کتاب بسته وطنی منتشر شد

به گزارش وبلاگ اسبیکو ؛ در هفته گذشته کتاب بسته وطنی پژوهش و تألیف علی علیزاده طارمسری به همت نشر نظر منتشر شد.

کتاب بسته وطنی منتشر شد

این کتاب به تاریخ بسته بندی در ایران از سال 1300 تا 1360 می پردازد و پژوهش جامع و کاملی در مورد گرافیک بسته بندی در ایران است. علی علیزاده طارمسری متولد 1347 کارشناس ارشد رشته طراحی صنعتی دانشگاه هنر تهران حاصل سال ها تحقیق و پژوهش خود در عرصه گرافیک و بسته بندی و تدریس را در کتابی 600 صفحه ای در قطع خشتی منتشر نموده است.

اسناد مکتوب کتاب از سال 1302 آغاز می گردد. یعنی از زمانی که نمایشگاه کالاهای فلاحتی و صنعتی برگزار می گردد. آقای علیزاده جمع آوری درخشانی از محصولات انجام داده اند. یعنی محصولاتی را معرفی نموده اند که تا به امروز در هیچ کتابی ندیده بودیم. تعدد محصولات یکی از نکات خوب کتاب است.

پژوهش علی علیزاده گردآوری مجموعه بزرگی از نشانه هاست که یک رابطه ای با جامعه دارند و به وسیله این بسته بندی ها و نشان ها می توان درک و فهم بهتری از شرایط جامعه داشت.

فرآیند متمدن شدن جامعه ایران را می توان از خلال بسته بندی ها کشف کرد. ما در نشانه شناسی کالا به عنوان یک گرافیست به نوع استفاده از نمادها باید دقت کنیم. برای مثال وقتی روی بسته های سیگار تصویر یک زن غربی درج شده این تصور را به مصرف نماینده القا می نماید که حین استعمال سیگار ناخودآگاه به این تصویر فکر کند. این تصاویر یک ایلوژن یا توهم ایجاد می نمایند که به تعبیر رولان بارت اسطوره ساخته می گردد. البته اسطوره ای که بارت می گوید نه اسطوره در مفهوم انسان شناسی. یعنی یک پیغام ایدئولوژیک دروغین ساخته می گردد تا به ما بگوید این همان چیزی است که تو داری مصرف می کنی. یا وقتی این ماده را مصرف کنی زیبا می شوی، یعنی از شیء تصویری دلبرانه می سازد.

کتاب بسته وطنی یک گنجینه است که به ما کدهای زیادی می دهد. کتابی که با کندوکاو آن می توانیم سرنخ های خوبی بدست آوریم که چگونه یک نظم اجتماعی یا طبقات مختلف جامعه شکل می گیرد. این کتاب بیشتر مثل یک دیکشنری است، نه کتابی که دستتان بگیرید و از اول تا آخر بخوانید.

کتاب بسته وطنی به تلاش علی علیزاده طارمسری در تابستان 1402 به وسیله نشر نظر در قطع خشتی در 600 صفحه در دسترس علاقه مندان نهاده شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "کتاب بسته وطنی منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب بسته وطنی منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید