همه چیز راجع به حساسیت پاییزی

به گزارش وبلاگ اسبیکو، شاید وقتی به آلرژی های فصلی فکر می کنید، تصور شما فقط بهار است اما برای بعضی از افراد مبتلا به آلرژی، علائمی مانند آبریزش بینی یا خارش و سوزش چشم می تواند به همان شدت بهار، در پاییز نیز ظاهر گردد. دو عامل اصلی بروز آلرژی در این فصل، تغییر آب و هوا و پراکنده شدن گرده های گل و گیاهان در هوا و بعلاوه رشد کپک ها در برگ های زمین افتاده است.

همه چیز راجع به حساسیت پاییزی

حساسیت پاییزی

زمانی که صحبت از آلرژی می گردد، بیشتر افراد یاد فصل بهار می افتند. معمولاً آلرژی در این فصل بیشتر می باشد و دلیل آن هم شکوفه گل ها است. ممکن است این آلرژی ها را در اوایل فصل پاییز هم احساس کنید .

هوا در فصل پاییز به گونه ای است که این آلرژی ها افزایش پیدا می نماید.آلرژی ها ممکن است است مدت ها در بدن فرد باقی بمانند و حتی با سرانجام فصل نیز همچنان سر جای خود باشند. حساسیت پاییزی هم اگر مانند دیگر آلرژی ها درمان نگردد، می تواند باعث عفونت سینوس ها و آسم در فرد گردد.1

چه عواملی باعث آلرژی پاییز می گردد؟

اصلی ترین عامل آلرژی در پاییز گیاه کهنه واش (Ragweed) است. گرچه معمولاً این گیاه در شب های خنک و روز های گرم شهریور شروع به گرده افشانی می نماید، اما این حالت می تواند تا مهر و آبان نیز ادامه داشته باشد. حدود 75% از افرادی که به گیاهان بهاره حساسیت دارند، نسبت به این گیاه نیز واکنش نشان می دهند.

حتی اگر این گیاه در محل زندگی شما رشد نکند، گردهٔ گل آن می تواند به وسیله باد صد ها مایل را طی کند. برای برخی از افرادی که به این گیاه آلرژی دارند، برخی از میوه ها و سبزیجات از جمله موز، خربزه و کدو سبز نیز می تواند علائمی ایجاد کند.

کپک یکی دیگر از عوامل حساسیت زا در فصل پاییز است. ممکن است فکر کنید که کپک در حمام و یا زیرزمین خانه جاهایی که نمور و مرطوب است رشد می نماید، اما گرده های کپک به منطقه ها مرطوب بیرون از خانه نیز علاقه دارند. انبوهی از برگ های مرطوب زمینه ای ایده آل برای فراوری کپک است.

گرد و غبار را نباید فراموش کنید. گر چه این ریزگرد ها در ماه های مرطوب تابستان رایج هستند، اما اولین باری که بخاری، شوفاژ و یا به طور کلی سیستم گرمایشی خود را در پاییز روشن کنید، این ریزگرد ها به هوا منتقل می شوند. آن ها می توانند عطسه، خس خس سینه و آبریزش بینی را ایجاد نمایند.

بازگشت به مدرسه می تواند در بچه ها حساسیت ایجاد کند، چرا که کپک و گرد و غبار در مدارس معمول است.2

انواع حساسیت پاییزی

گرده افشان ها
گرده افشان ها از رایج ترین دلیل های آلرژی های فصلی در فصل پاییز هستند. تقریبا 75 درصد از افرادی که در فصل پاییز و بهار آلرژی دارند، دلیل آن را گرده افشان ها می دانند.

گرد افشانی تقریباً در اواخر تابستان شروع می گردد و می تواند تا ماه آبان نیز ادامه پیدا کند و تمام این ها بستگی دارد که گرمای هوا چقدر باشد. گرده ها در هوا می توانند تا هزاران کیلومتر به فرد برسند و اصلا فرقی ندارد که شما در چه محلی زندگی می کنید.

قارچ
یکی دیگر از دلیل های حساسیت در فصل پاییز این است که رطوبت هوا از بین می رود و باعث می گردد که قارچ ها روی برگ های مرطوب باقی بمانند. معمولاً اگر بیش از حد با برگ های پاییزی در تماس باشید، احتمال ورود این آلرژی ها بالا تر می رود.

گرد و غبار و رطوبت در هوا به عنوان فیلتری برای آلودگی ها عمل می نماید اما هوای خشک مثل هوای پاییزی باعث افزایش گرد و غبار ها می گردد. بعلاوه حشرات نیز در آن افزایش پیدا می نماید و همین موضوع دلیل بسیاری از حساسیت های پاییزی است.1

آلرژی پاییز چه نشانه هایی دارد؟

دکتر راندوا متخصص ریه و آلرژی می گوید: نشانه های آلرژی در پاییز بسته به اینکه در کدام قسمت از بدن قرار گرفته باشد، ممکن است متفاوت باشد.
چشم و بینی
آبریزش، خارش چشم، آبریزش مخاطی و عطسه زیاد
ریه ها
خس خس سینه و آسم
دهان
خارش در پشت گلو، ناراحتی معده، اسهال و در موارد شدید آنافیلاکسی (یک واکنش آلرژیک تهدیدنماینده زندگی)
پوست
خشکی پوست، خارش، کهیر و اگزما.4

پیشگیری از پاییززدگی

با وجود اینکه حساسیت بیماری حادی نیست و ابتلا به آن خیلی جای نگرانی ندارد اما همین بیماری هم می تواند تبدیل به موضوعی بسیار آزار دهنده گردد که روال زندگی فرد را دچار اختلال کند. برای جلوگیری از بروز حساسیت یا کاستن از مقدار عوارض آن راهکارهایی وجود دارد. پس برای جلوگیری از حساسیت پاییزه از دو هفته قبل از شروع فصل برای مقابله با عوامل حساسیت زا اقدام کنید.

در وهله نخست از دو هفته قبل شست وشوی بینی با سرم نمکی را شروع کنید و به این روش به باز ماندن راه های هوایی یاری کنید. هنگامی که مقدار گرده گیاهان در هوا زیاد است، از منزل خارج نشوید که اغلب در بعدازظهرهای خشک و خنک این گونه است، ولی مقدار این گرده ها در هوای سرد و مرطوب (بعد از باران) به طور عجیبی کاهش می یابد.

تا جایی که امکان دارد از خانه خارج نشوید و به فضاهای باز طبیعی نروید به خصوص در موقع بارش باران. اگر هم از خانه خارج شدید موقع خروج از منزل به ویژه وقتی روی انبوه برگ های خشک درختان پاییزی قدم می زنید به صورت تان ماسک بزنید که مقدار ورود گرده گیاهان و قارچ ها را به حداقل برسانید.

در خانه پنجره ها را ببندید و از سیستم تهویه هوا بهره ببرید و در زمان رانندگی هم پنجره ها را بالا بکشید و سیستم تهویه خودرو را روشن کنید تا مانع از ورود هوای بیرون که مملو از مواد آلرژی زاست به داخل گردد.

به جای فرش و قالی از کفپوش بهره ببرید. قالی ها محل تجمع گردوغبار و گرده ها و سایر عوامل آلرژی زا هستند. کارهای باغداری و گل کاری را به زمان پس از گرده افشانی و بعد از سرانجام فصل آلرژی موکول کنید.

در خارج از منزل برای جلوگیری از ورود مواد حساسیت زا به چشم های تان عینک آفتابى بزنید.

نوشیدن مایعات عوارض حساسیت های تنفسی فصلی را کاهش می دهد. نوشیدن مایعات فراوان مقدار ترشحات تنفسی حساسیت را رقیق نموده و عامل حساسیت زا اثر کمتری بر بدن می گذارد.

بعد از بازگشت به منزل دوش بگیرید و لباس های تان را تعویض کنید تا از ورود گردوغبار معلق خارج از خانه به منزل جلوگیری کنید.3

راهی برای مدیریت آلرژی های پاییزی

با کوتاه شدن روزها و کاهش دما، ما زمان بیشتری را در فضای بسته سپری می کنیم و خود را در معرض مواد حساسیت زای داخلی مانند گرد و غبار خانه قرار می دهیم. با این حال، حتی اگر حساسیت شدید به پاییز داشته باشید، می توانید با رعایت این نکات، علائم خود را کنترل نموده و از زندگی لذت ببرید.
1- سطح گرده را آنالیز کنید
اگر سطح گرده در محل زندگی شما زیاد است، بهتر است فعالیت های خود در فضای باز را محدود کنید، به ویژه هنگام صبح که مقدار گرده ها در هوا بیشتر می گردد.
2- لباس محافظ بپوشید
اگر مجبور به بیرون رفتن هستید، تا حد امکان بدن خود را از قرار گرفتن در معرض هوا بپوشانید. علاوه بر ماسک که این روزها به دلیل همه گیری ملزم به استفاده از آن هستیم، لباس آستین بلند، دستکش و عینک آفتابی می تواند به شما یاری کند تا گرده ها از پوست و چشم هایتان دور بمانند.
3- گرده ها را پاک کنید
یکی از برترین راه ها برای به حداقل رساندن شدت آلرژی این است که پس از گذراندن وقت در بیرون از خانه، کفش های خود را در جاکفشی قرار دهید، لباس های خود را عوض کنید و دوش بگیرید تا مقدار ورود گرده ها به خانه به حداقل برسد.
4- لباس ها را در فضای باز خشک نکنید
لباس های خیس، آماده جذب گرده ها در فضا هستند. بهتر است در این فصل، لباس های خود را در محیط داخلی خانه خشک کنید.
5- رطوبت گیر خریداری کنید
ممکن است شنیده باشید که دستگاه های رطوبت ساز می توانند به تنفس بهتر یاری نمایند، اما اگر به گرد و غبار یا کپک حساسیت دارید، دستگاه های رطوبت گیر برای شما مناسب هستند. گرد و غبار و کپک ها در محیط های مرطوب شکوفا می شوند و از این رو، استفاده از دستگاه رطوبت گیر برای پایین نگه داشتن سطح رطوبت در خانه می تواند راهی برای مبارزه با آنها باشد. بنیاد آسم و آلرژی آمریکا توصیه می نماید که سطح رطوبت را زیر 45 درصد نگه دارید.
6- داروهای خود را طبق تجویز مصرف کنید
به نظر می رسد که یکی از ساده ترین و موثرترین راه ها برای کنترل آلرژی، مصرف دارو است. در حال حاضر داروهای ضد آلرژی بسیاریسس در بازار هستند که تاثیری هم بر خواب شما نمی گذارند.
7- در صورت احتیاج به پزشک مراجعه کنید
آزمایش آلرژی به شما یاری می نماید تا متوجه شوید که چه چیزی باعث رنج شما می گردد و راه رهایی از آن چیست.4

پینوشتها

1.www.namnak.com

2.www.moheb.com

3.www.tasnimnews.com

4.www.shia-news.com

منبع: راسخون

به "همه چیز راجع به حساسیت پاییزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز راجع به حساسیت پاییزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید