اهدای بخشی از کبد به فرد نیازمند پیوند بی خطر است

به گزارش وبلاگ اسبیکو، سالانه هزاران نفر در انتظار پیوند کبد جان خود را از دست می دهند. پیوند از سوی اهداکنندگان زنده پتانسیل نجات جان بسیاری از این افراد را دارد.

اهدای بخشی از کبد به فرد نیازمند پیوند بی خطر است

در این روش، بخشی از کبد اهدانماینده برداشته شده و به فرد مبتلا به بیماری کبد پیوند زده می شود. کبد به جامانده اهدانماینده ظرف چند ماه به مقدار و ظرفیت طبیعی خود باز می شود.

تحقیق نو نشان داد افرادی که تحت پیوند کبد از اهدانمایندگان زنده قرار می گیرند، به خوبی افرادی که از اهدانمایندگان متوفی بافت دریافت می نمایند، عمل می نمایند.

برای این مطالعه، محققان چگونگی عملکرد افراد پس از نزدیک به 3000 پیوند کبد از اهدانمایندگان زنده در ایالات متحده، کانادا و بریتانیا را آنالیز کردند و نرخ بقای افراد در طولانی مدت عالی بود.

دکتر مارک کاترال، نویسنده این مطالعه از بیمارستان عمومی تورنتو در کانادا، گفت: بیشتر دریافت نمایندگانی که واجد شرایط پیوند کبد از اهدانماینده متوفی هستند، کاندیدای پیوند کبد از اهدانماینده زنده هم هستند.

وی گفت: اهدانمایندگان باید در رده سنی 18 تا 60 سال، سالم و قادر به ارائه رضایت آگاهانه باشند.

کاترال گفت: همه اهدانمایندگان تحت یک ارزیابی گسترده قرار می گیرند و به طور کلی، حدود یک سوم برای عمل پیوند مناسب هستند.

وی در ادامه اضافه نمود: بر خلاف سایر اندام ها، کبد پتانسیل بازسازی را دارد. کبد هم در گیرنده و هم در اهدانماینده رشد می نماید.

او گفت: پیوند کبد از اهدانماینده زنده به یک تیم چند رشته ای متعهد و متخصص در تکنیک های جراحی پیشرفته احتیاج دارد. این الزامات به راحتی در بسیاری از برنامه های پیوند کبد برآورده نمی شود.

پیوند کبد از اهدانماینده زنده خطراتی برای اهدانماینده دارد که تا حد زیادی به جراحی مربوط می شوند، از جمله عفونت، لخته شدن خون، خونریزی، نشت صفرا به شکم که باعث درد شدید و به ندرت مرگ می شود.

وبلاگ اسبیکو علمی پزشکی بهداشت و درمان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "اهدای بخشی از کبد به فرد نیازمند پیوند بی خطر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهدای بخشی از کبد به فرد نیازمند پیوند بی خطر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید