پله بچیلون دزفول روی نوار نابودی قرار گرفته است

به گزارش وبلاگ اسبیکو، ایسنا/ براساس آخرین اخبار و گزارش های منتشر شده، پله بچیلون دزفول روی نوار نابودی قرار گرفته است.

پله بچیلون دزفول روی نوار نابودی قرار گرفته است

محمد آذرکیش، یک دوستدار میراث فرهنگی اظهار کرد: بنا به شواهد و آنالیز های صورت گرفته بنای تاریخی پله بچیلون در معرض خطر ریزش شدید قرار گرفته و اگر در اسرع وقت و در امسال اقدامات لازم بازسازیی اجرایی نشود، باید فقط شاهد نابودی آن باشیم.

او با تاکید بر اینکه بازسازی این پله های تاریخی باید اصولی باشد، اعلام نمود: بازسازی این بنای تاریخی در گذشته متناسب با همان شکل تاریخی انجام نگرفته و جامع نبوده است.

آذرکیش با تاکید بر اینکه سرپا ماندن این بنای تاریخی نیازمند توجه مسئولان ذی ربط و نظر کارشناسانه است، اعلام نمود: نحوه ساخت و ساز این پله ها موجب شده این بنا به نسبت دیگر آثار تاریخی سطح شهرستان دزفول منحصر بفرد باشد.

این دوستدار میراث فرهنگی با اشاره به اینکه پله بچیلون دروازه غربی ورود به مجموعه ابنیه تاریخی محله لوریان است، شرح داد: در اطراف این بنای تاریخی خانه های ثبت ملی شده متعددی قرار گرفته است.

مجموعه تاریخی پله بچیلون دزفول یکی از آثار شاخص و قدیمی این شهر بوده که ارتفاعات شهر را به رودخانه دز وصل می نماید. این بنا بنایی قاجاری است که با توجه به اختلاف سطح محله های لوریان و مقدمیان با رودخانه برای سهولت دسترسی اهالی به ساحل احداث شده و همچنان نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این پله های تاریخی بهمن 1388 با شماره 29178 در لیست آثار ملی میراث فرهنگی به ثبت رسید.

در گویش دزفولی به مرغ چند روزه بچیله و به مرغ یکی دو ماهه بارنه می گویند. از این رو، پله بچیلون به معنی پله های مرغکان کوچک دانه چین است. پله بچیلون در محدوده بین بندار خراطون و بندار کرناسیون قرار گرفته است و شامل نزدیک به 70 پله کوتاه آجری و عریض است. این پله ها مشرف به رودخانه بوده و امتداد آن هم بندار بچیلون نام دارد.

در گذشته ساکنان مجاور پله که بافت قدیمی و بومی است، مرغ و خروس های خود را برای دانه چینی در پله ها و کوچه ها رها می کردند که کم و بیش هنوز هم این کار مرسوم است و شاید از این جهت هست که این پله ها به نام بچیلون معروف شده یا از باب کوچکی و ریز بودن پله ها که توان عبور مرغکان خانگی چند روزه را ممکن میسازد، به این نام موسوم شده است. این پلکان معبر و وسیله مناسبی برای دسترسی اهالی آن محدوده به رودخانه دز است.

منبع: همگردی

به "پله بچیلون دزفول روی نوار نابودی قرار گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پله بچیلون دزفول روی نوار نابودی قرار گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید