انتظار تهران برای تاکسی های هیبریدی ، بهترین های دنیا کدامند؟

به گزارش وبلاگ اسبیکو، چهارشنبه گذشته سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هفتگی هیأت دولت از طرح جایگزینی خودروهای هیبریدی با تاکسی های موجود اطلاع داد.

انتظار تهران برای تاکسی های هیبریدی ، بهترین های دنیا کدامند؟

با وجود اینکه سال ها از طرح موضوع به کارگیری وسایل حمل ونقل عمومی هیبریدی و برقی در کلانشهرها، به ویژه تهران می گذرد، اما در عمل خودروهای فرسوده عمومی که آلایندگی بسیاری دارند، همچنان در کشور جولان می دهند. اکنون دنیا به دلایل مختلف ازجمله آلایندگی و سرانجام یافتن سوخت های فسیلی به سمت فراوری خودروهای برقی و هیبریدی رفته است. اگرچه خودروهای برقی به خاطر احتیاج به زیرساخت هایی ازجمله ایستگاه شارژ دست کم اکنون دور از دسترس به نظر می رسند، اما در آینده به کارگیری خودروهای هیبریدی محتمل تر است.

طرحی برای کاهش آلودگی

روز گذشته در حیاط هیأت دولت تعدادی خودرو دیده می شد که توجه وبلاگ اسبیکو را جلب کرد. علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت با این شرح که با پیشنهاد وزیر صمت تعدادی از خودروهای هیبریدی که قبلا رونمایی شده بودند، مجددا در اینجا به نمایش درآمدند، به کنجکاوی وبلاگ اسبیکو پاسخ داد.جهرمی علت نمایش این خودروها را به طرحی که وزارت صمت با همکاری بخش های مختلف ازجمله شهرداری تهران در دستور کار دارند، مرتبط دانست. او اهداف این طرح را اصلاح الگوی مصرف و به ویژه کاهش آلایندگی های موجود در کلانشهرها دانست.

چرا هیبریدی؟

خودروی هیبریدی به خودروهایی اطلاق می گردد که دارای سیستمی متشکل از یک موتور بنزینی معمولی، موتور الکتریکی و یک باتری قابل شارژ است که هر سه در یک خودرو جای گرفته اند. در واقع زمانی که سرعت خودرو مثلا در ترافیک پایین است خودرو به صورت اتوماتیک از موتور الکتریکی استفاده می نماید. در سرعت های بالا یا در جایی که احتیاج به توان بیشتر باشد(مثل سربالایی های تند) خودرو به موتور بنزینی سوئیچ می نماید. در شهرهایی مثل تهران که ترافیک سنگینی دارند استفاده از خودروهای هیبریدی باعث می گردد تا مصرف بنزین و در نتیجه آن مقدار آلودگی هوا کاهش پیدا کند.

بهترین هیبریدی های دنیا

تویوتا کمری

موتور 2.5لیتری 4سیلندر کمری بین 202 تا 206 اسب بخار، بسته به سطح تریم، و بین 182 تا 708 نیوتن متر گشتاور فراوری می نماید. این تنها موتور موجود با سیستم چهار چرخ متحرک است. موتور 3.5 لیتری 6 سیلندر، 301 اسب بخار قدرت قدرت فراوری می نماید. موتور 2.5 لیتری هیبریدی به تنهایی 176 اسب بخار قدرت و 608 نیوتن متر گشتاور فراوری می نماید، اما سیستم ترکیبی گاز- الکتریکی ترکیبی 208اسب بخار قدرت دارد. موتورهای گازسوز از یک گیربکس 8سرعته اتوماتیک استفاده می نمایند، درحالی که مدل هیبریدی از یک گیربکس اتوماتیک متغیر پیوسته (CVT) استفاده می نماید.

هیوندای النترا

مدل های پایه هیوندای النترا هیبرید فقط به یک موتور 4سیلندر 147اسب بخاری متصل به گیربکس اتوماتیک متغیر پیوسته (CVT) بسنده می نمایند. مدل های هیبریدی یک موتور 1.6لیتری توربوشارژ 4را با یک موتور الکتریکی با قدرت 139اسب بخار جفت می نمایند، اما در مقایسه با موتور پایه 2.0لیتری با 8 نیوتن متر ترکیبی، گشتاور مدل هیبریدی افزایش می یابد.

تویوتا پریوس

تویوتا پریوس نو هیبرید 60درصد قدرت بیشتر، هندلینگ و کیفیت سواری بهبود یافته و فضای داخلی کاملاً مدرن برای همراهی با نمای بیرونی براق و اسپرت خود دارد. تمام تریم های پریوس از سیستم انتقال قدرت هیبریدی 194 اسب و پلتفرمی با سیستم تعلیق پایدارتر و فاصله بین 2محور طولانی تر نسبت به قبل بهره می برند تا عملکرد و هندلینگ بالایی داشته باشند. این خودرو در مقایسه با نسل قبلی، 3 ثانیه سریع تر به سرعت 97 کیلومتر در ساعت می رسد. بعلاوه یک موتور نو 2.0لیتری گازی همراه با سیستم هیبریدی نسل پنجم تویوتا و یک باتری نو لیتیوم یونی دارد.

گزارش: عمادالدین قاسمی پناه

منبع: همشهری آنلاین

به "انتظار تهران برای تاکسی های هیبریدی ، بهترین های دنیا کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتظار تهران برای تاکسی های هیبریدی ، بهترین های دنیا کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید