانگی؛ حشره کش های شیمیایی ممکن است برای حیوانات خانگی مضر باشند، به خصوص اگر حیوانات به طور مستقیم با این مواد در تماس باشند.
  • تاثیر بر بچه ها و افراد آسیب پذیر؛ بچه ها، زنان باردار و افرادی با مسائل سلامتی خاص ممکن است نسبت به تاثیرات حشره کش های شیمیایی حساس تر باشند و بیشتر دچار مشکل شوند. استفاده از مواد شیمیایی حشره کش می تواند حتی در رشد جنین و بهره هوشی آن اختلال ایجاد کند.

به منظور کاهش مضرات احتمالی، می توانید از راهکارهای زیر بهره ببرید:

  • انتخاب محصولات معتبر و تایید شده از طریق مراجع و مراکز بهداشتی.
  • مطالعه دقیق دستورالعمل ها و راهنمای محصولات و رعایت دقیق آن ها.
  • استفاده با دقت از مواد حشره کش، به مخصوص در مکان هایی که بچه ها یا سالماندان یا افراد با شرایط خاص حضور دارند.
  • در صورت امکان، انتخاب روش های طبیعی و غیرشیمیایی برای کنترل حشرات می تواند راهکار بهتری باشد.
  • مشاوره با متخصص درمان آلرژی یا پزشک در خصوص استفاده از حشره کش ها، به خصوص اگر شما یا افراد خانواده دارای حساسیت های آلرژیک هستند.
  • ترک خانه پس از فرایند سمپاشی به مدت چند ساعت

گفتنی است درباره معایب دستگاه های دفع حشرات برای انسان ها مورد خاصی ثبت نشده که بخواهیم به آن ها اشاره کنیم چون کاملا بی خطر هستند. هرچند باید حتما دفترچه راهنمای این محصولات را قبل از استفاده مطالعه کنید. با این حال شاید این دستگاه ها گاهی اوقات با ارسال صدا، باعث ناراحتی حیوانات خانگی شوند. چون این صداها از محدوده شنوایی انسان ها خارج هستند.

مزایای استفاده از حشره کش های برقی و فراصوت

اما در رابطه با دستگاه های دفع حشرات نمی توان خیلی نگران بود البته که بعضی از افراد از مضرات دستگاه دفع حشرات برای انسان یا حتی حیوانات خانگی نگران هستند اما در صورتی که به سراغ دستگاه های باکیفیت بیایید، هیچ نگرانی وجود نخواهد داشت چون این دستگاه ها ماده سمی ندارند که برای انسان ها مضر باشد. حنی اگر حشره از بین ببرند، با روش خاص خود این کار را انجام می دهند. با این حال آن دسته از دستگاه های برقی که قرص را تبخیر می نمایند، ممکن است با ایجاد بو باعث آزار افراد حساس شوند اما ضرر آن ها زیاد نیست. مزایای استفاده از دستگاه فراصوت دفع حشرات یا دستگاه برقی کشنده حشرات شامل موارد زیر می گردد:

  • عدم احتیاج به ترک خانه
  • به محیط زیست آسیبی نمی رسد
  • کاهش هزینه در درازمدت و بعلاوه بسیار به صرفه برای مجموعه های بزرگ مثل رستوران، تالار و…
  • بدون بو
  • بدون ضرر برای انسان، حیوانات خانگی، بچه ها و سالمندان
  • بعضی از این دستگاه ها از سیستم عقیم کردن حشرات بهره می برند که باعث برطرف دائمی حشرات می شوند.

برترین دستگاه دفع حشرات؛ کلام پایانی

به صورت کلی، دو نوع دستگاه برای رهایی از شر حشرات مزاحم وجود دارد که یکی کشنده حشرات و دیگری دافع آن است. اینکه کدام دستگاه را انتخاب کنید کاملا به احتیاجتان بستگی دارد. در رابطه با اثربخشی آن ها باید بگوییم بسته به نوع محصولی که خریداری می کنید، ممکن است نتایج متفاوتی را هم دریافت کنید. طبیعتا خرید دستگاه های ارازن، نتیجه خیلی مطلوبی را در پی نخواهد داشت. در رابطه با مضرات این دستگاه ها هم باید گفت به خاطر عدم وجود مواد سمی درون آن ها، خطر خاصی برای سلامتی ایجاد نمی نمایند و در نتجه بسیار بهتر از حشره کش های اسپری، پودری یا مایع هستند.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ اسبیکو مگ را بخوانید.

منبع: دیجیکالا مگ

به "برترین دستگاه دفع حشرات؛ انواع و مزایا و معایب هر کدام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین دستگاه دفع حشرات؛ انواع و مزایا و معایب هر کدام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید