وقتی کف پای بچه ها صاف است

به گزارش وبلاگ اسبیکو، صافی کف پا به عدم وجود قوس طولی در کف پا و در حالت ایستاده گفته می گردد. این شرایط یکی از علل شایع مراجع بیماران به پزشک است و جالب است بدانید در خصوص این که چه قوسی طبیعی است بین پزشکان اختلاف نظر وجود دارد! به عبارت دیگر، ممکن است به نظر یکی از پزشکان کف پای فرزند شما صاف و به نظر پزشک دیگری این صافی در حد طبیعی باشد! البته نگران نباشید با توضیحاتی که در قسمت های بعد خواهد آمد، این اختلاف نظر چندان هم مهم نیست.

وقتی کف پای بچه ها صاف است

وقتی کف پای بچه ها صاف است

نویسنده: زهرا حیدری

صافی کف پا به عدم وجود قوس طولی در کف پا و در حالت ایستاده گفته می گردد. این شرایط یکی از علل شایع مراجع بیماران به پزشک است و جالب است بدانید در خصوص این که چه قوسی طبیعی است بین پزشکان اختلاف نظر وجود دارد! به عبارت دیگر، ممکن است به نظر یکی از پزشکان کف پای فرزند شما صاف و به نظر پزشک دیگری این صافی در حد طبیعی باشد! البته نگران نباشید با توضیحاتی که در قسمت های بعد خواهد آمد، این اختلاف نظر چندان هم مهم نیست.

در دوره ی نوزادی و شیرخوارگی به دلیل وجود چربی زیاد در پا، قوس کف پا قابل مشاهده نیست و به تدریج که این چربی ها کاهش می یابد. قوس کف پا هم خود را نشان می دهد. به عبارت دیگر شما تا حدود دو سالگی قوسی در کف پای فرزندتان نخواهید دید. ولی به تدریج و با افزایش سن قوس کف پا پدیدار می گردد.

تشخیص صافی کف پا

معاینه 1

کف پای صاف بر حسب نتایج معاینه، از نظر درد و انعطاف پذیری به کف پای صاف دردناک، کف پای صاف بودن درد، کف پای صاف انعطاف پذیر و کف پای صاف بدون انعطاف تقسیم بندی می گردد. در هنگام معاینه باید به سن کودک که آغاز به راه رفتن نموده است و هم به سابقه بیماری در خانواده توجه کرد. بخصوص اگر سابقه ی وجود صافی کف پای دردناک در بزرگسالان آن خانواده وجود داشته باشد. باید از کودک در خصوص این که آیا درد پای او مانع از انجام فعالیت های ورزشی می گردد و هم چنین در خصوص پیچ خوردگی مکرر مچ پا هم سؤال و پاسخ و اطلاعات کامل ثبت گردد، چرا که وجود این علامت می تواند بیانگر یک اختلال استخوانی باشد.

معاینه 2

برای تشخیص صافی کف پا؛ باید معاینه ی کاملی از لگن تا مچ پا انجام گردد. نکته ی مهم این است که از نظر پزشکی، قوس پا در شرایط ایستاده آنالیز می گردد. بیشتر افراد وقتی نشسته اند و روی پای آن ها وزنی وارد نمی گردد. قوس پای ظاهراً عادی دارند، ولی وقتی می ایستند و وزن روی پای آن ها وارد می گردد. قوس کف پای شان صاف است.

گاهی کوتاهی تاندون آشیل، سبب می گردد که کف پای فرزند شما صاف به نظر برسد و فقط معاینه ی دقیق پزشک می تواند این عارضه را معلوم کند.

عاقبت صافی کف پا

در حقیقت باید بگوییم اطلاعات کافی در این زمینه وجود ندارد، ولی تحقیقات نشان می دهند که بر خلاف تصور عموم، صافی کف پا یک بیماری خطرناک تلقی نمی گردد. به اسم نمونه در کانادا، مطالعه یی روی 3600 سرباز انجام گرفت که نشان داد صافی پا مشکل خاصی برای شان ایجاد ننموده است. عقیده ی رایج دیگر این است که تصور می گردد صافی کف پا سبب انحراف انگشت شست می گردد. البته تحقیقی که در انگلستان در این زمینه انجام گرفت، این فرضیه را رد کرد!

درمان صافی کف پا در بچه ها

درمان های مختلفی برای صافی کف پا وجود دارند. ولی جالب است بدانید که بیشتر آن ها علمی نیستند. و بر پایه ی تجربیات یا نظریات شخصی استوارند و تحقیقات علمی معتبری برای اثبات اثربخشی آن ها وجود ندارد. در دانشگاه تگزاس یک تحقیق جالب در این زمینه انجام شد؛ به این صورت که بچه ها دچار صافی کف پا به سه گروه تقسیم شدند. به یک گروه کفش طبی، به گروه دیگر، کفی ساده و به گروه سوم کفی تخصصی (UCBL) دادند و این افراد به مدت سه سال تحت نظر متخصص قرار گرفتند که استفاده از کفش یا کفی، نقشی در درمان کف پای صاف انعطاف پذیر ندارد. برترین درمانی که می توان برای صافی کف پای انعطاف پذیر بدون درد پیشنهاد کرد عبارت است از توجیه والدین. همان طور که ذکر شد در برخی از موارد کف پای صاف، به تدریج قوس طبیعی پدیدار می گردد و در سایر موارد هم اگر کف پا صاف باقی بماند عمدتاً مشکل خاصی برای فرد ایجاد نمی کند.

در هنگام کوتاهی تاندون آشیل، باید کشش عضله ی مربوطه را به والدین آموزش داد. در بیشتر موارد پای صاف انعطاف پذیر بدون درد هستند. ولی در برخی اوقات فرد دچار درد پا زانو یا کمر می گردد. در این موارد، پس از آنالیز های لازم می توان استفاده از کفش یا کفی طبی را در این موارد توصیه کرد.

جراحی هم در موارد زیر قابل توصیه است:

1) درد پا که با تجویز کفش یا کفی بهبود نیابد.

2) زخم شدن سطح داخلی پا (سر استخوان تالوس).

منبع: نشریه 7 روز زندگی شماره 126

منبع: راسخون

به "وقتی کف پای بچه ها صاف است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی کف پای بچه ها صاف است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید