آیا سرنوشت علاوی در انتظار الزرفی است؟، او مهره چه کسی است؟

به گزارش وبلاگ اسبیکو، انتخاب نخست وزیر جدید عراق برای تشکیل کابینه با واکنش ها و موضع گیری احزاب و گروه های سیاسی عراق روبرو شده است.

آیا سرنوشت علاوی در انتظار الزرفی است؟، او مهره چه کسی است؟

ابوالفضل خدائی: روز 17 مارچ (27 اسفندماه) برهم صالح رئیس جمهور عراق خاتمه به طور رسمی عدنان الزرفی را مامور تشکیل کابینه کرد. . انتخاب الزرفی در حالی صورت گرفت که پیش از این محمد توفیق علاوی پس از استعفای عادل عبدالمهدی مامور تشکیل کابینه شده بود که خاتمه پس از کش و قوس های فراوان و مخالفت جریان های سیاسی عراق وی استعفا را به ادامه کار ترجیح داد. الزرفی که در حال حاضر کننده مجلس عراق و دبیرکل حزب حرکه الوفاء العراقیه است دارای 8 کرسی در شورای استانداری نجف و دو کرسی در مجلس عراق است و انتخابش از سوی برهم صالح در میان احزاب و جریان های سیاسی بحث و جنجال درست کرده است و در بدو کار شرایط پرچالش تری را حتی بیشتر از علاوی پیش روی خود می بیند. در این بین جریان های سیاسی عراق برای حمایت از وی شروطی را مشخص کرده اند که در ادامه علاوه بر آن واکنش ها و موضع گیری های دیگر را نسبت به این رویداد می خوانید:

در اولین واکنش ها وبگاه الاخباریه عراق صبح امروز نوشت که تا کنون عمده گروه های سیاسی شیعه مخالفت خود را صراحتا با نخست وزیری الزرفی اعلام کرده اند که از جمله آن ها ائتلاف دولة القانون، بدر، عصائب اهل الحق و حکمت هستند.

مخالفت گروه های شیعی باعث شد تا الزرفی جلسه ای را با آنان برگزار کند. در همین حال یک منبع سیاسی گفتکه دو حزب شیعه عصائب اهل الحق به رهبری قیس الخزعلی و فراکسیون بدر به ریاست هادی العامری همچنان مخالف الزرفی هستند اما احتمال داده می شود که پس از نشست روز سه شنبه درصورتی که الزرفی آنها را متقاعد کند، وی را تأیید کنند. همچنین ائتلاف الفتح نیز اعلام کرده که این ائتلاف و گروه های شیعی عراق تنها زمانی به الزرفی رای اعتماد می دهند که تضمین کند مصوبه مجلس برای اخراج نیروهای خارجی را اجرا می کند.

اما خاتمه ائتلاف فتح با صدور بیانیه ای گفت که این ائتلاف مخالف اقدام غیرقانونی رییس جمهوری در مامور کردن کاندیدایی برای تشکیل کابینه خارج از چارچوب قانون اساسی است. این ائتلاف تاکید کرد که طبق قانون اساسی کاندیدای فراکسیون بزرگتر باید مامور این کار شود. اعلام رسمی این اقدام از سوی رییس جمهوری از یک سو برخلاف قانون اساسی است و از سوی دیگر نشان می دهد او به توافق میان جریان های سیاسی متعهد نیست.

کننده ائتلاف سائرون در مجلس عراق نیز تاکید کرد که حمایت از الزرفی منوط به پایبندی او به نقشه راه سیاسی مورد توافق و عدم امتیازدهی به جناح های سیاسی برای تصدی نهایی پست نخست وزیری است. ریاض المسعودی گفت: موضع سائرون درباره مامور شدن الزرفی به تشکیل کابینه، همان موضع سید مقتدی الصدر است. ما به میزانی که الزرفی به قانون اساسی پایبند باشد، با او همراه خواهیم بود و با وی نیز همان رفتاری را خواهیم داشت که با پیش از او رفتار کردیم. وی تاکید کرد که عدنان الزرفی، نامزد پیشنهادی سائرون نبود و ملزم است که بر اساس نقشه راه سیاسی معین حرکت کند. در صورتی که وی به نقشه راه سیاسی که بر اهمیت برگزاری انتخابات زودهنگام حداکثر تا خاتمه سه ماهه نخست سال آینده میلادی تاکید دارد پایبند نماند، وی نیز مردود خواهد شد.

جواد الطلیباوی از رهبران جنبش عصائب اهل الحق نیز در واکنش به این انتخاب گفت که پیش از این گفته بودیم و امروز نیز می گوییم که هیچ شخصی خلاف خواست و اراده ملت عراق نخست وزیر نخواهد شد. اینجا توطئه ای در پشت پرده در جریان است و اسامی برخی (مانند الزرفی) برای نخست وزیری طرح می شود. این خیانت به خون شهدا و فداکارهای رزمندگان است. ما ساکت نخواهیم ماند و همه چیز را برای اربابان و مزدوران و توطئه چینان زیر و رو خواهیم کرد.

این پیش شرط ها در حالی اعلام شد که مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا نیز شروط کشورش برای حمایت از الزرفی را با انتشار توئیتی گفت. وی نوشت: اگر عدنان الزرفی، نخست وزیر مکلف عراق شروط وی را رعایت کند، از حمایت ایالات متحده برخوردار خواهد شد. اگر الزرفی از حاکمیت عراق حمایت و خود را از فساد دور نگه دارد، حامی حقوق بشر باشد و خواسته های مردم خود را اجابت کند، واشنگتن از وی حمایت به عمل خواهد آورد.

الزرفی که در بدو کار شاهد مخالفت های احزاب و گروه های عراقی بود با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر مستعفی و محمد الحلبوسی، رئیس مجلس این کشور دیدار و گفتگو کرد. در جریان دیدار الزرفی با عبدالمهدی و الحلبوسی بر ضرورت تشکیل دولتی مبتنی بر اقدامات اصلاحی و تدوین یک برنامه واقعی جهت پاسخگویی به خواسته های پیش رو، تاکید شد. همچنین عادل عبدالمهدی بر لزوم آمادگی خود جهت تسهیل ماموریت الزرفی و قرار دادن تمامی امکانات جهت پیروز بودن این ماموریت تاکید کرد.

در تازه ترین تحولات عراق یک مقام سیاستمدار شیعی در عراق روز پنجشنبه گفت که گروه های شیعه قرار است در منزل عمار الحکیم رهبر جریان الحکمه جمع می شوند تا مخالفت خودرا با معرفی عدنان الزرفی برای تشکیل کابینه عراق اعلام کرده و نعیم السهیل را جانشین وی کنند. پایگاه خبری روسیا الیوم به نقل از این مقام عراقی آورده است: همه گروه های عراقی و گروه های ائتلاف الفتح (به رهبری هادی العامری) و همچنین دوله القانون به رهبری نوری المالکی و الفضیله و حزب کنگره ملی در حضور الفالح الفیاض رئیس سازمان الحشد الشعبی امشب نشستی را در منزل عمار الحکیم برگزار خواهند کرد.

وی همچنین افزود: هدف از نشست مذکور این است که الحکیم را متقاعد کنند از عدنان الزرفی بخواهد از تشکیل کابینه معذوریت بطلبد و در عضو نعیم السهیل به عنوان نامزد نخست وزیری معرفی شود.

روزنامه سعودی الشرق الاوسط در تحلیل اوضاع سیاسی عراق نیز نوشت کهبیشتر گروه های معترض عراق و احزاب سیاسی، مخالف نخست وزیر تازه معرفی شده هستند و به همین دلیل، او نخواهد توانست کابینه خود را تشکیل دهد. این روزنامه می نویسد بیشتر گروههای حاضر در جنبش اعتراضی عراق علیه عدنان الزرفی مأمور تشکیل کابینه جدید این کشور به عنوان جانشین عادل عبدالمهدی نخست وزیر پیشبرد امور عراق،دست به اعتراض زدند و همین مسئله احتمالا فرضیه شکست الزرفی در تشکیل کابینه را تقویت خواهد کرد. الشرق الاوسط همچنین تأکید کرد که الزرفی نیز احتمالا مانند محمد توفیق علاوی مأمور پیشین تشکیل کابینه در عراق، در این مسئله، ناکام خواهد ماند.

به گزارش این روزنامه، آنچه پیش بینی های مربوط به شکست الزرفی را تقویت می کند، همپوشانی آراء گروههای معترض عراق با طیف گسترده ای از احزاب و فراکسیونهای شیعه است... لذا، چند ساعت پس از اینکه الزرفی، مأمور تشکیل کابینه شد، تحصن کنندگان در مرکز بغداد بیانیه دادند.

اسناد ویکی لیکس درباره الزرفی چه می گوید؟

بر اساس اسناد ویکی لیس که از وزارت خارجه آمریکا به بیرون درز کرده است، عدنان الزرفی مامور تشکیل کابینه عراق یک آمریکاییِ مخالف ایران و سوریه است. در یکی از اسناد ویکی لیکس که از تلگراف های وزارت خارجه ایالات متحده با شماره (09BAGHDAD1506-a) به بیرون درز کرده است ، الزرفی خود را در دیدار با افسران تیم های بازسازی آمریکا در 2 ژوئن 2009 ، به عنوان کاندیدایی برای انتقال نجف به دوران پسا جنگ سیاسی معرفی می کند.

الزرفی که تابعیت آمریکایی دارد و به زبان انگلیسی مسلط صحبت می کند (همانطور که در تلگراف توضیح داده شده است)، هدف اصلی خود را در زمان تصدی مسئولیتش مبارزه و برچیدن آنچه شبکه های اطلاعاتی ایران و سوریه در نجف خواند، گفت.

حل بحران در مغز صالح!

برهم صالح رئیس جمهور عراق با اقدامی غیر منتظره عراقی ها را شوکه کرد. با این سوال که چرا قانون اساسی نقض شد؟ هدف صالح چه بود؟ ایا او به عنوان رئیس جمهور عراق و کسی که چند ماهی است حتی دولت موقت و پیشبرد امور هم ندارد خسته از شرایط است؟ او رخ شطرنج را جلو فرستاد تا خط و نشانی برای فراکسیون ها بکشد یا سربازی را فرستاد برای قربانی شدن نخست وزیر دوم پس از محمد علاوی؟ صالح چه در سر دارد که با علم به اینکه از اختلافات سیاسی و عقیدتی خبر دارد دست روی گزینه هایی می گذارد که نتیجه ای ندارد. نتیجه مجلس معین می کند که الزرفی رخ شطرنج صالح بود یا سرباز؟ آیا صالح با مراجع مخالفت می کند یا با مقتدی صدر؟ یا با دوستگی کردها در فرایند انتخاب نخست وزیر؟ به نظر می رسد که حل بحران را باید در مغز صالح گشت. چهره ای به ظاهر آرام اما در پشت پرده تا کنون مجلس و گروه های سیاسی را یک تنه حریف بوده است و عراق را در بی ثباتی مطلق نگه داشته است.

310311

منبع: خبرآنلاین

به "آیا سرنوشت علاوی در انتظار الزرفی است؟، او مهره چه کسی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا سرنوشت علاوی در انتظار الزرفی است؟، او مهره چه کسی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید