آیا تغذیه نقشی در آسم دارد؟

به گزارش وبلاگ اسبیکو، کارشناس بیماری غیرواگیر مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین گفت: یکی از را های کنترل آسم توجه به نوع ماده غذایی مصرفی می باشد. زیرا آسم یک اختلال مزمن است که راه های هوایی را تحت تاثیر قرار داده و با واکنش بیش از حد برونش، انسداد برگشت پذیر جریان هوا و بازسازی راه هوایی تعیین می گردد؛ و آسم نتیجه یک تعامل پیچیده بین قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی و ژنتیکی است.

آیا تغذیه نقشی در آسم دارد؟

مریم ستاری در رابطه با عوامل خطر برای بروز یا شدت بیماری آسم بیان داشت: بعضی از عوامل محیطی با ایجاد آسم مرتبط هستند مانند: گرد گیاهان، قرار گرفتن در معرض دود تنباکو، آلودگی هوا، آلرژی به حیوانات، عفونت های تنفسی مکرر، رفلاکس معده، سولفیت ها در مواد غذایی و حساسیت های دارویی. سن حاملگی کمتر و افزایش وزن زیاد نوزاد نیز با ایجاد آسم مرتبط است.

به گفته وی تعدیل دریافت آنتی اکسیدان ها می تواند تأثیر مفیدی بر شدت و پیشرفت آسم داشته باشد، زیرا رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها و چربی های تک غیراشباع مانند: دریافت بیشتر میوه ها، سبزی ها و روغن زیتون می می تواند اثر محافظتی بر آسم دوران کودکی را داشته باشد.

عامل شایع برای آسم، بیماری رفلاکس معده و آلرژن های غذایی است

این کارشناس در ادامه نیز به دو عامل شایع برای آسم به بیماری رفلاکس معده و آلرژن های غذایی اشاره نمود و گفت: رفلاکس در بیماران مبتلا به آسم بسیار شایع است؛ که یکی از اجزای مهم رژیم درمانی برای بیماران مبتلا به آسم، رژیم غذایی عاری از محرک های شناخته شده مانند: غذا های تند، کافئین، شکلات و غذا های اسیدی است؛ و محدود کردن مصرف غذا های پرچرب و کاهش حجم وعده غذایی نیز می تواند از ترشحات معده که باعث تشدید رفلاکس می گردد، جلوگیری کند.

از دیگر محرک های بالقوه آسم، آلرژن های غذایی و افزودنی های غذایی هستند

کارشناس بیماری غیرواگیر مرکز بهداشت شهرستان قزوین، آلرژن های غذایی و افزودنی های غذایی از دیگر محرک های بالقوه آسم دانست و توضیح داد: پرهیز کامل از غذای آلرژی زا تنها درمان رژیمی است که در حال حاضر برای آلرژی غذایی وجود دارد؛ و بعضی از سولفیت ها، همانند متابی سولفیت پتاسیم و سولفید سدیم، که در فرآوری غذا ها استفاده می شوند، محرکی برای مبتلایان به آسم هستند؛ و سولفیت ها در بعضی غذا ها همانند میوه های خشک، میگو، آبمیوه های اسیدی، نوشابه های کولا و بسیاری از غذا های فرآوری شده وجود دارد. پس توجه به برچسب غذایی مواد غذایی اهمیت دارد.

ستاری در ادامه افزود: افزایش وزن بیش از حد مطلوب در دوران کودکی هم با افزایش قابل توجهی در ایجاد آسم در مرتبط است؛ و به نظر می رسد که کنترل وزن تحت نظر متخصص تغذیه در بچه ها چاق مبتلا به آسم، به کنترل این بیماری و بهبود کیفیت زندگی یاری می نماید.

وی در خاتمه گفت: کاهش تنوع یا ترکیب نامطلوب میکروبیوتای روده در نوزاد ممکن است با ایجاد آسم در سال های بعدی زندگی همراه باشد. پس تغذیه با شیر مادر برای اطمینان از رشد میکروبیوتای سالم توصیه می گردد؛ و باید توجه داشت که بعضی از مبتلایان به آسم از استروئید های خوراکی استفاده می نمایند و به دلیل خطر ابتلا به پوکی استخوان در هنگام مصرف طولانی مدت استروئید، از مصرف مکمل کلسیم و ویتامین D توصیه می گردد.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: فرادید

به "آیا تغذیه نقشی در آسم دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا تغذیه نقشی در آسم دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید