یک رسانه غربی : امارات در حمله پهپادی به آکادمی نظامی در لیبی نقش داشت

به گزارش وبلاگ اسبیکو، یک رسانه غربی تاکید کرد که امارات در حمله پهپادی به آکادمی نظامی در لیبی نقش داشته است که در نتیجه آن، 26 کارآموز غیر مسلح جان خود را از دست دادند.

یک رسانه غربی : امارات در حمله پهپادی به آکادمی نظامی در لیبی نقش داشت

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ اسبیکو، شبکه بی بی سی گفت به شواهدی دست یافته که نشان می دهد یک پهپاد امارات متحده عربی باعث کشته شدن 26 کارآموز غیرمسلح در یک آکادمی نظامی در طرابلس، پایتخت لیبی در ژانویه سال جاری شده است.

در زمان حمله در چهارم ژانویه گذشته، طرابلس در محاصره نیروهای ارتش ملی لیبی ژنرال خلیفه حفتر قرار داشت.

ارتش ملی لیبی(نامی که شبه نظامیان تحت فرماندهی خلیفه حفتر برای خود انتخاب کرده اند) در آن زمان مسئولیت این حمله را رد کرد و گفت که این کارآموزان در اثر اصابت گلوله افراد محلی کشته شدند، اما شواهد نشان می دهد که دانشجویان این دانشکده نظامی با موشک چینی موسوم به (7 Blue Arrow) کشته شدند.

این موشک از پهپادی به نام وینگ لونگ 2(Wing Loong II) شلیک شده و براساس شواهد به دست آمده توسط دو بخش آفریکن آی و بخش مستندهای عربی بی بی سی در زمان حمله، پهپادهای از این نوع فقط از پایگاه هوایی الخادم در لیبی عملیات انجام می دادند و مسئولیت اداره پهپادهای مستقر در این پایگاه برعهده امارات بوده است.

امارات پیشتر هر گونه دخالت نظامی در لیبی را رد و ادعا کرده که از فرایند صلح سازمان ملل در این کشور حمایت می کند. این کشور همچنین به درخواست بی بی سی برای اظهارنظر در این مورد پاسخی نداد.

چه اتفاقی برای برای این کارآموزان افتاد؟

درست بعد از ساعت نه شب چهارم ژانویه 2020، حدود 50 نفر از اعضای کادر آموزشی در حال انجام تمرینات معمول در یک آکادمی نظامی در جنوب طرابلس بودند. بسیاری از آن ها هنوز نوجوان بودند و هیچ یک هم مسلح نبودند.یکی از بازماندگان این حمله عبدالمعین 20 ساله است.

او که در زمان حمله در داخل این آکادمی بوده به بی بی سی گفت: این حمله توصیف نشدنی است.

ما شاهد بودیم که همکارانمان در حال مرگ هستند، آخرین نفس هایشان را می کشند و ما هیچ کاری نمی توانستیم انجام دهیم. کسانی بودند که اجزای بدنشان از هم جدا شده بود. این یک جنایت وحشتناک بود، جنایتی که هیچ ارتباطی با بشریت ندارد.

هفت ماه پس از گذشت این حمله، هیچ کسی مسئولیت کشتار این مردان جوان را برعهده نگرفته است.

شبه نظامیان حفتر هر گونه ارتباطی با این حمله را رد کرده و به رسانه ها گفته اند که این انفجار احتمالا در نتیجه آتش خمپاره افراد محلی اجرا شده یا در نتیجه حمله ای که از داخل خود این آکادمی اجرا شده است.

بی بی سی به چه شواهدی دست یافت؟

در این تحقیقات شواهدی از یک سلاح بسیار پیشرفته تر یافت شد، که در این حمله استفاده شده بود.

با مشاهده تصاویر ترکش هایی که پس از این حمله بر زمین باقی مانده بود، بی بی سی نتیجه گرفت که این ترکش ها با اجزای موشکی به نام (7 Blue Arrow) هماهنگی دارد.

براساس این بررسی ها تنها یک هواپیما در ژانویه 2020 بر فراز شهر طرابلس عملیاتی انجام داده بود که قادر به شلیک چنین موشکی بود. پهپادی به نام وینگ لونگ 2 (Wing Loong2).

درست سه هفته قبل از این حمله، سازمان ملل متحد هم به این نتیجه رسید که موشک (7 Blue Arrow) از نظر پرتاب با پهپاد وینگ لونگ 2 هماهنگ است و تا آن زمان چنین سیستم هوایی در لیبی شناسایی نشده بود.

بی بی سی همچنین محلی که این پهپاد احتمالا از آن جا آمده را هم بررسی کرد و به شواهدی دست یافت که در زمان حمله، این نوع پهپاد تنها در پایگاه هوایی الخادم در لیبی مستقر بود، پایگاهی در شرق این کشور که در کنترل ارتش ملی لیبی(شبه نظامیان حفتر) بود.

هم بی بی سی و هم سازمان ملل به شواهدی دست یافتند که نشان می دهد این نوع پهپادها که در پایگاه هوایی الخادم مستقر بودند، متعلق به امارات متحده عربی است.

در سال 2019، سازمان ملل دریافت که امارات با ارسال پهپادهای وینگ لوم 2 و موشکهای (7 Blue Arrow) به لیبی، تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل علیه این کشور را نقض کرده است، تحریم هایی که از سال 2011 اجرایی شده بود.

بی بی سی همچنین به مدارک مربوط به ثبت تسلیحات دست یافت که نشان می دهد امارات در سال 2017، پانزده پهپاد وینگ لونگ 2 و 350 موشک (7 Blue Arrow) خریداری کرده بود.

بی بی سی به چه مدارک دیگری دست یافت؟

بی بی سی در تحقیقاتش به شواهد جدیدی دست یافت که نشان می دهد مصر به امارات اجازه می دهد تا از پایگاه های نظامی این کشور که نزدیک به مرز لیبی است، استفاده کند.

در فوریه 2020، پهپادهای وینگ لونگ 2 که در لیبی مستقر بودند، ظاهرا از طریق مرز به یک پایگاه هوایی مصر در نزدیکی سیوه در صحرای غربی مصر منتقل شدند.

تصاویر ماهواره ای همچنین نشان می دهد که از سیدی برانی دومین پایگاه نظامی مصر به عنوان پایگاهی عملیاتی برای جنگنده های میراژ 2000 استفاده شده است. رنگ این جنگنده ها با نوعی که مصر از آن استفاده می کند، متفاوت است، اما با نوع جنگنده های میراژ امارات دقیقا هماهنگی دارد.

این جنگنده های میراژ از همان مدلی هستند که سازمان ملل گفت در حمله هوایی به یک مرکز پناهجویان در طرابلس در ژوئیه 2019 هم از آن استفاده شده. در آن حمله 53 نفر کشته شدند.

پایگاه نظامی سیدی برانی همچنین مقصد چندین هواپیمای باری است که از امارات پرواز می کنند. این به معنای آن است که پلی هوایی برای انتقال تجهیزات بین امارات و یک پایگاه نظامی درست در 80 کیلومتری از مرز لیبی مستقر است.

بی بی سی گفت که دولت مصر به درخواستش برای اظهارنظر در این مورد پاسخی نداد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "یک رسانه غربی : امارات در حمله پهپادی به آکادمی نظامی در لیبی نقش داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک رسانه غربی : امارات در حمله پهپادی به آکادمی نظامی در لیبی نقش داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید