بازار خشکبار ایران باید آسیب شناسی شود

به گزارش وبلاگ اسبیکو، پنجاه و هفتمین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان آذربایجان شرقی با موضوع بررسی مسائل و موانع زنجیره تأمین کشمش و ارائه راهکارهای مدیریت زنجیره برگزار شد.

بازار خشکبار ایران باید آسیب شناسی شود

محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر لزوم اجرایی شدن مصوبات شورای گفت وگو گفت: کلیه دستگاه های اجرایی استان موظف به اجرای مصوبات شورای گفت وگو هستند و در صورت تخلف یا امتناع از اجرای آن برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

پورمحمدی درباره اقدامات اجرا شده پس از زلزله شهرستان های میانه و سراب افزود: با کمک وام 10 میلیونی بلاعوض دولت به آسیب دیدگان در حال حاضر هیچ خانوار آسیب دیده در این حادثه در چادر اسکان ندارد و فقط معدود خانواده هایی در اتاقک های که توسط بنیاد مسکن تهیه شده است ساکن هستند تا خانه های آنها برای زندگی آماده گردد.

او در خصوص سفر رئیس جمهور به استان نیز گفت: افتتاح پروژه نفلین سینت سراب، افتتاح راه آهن بوستان آباد و میانه و بازید از کارخانه مانی از جمله برنامه ها بود که رئیس جمهور و هیات همراه در این سفر از آنها بازدید کرد.

یونس ژائله، رئیس اتاق تبریز نیز در این نشست با اشاره به بیست و پنجمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی گفت: با همت همه مسئولان استانی و کشوری و همکاران در اتاق تبریز همایش با شکوهی برگزار گشت و تمام مفاد قطعنامه این همایش توسط معاون اول رئیس جمهور دکتر دنیاگیری تصویب شد.

او افزود: فرایند صادرات غیرنفتی از اولویت های اقتصادی استان است و باید تمامی واحدهای تولیدی در این راستا تلاش کنند.

رئیس اتاق تبریز با اشاره به آتش سوزی اخیر یک کارخانه رنگ در شهرک صنعتی شهید سلیمی با قدردانی از تلاش های مأموران آتش نشانی خواستار مجهز نمودن شهرک های صنعتی به تجهیزات اطفای حریق شد.

ژائله با اشاره به موضوع زنجیره تأمین کشمش از مزرعه تا صادرات گفت، سابقه تولید کشمش در آذربایجان به دو هزار سال برمی گردد. در گذشته مقام اول صادرات خشکبار در دنیا متعلق به آذربایجان بود و بازار سنتی تبریز نرخ های آن زمان را مشخص می کرد.

او افزود: متأسفانه جایگاه صادرات خشکبار کشور ما در دنیا به رتبه چهارم تنزل پیدا کرده است و با شرایط موجود، عن قریب این رتبه را هم از دست خواهیم داد. باید بازار خشکبار ایران آسیب شناسی گردد و ازاین رو دبیرخانه شورای گفت وگو بررسی نقاط قوت، ضعف فرصت ها و تهدیدهای زنجیره تأمین را در دستور کار خود قرار داده است.

ژائله در این راستا در خصوص سایر زنجیره های تأمین در استان گفت: درصدد آن هستیم که به صورت موردی در خصوص مزیت های رقابتی استان و شرایط زنجیره های تأمین آنها بررسی های لازم را انجام دهیم.

او ادامه داد: قبل از کشمش زنجیره تأمین فرش دستباف با حضور کارشناسان امر مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهای عملیاتی برای بهبود و تأمین پشم موردنیاز این صنعت با توافق مسئولان و فعالان این حوزه ارائه شده است که در صورت حذف بوروکراسی های زائد اداری، امکان عملیاتی نمودن طرح های ارائه شده در کوتاه ترین زمان ممکن فراهم خواهد شد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "بازار خشکبار ایران باید آسیب شناسی شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار خشکبار ایران باید آسیب شناسی شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید