آشنایی با خواص روغن کلزا

به گزارش وبلاگ اسبیکو، روغن کلزا در مقایسه با روغنهای دیگر میزان چربی کمتری دارد در واقع در مقایسه با روغن زیتون تنها نصف میزان چربی اشباع شده را داراست.بعلاوه دارای خواصی برای سلامتی است.

آشنایی با خواص روغن کلزا روغن کلزا (Colza oil) ، روغنی است که از دانه های سیاه گیاه کلزا به نام (Brassica Napus) به دست می آید . گل این گیاه در فصل بهار با گلبرگ های زرد ، زیبایی منحصر به فردی را در دشت های شمال کشور به ارمغان می آورد . به همین منظور زارع کلزا یکی از دیدنی های شمار کشور محسوب می شوند که عموما در شالیزار کشت می شوند . اصولا بعد از برداشت محصول برنج ، در همان مزرعه کلزا می کارند .

روغن کلزا به دلیل داشتن اندازه بالای اسیدهای چرب غیر اشباع و درصد بسیار ناچیز کلسترول از کیفیت تغذیه ای بالایی برخوردار است . کلزا ، یکی از گیاهان دانه روغنی مهم در منطقه ها معتدل و دارای طیف نسبتا وسیعی از سازگاری اقلیمی است . اندازه درصد روغن در این دانه 25 تا 55 درصد است . اندازه پروتئین موجود در آن 18 تا 24 درصد و اندازه درصد پوست این دانه به 20 درصد می رسد .

کلزاهایی که از آن روغن استخراج می گردد را کانولا می نامند . کانولا ها دارای کمتر از 30 میکرومول گلوکوزینولات در هر گرم کنجاله هستند . اسیدهای چرب غیر اشباع موجود در این روغن به حدود 2 درصد می رسد و اندازه اسید اروسیک آن بسیار ناچیز است . بنابراین این روغن ها یک روغن بسیار مفید و پر خاصیت در مصرف خوراکی به شمار می آید .

در زیر به مهمترین خواص دانه کلزا می پردازیم .

دارا بودن اسید های چرب ضروریشاید بگم یکی از بارزترین مؤلفه ای که سبب شده است این روغن نسبت به روغن های دیگر فزونی خاصی داشته باشد وجود دو نوع اسید چرب است که بسیار برای بدن لازم است و حکم کیمیا را دارد آن هم به این دلیل که این اسید ها در بدن فراوری نمی شوند و باید به وسیله مواد غذایی تامین شوند . اسید آلفا لینولنیک (امگا 3) و اسید لینولئیک (امگا 6) این دو اسید مهم مورد احتیاج است که بدن را در برابر حملات قلبی و مغزی محافظت می نماید و در گروه چربی های غیر اشباع قرار دارند .

دارا بودن درصد بالای ویتامین Eاصولا ویتامین E را در انواع مواد غذایی مانند بادام زمینی ، اسفناج ، کلم بروکلی ، سیب زمینی شیرین و آووکادو می توان یافت . اما شاید درصد های کمی از ویتامین را دارا باشند . برای جذب درصد بالای ویتامین E ، روغن کلزا برترین گزینست . درصد بالای این ویتامین در روغن کلزا برای چشم ها ، پوست و مو و محافظت از سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است .

سلامت پوست با خواص روغن کلزابه دلیل آنکه این روغن سرشار از ویتامین E و ویتامین K است ، به برطرف کردن مسائل پوستی مانند چین و چروک ، برطرف خط خنده ، آکنه و از بین بردن جای جوش و غیره یاری می نماید . بنابراین شما می توانید روغنی را که از فروشگاه خریداری می کنید را به طور مستقیم به پوست خشکتان به منظور رطوبت رسانی بمالید و ماساژ دهید . اسید هاای چرب موجود در این روغن علاوه بر اینکه پوست خشک و آسیب دیده را درمان می نماید آن را نرم و لطیف می نماید .

برای اثر بیشتر شما می توانید اندازهی روغن معطر اسطوخودوس را به یک قاشق غذا خوری روغن کلزا اضافه کنید و بعد از استحمام به کل بدنتان به عنوان امولسیون بمالید . عفونت های پوستی مانند ترک ایجاد شده ناشی از ترک پاشنه پا یا حتی ترک های پوستی از چاق و لاغری یا بعد از زایمان ، اگزما ، جای زخم به طور اساسی و مؤثر با این روغن درمان می گردد .1

فراوری امگا 3 و امگا 6روغن کلزا سرشار از دو نوع اسید چرب است که برای بدن انسان حکم کیمیا را دارد، چون این دو نوع اسید در بدن فراوری نمی شوند.

اولی اسید آلفا لینولنیک (امگا 3) است که از بدن در مقابل حملات قلبی حفاظت نموده و موجب کاهش کلسترول بد بدن می گردد. اسید چرب بعدی اسید لینولئیک یک اسید چرب امگا 6 است. این اسید برای مغز بسیار مفید است و در رشد نوزادان نقش بسزایی دارد. هر دو این ها برای بدن ضروری هستند و هر دو در گروه چربی های سالم غیراشباع قرار دارند.

مخصوص سرخ کردن یا کباب کردناین روغن به دلیل آستانه تحمل بالایی که در مقابل حرارت دارد، می تواند برترین روغن برای سرخ کردنی ها هم باشد.

روغن کلزا یکی از سالم ترین روغن ها است اما نگرانی موجود درباره اش این است که موقع داغ شدن، زود آغاز به دود کردن می نماید. این اتفاق وقتی می افتد که اسیدهای چرب موجود در روغن اکسیده می شوند و رادیکال های آزاد خطرناک درست می نمایند. روغن کلزا خیلی بخار می نماید، بنابراین از آن برای سرخ کردن یا کباب کردن بهره ببرید.

خواص روغن کانولا برای قلباین روغن نه تنها باعث افزایش کلسترول نمی گردد بلکه می تواند در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هم موثر باشد چون با ماده گیاهی به نام فیتوسترول ترکیب شده و باعث جذب کلسترول خون می گردد.

یادتان باشد که جایگزین کردن روغن کانولا به جای سایر روغن ها سبب افزایش دریافت اسید چرب امگا-3 به نام اسید آلفالینولئیک (مفید) می گردد. آنالیز ها نشان می دهد که این چربی مفید با تاثیرات سودمند زیر، از قلب محافظت می کند:

تنظیم ضربان قلب

کاهش التهاب

کاهش لخته های خونی

بعلاوه معین شده است که مصرف منظم این روغن، با کاهش شیوع مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی ارتباط مستقیم دارد.2

سرشار از اسیدهای چرب ضروری برای بدن استیک واقعیت قابل توجه در خصوص روغن کلزا این است که مانند روغن های امگا 3 ماهی است. اسید چرب امگا 3 یکی از برترین مواد مغذی است که می تواند به سلامت مغز یاری کند.

این کار با افزایش نفوذپذیری سلولهای مغزی،مرتبط است.

چربی بسیار پایینی داردروغن کلزا دارای مقادیر غنی از چربی های غیر اشباع و چربی است که به کاهش سطح کلسترول بد یاری می نماید.

دارای نقطه گرمای بالاستروغن کلزا در مقایسه با سایر روغن های محبوب مثل روغن زیتون و روغن آفتابگردان دارای آستانه تحمل بالاتری نسبت به گرما است این روغن تا دمای 230 درجه پایدار می ماند.

حاوی فیتواسترولفیتواسترول ها ترکیباتی هستند که ساختمانی مشابه کلسترول و استروئیدها دارند و در گیاهان یافت می شوند و موجب کاهش کلسترول بدن می شوند. روغن کلزا سرشار از این ماده مغزی است.

بدون نگهدارنده های مصنوعی استروغن کلزا می تواند به راحتی با استفاده از ترانس چربی های طبیعی درون خود از بیماری های مختلف مانند چاقی، بیماری های قلبی عروقی و سندرم مقاومت به انسولین جلوگیری کند.

بر خلاف روغن زیتون در دمای بالا سمی نمیگرددروغن کلزا همیشه با روغن زیتون مقایسه می گردد شاید در برخی شرایط روغن زیتون بهتر است اما روغن کلزا بر خلاف روغن زیتون می تواند در دماهای بالاتر مقاومت کند.3

پی نوشت:

1.www.royka.ir

2.www.bigwallet.ir

3.www.delgarm.com

منبع: راسخون

به "آشنایی با خواص روغن کلزا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با خواص روغن کلزا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید