نگاهی به شیائومی 12S اولترا؛ سنسور 1 اینچی در عمل چه حرفی برای گفتن دارد؟

به گزارش وبلاگ اسبیکو، شیائومی 12S اولترا یکی از برترین پرچم داران سال 2022 و بعلاوه برترین گوشی فراوری شده به وسیله شیائومی است که دو روز قبل رسما رونمایی شد و در نتیجه تصمیم گرفتیم به آنالیز اولیه آن بپردازیم تا ببینیم در عمل چه حرف هایی برای گفتن دارد.

نگاهی به شیائومی 12S اولترا؛ سنسور 1 اینچی در عمل چه حرفی برای گفتن دارد؟

شیائومی 12 پرو تقریبا چهار ماه قبل رونمایی شد و به سرعت توانست برای خود، جایی در میان رجحانن پرچم دارهای سال 2022 باز کند. در هر سایتی این محصول توانست بازخورد مثبتی از آنالیز ها دریافت کند. اما صرف نظر از تمام تعریف ها و تمجیدها، می دانستیم این گوشی قرار نیست تمام آن چیزی باشد که شیائومی در چنته دارد. می دانستیم یک محصول بهتر هم در راه است که می تواند تمام معادلات را بر هم بزند و تبدیل گردد به یکی از مجذوب نماینده ترین گوشی های سال 2022. بنابراین خیلی به شیائومی 12 پرو دل نبستیم و منتظر ماندیم رجحانن نماینده شرکت چینی از راه برسد.

در تاریخ 4 جولای (13 تیر)، این اتفاق رخ داد و شیائومی از 12S اولترا به عنوان رجحانن نماینده خود رونمایی کرد. کمی طول کشید تا شاهد این گوشی باشیم اما خوشحالیم که این اتفاق بالاخره اتفاق افتاده است و اکنون می توانیم پرچم داری را ببینیم که گفته می گردد کمترین فاصله را با دوربین های DSLR رده پایین دارد.

البته چون این گوشی به تازگی رونمایی شده، بنابراین آنالیز که در این مطلب از آن خواهیم داشت کاملا اولیه بوده و اصلا کامل و جامع نیست. فقط در نظر داشتیم تا شما کاربران، به یک ایده اولیه از اینکه نماینده شیائومی تا چه مقدار از رقبا پیش است یا در مقایسه با آن ها ضعیف تر است برسید. البته روی کاغذ که همه چیز نشان از پیشرفت و رجحان دارد. از پردازنده کم نظیر گرفته تا دوربین فوق العاده قدرتمند با سنسور 1 اینچی، باتری پرظرفیت، شارژر سریع و…

قبل از اینکه به آنالیز شیائومی 12S اولترا بپردازیم، بهتر است سری به تعیینات فنی آن روی کاغذ هم بزنیم تا انتظارات خود را نسبت به آن تعیین کنیم.

شیائومی 12S اولترا
رنگ بندی، کیفیت ساخت و استاندارد محافظتیاستاندارد ضد آب IP68 - بدنه چرمی، فریم آلومینیومی - مشکی و سبز
ابعاد و وزن9.06 × 74.92 × 163.17 میلی متر - 225 گرم
نمایشگر و فناوری های آن6.73 اینچی از نوع E5 AMOLED ساخت سامسونگ - پشتیبانی از فناوری دالبی ویژن TrueColor - وضوح 3200 × 1440 با تراکم پیکسلی 552 پیکسل بر هر اینچ، رفرش ریت تطبیق پذیر 1-120 هرتز، بیشینه روشنایی 1500 نیت، سنسور نور محیطی 360 درجه ای، عمق رنگ 10 بیتی بومی، پوشش 100 درصدی گاموت رنگی DCI-P3، پشتیبانی از +HDR10 و HDR10 و HLG
پردازندهاسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 - هشت هسته ای با 1 هسته از نوع Cortex-X2 با فرکانس 3.19 گیگاهرتز، 3 هسته از نوع Cortex-A710 با فرکانس 2.75 گیگاهرتز، 4 هسته از نوع Cortex-A510 با فرکانس 1.80 گیگاهرتز - گرافیک آدرنو 730
حافظه رم و حافظه داخلی256/8، 256/12، 512/12 گیگابایت - حافظه داخلی از نوع UFS 3.1 و حافظه رم از نوع LPDDR5
باتری و شارژر4860 میلی آمپر ساعت با شارژر سریع 67 واتی سیمی، 50 واتی سریع بی سیم، 10 واتی معکوس، تراشه شارژ Surge P1 شیائومی و تراشه مدیریت باتری Surge G1 شیائومی
امنیتحسگر اثر انگشت درون صفحه
دوربین پشتیدوربین اصلی 50.3 مگاپیکسلی IMX989 با گگرددگی دریچه دیافراگم f/1.9، لنز 8 المانه منحنی، فوکوس اتوماتیک با تشخیص فاز 8 جهته، دوربین فوق عریض 48 مگاپیکسلی IMX586 با گگرددگی دیافراگم f/2.2 با لنز Leica Summicron و 120 درجه زاویه دید، فوکوس اتوماتیک با تشخیص فاز 2 جهته، پشتیبانی از ماکرو، دوربین تله فوتو 48 مگاپیکسلی IMX586 با گگرددگی دیافراگم f/4.1 و زوم 120 برابری پریسکوپی، لرزشگیر هایپر OIS، پشتیبانی از حالت های عکاسی لایکا Authentic و لایکا Vibrant و فیلترهای لایکا Vivid، طبیعی، BW طبیعی و BW با کنتراست بالا
دوربین سلفی32 مگاپیکسلی با سنسوری از نوع RGBW
پورت شارژرUSB-C
سیستم صوتیبلندگوهای استریو متوازن تنظیم شده به وسیله شرکت هارمن کاردن، پشتیبانی از دالبی اتموس
اتصالات5G دوگانه، 4G LTE، وای فای 6، بلوتوث 5.2
رابط کاربری سیستم عاملMIUI 13 با اندروید 12
سایر قابلیت هاموتور لرزشی افقی با محور خطی، سیستم خنک نماینده سه بعدی

شیائومی 12S اولترا؛ قیمت و تاریخ عرضه

نخست باید به این نکته اشاره کنیم که این گوشی قرار نیست برای بازار جهانی عرضه گردد. البته فعلا و با توجه به خبرهایی که در اختیار داریم، به نظر می رسد شیائومی می خواهد 12S اولترا فقط در دسترس کاربران کشور خودش در دسترس قرار بگیرد. هرچند اگر این محصول با استقبال خوبی از سوی کاربران روبرو گردد، به احتمال بسیار زیاد باید به بازار جهانی هم عرضه گردد. این گوشی همانطور که در جدول بالا مشاهده کردید، در سه مدل با قیمت های زیر راهی بازار خواهد شد.

  • 8/256 گیگابایت با قیمت 6000 یوآن (معادل 870 دلار)
  • 12/256 گیگابایت با قیمت 6500 یوآن (معادل 970 دلار)
  • 12/512 گیگابایت با قیمت 7000 یوآن (معادل 1045 دلار)

ناگفته نماند قیمت های دلاری اصلا ربطی به قیمت جهانی این محصول ندارند چون 12S اولترا هنوز اصلا وارد بازار جهانی نشده که بخواهیم قیمت آن را بدانیم. اما قیمت بازار چین کاملا دقیق ثبت شده است.

طراحی و توان سخت افزاری شیائومی 12S اولترا؛ دوربینی با قابلیت های یک گوشی پرچم دار

شیائومی 11 اولترا به خاطر ماژول دوربین بسیار بزرگ خود در میان کاربران معروف بود. اما اینطور که به نظر می رسد، ماژول 12S اولترا از آن هم بزرگ تر است. به صورت کلی هر دو گوشی جز محصولاتی با ماژول بسیار بزرگ قرار می گیرند با این تفاوت که مدل جدیدتر، ماژول دایره ای شکل دارد. اما اگر آن را روی زمین قرار دهید، قطعا این ماژول باعث عدم تعادل می گردد. سوا از این موضوع، یک حلقه طلایی در اطراف ماژول بکار گرفته شده که ظاهر آن را بسیار مجذوب نماینده و چشم نواز نموده است.

برخلاف انتظار همه کاربران، شیائومی 12S اولترا اصلا نمایشگر منحنی ندارد و کاملا تخت است. این نوع طراحی هواداران زیادی هم دارد چرا که با توجه به وزن گوشی، اگر خدایی ننموده به زمین بیفتد، با نمایشگر تخت آسیب کمتری به آن وارد می گردد.

همانطور که در بالا هم اشاره شد، 12S اولترا نمایشگری 6.73 اینچی دارد که به وسیله سامسونگ و با فناوری E5 AMOLED طراحی شده است. این نمایشگر از فناوری LTPO بهره می برد به این معنا که می تواند رفرش ریت خود را بسته به محتوی قابل نمایش، از 1 تا 120 هرتز تغییر دهد تا در مصرف انرژی به شکل چشمگیری صرفه جویی گردد.

قلب تپنده دستگاه، اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 است که مبتنی بر لیتوگرافی 4 نانومتری است و حدودا 10٪ از لحاظ پردازشی و گرافیکی و بعلاوه 30٪ از لحاظ مصرف انرژی از مدل استاندارد عملکرد بهتری دارد. این پردازنده احتیاج بود چرا که باتری این گوشی اندکی از باتری نماینده سال گذشته شرکت کوچک تر است (4860 میلی آمپر ساعت)ّ.

در گیک بنچ، 12S اولترا توانست با پردازنده قدرتمند خود در بخش تک و چند هسته ای، امتیاز بسیار بهتری از گلکسی S22 اولترایی کسب کند که از مدل استاندارد تراشه بکار رفته در نماینده شیائومی بهره می برد. در واقع بهتر است بگوییم امتیاز کسب شده به وسیله 12S اولترا بیشتر نزدیک به چیزی است که آیفون 13 پرو مکس با تراشه قدرتمند A15 کسب نموده است.

علاوه بر این ها، آنالیز نشان داده شیائومی 12S اولترا حتی در تست فشار هم توانست 20 دقیقه، تست بسیار سنگین Wild Life Extreme Stress Test را در اپلیکیشن بنچمارک 3D Mark پشت سر بگذارد در حالی که شیائومی 12 پرو به خاطر داغی بیش از حد نتوانسته بود. این دو معنا دارد؛ شیائومی 12S اولترا پردازنده ای دارد که زیاد داغ نمی نماید و دو اینکه عملکرد این گوشی در خنک نمایندگی عالی است.

بهره مندی از استاندارد IP68، پشتیبانی از شارژر سیمی 67 واتی به همراه محصول، امکان شارژ بی سیم با سرعت 50 وات و شارژ معکوس با سرعت 10 وات، از جمله قابلیت های دستگاه در بخش باتری و شارژر به شمار میرود. بعلاوه به لطف دو تراشه اختصاصی Surge P1 و Surge G1، شیائومی 12S اولترا می تواند وظیفه شارژ شدن و مدیریت باتری را به صورت مجزا انجام دهد.

اما بیایید برویم سراغ تنها علت معروف شدن این گوشی یعنی سنسور 1 اینچی بسیار قدرتمند و بزرگ آن.

آنالیز دوربین شیائومی 12S اولترا در عمل

می دانیم خیلی هیجان زده اید بدانید نماینده شیائومی با سنسور 1 اینچی خود که بارها در رابطه با کیفیت بالای آن شنیدیم، چه عملکردی در مقایسه با رجحانن های بازار دارد. اگر خبرها را دنبال نموده باشید، می دانید این سنسور که IMX989 نام دارد، به صورت مشترک به وسیله مهندسین شیائومی و سونی ساخته شده و روی آن ها را هم لنزی تشکیل می دهد که لایکا و شیائومی طراحی نموده اند. لنزی که گفته می گردد تا 93٪ نور را جذب نموده و کمتر از 0.2٪ را بازتاب می دهد تا تصاویر به شکل بی نظیری ثبت شوند.

دوربین فوق عریض 48 مگاپیکسلی است که به لطف فناوری پیکسلی 4 در 1، می تواند خروجی های 12 مگاپیکسلی ارائه دهد. دوربین تله فوتو قابلیت زوم 5 برابری اپتیکال و 120 برابری دیجیتال را دارد اما تست ها و آنالیز های اولیه نشان داده که عملکرد آن در مقایسه با سنسور بکار رفته در می 11 اولترا واقعا بهتر شده است. بدون توضیحات اضافه، پیشنهاد می کنیم تصاویر ثبت شده به وسیله این گوشی را نظاره گر باشید.

البته می دانیم همه شما دوست دارید بدانید سنسور 1 اینچی سونی که این همه از آن تعریف و تمجید شده چه عملکردی دارد. بنابراین بیایید به آنالیز این سنسور بپردازیم که گفته می گردد به صورت طبیعی روی تصاویر جلوه بوکه ایجاد می نماید.

در مقایسه با گلکسی S22 اولترا و آیفون 13 پرو مکس، می بینیم که عملکرد این گوشی در ایجاد جلوه بوکه بسیار بهتر است.

یک نگرانی که در رابطه با سنسورهای بزرگ وجود دارد این است که آن ها چون نور زیادی را جذب می نمایند، گاهی اوقات شاید منابع نوری را بسیار بد نمایش دهند و جزئیات را از بین ببرند. اتفاقی که با گلکسی S22 اولترا و آیفون 13 پرو مکس کمتر رخ می دهد چون سنسور کوچک تری دارند. اما شیائومی 12S اولترا به لطف لنزهای خارق العاده لایکا توانسته تعادل بی نظیری از این حیث داشته باشد.

برای مثال به تصاویر زیر نگاه کنید. این تصاویر در ساعت 7:20 دقیقه غروب و در حوالی تاریک شدن هوا به ثبت رسیده اند. اما هوا آنقدر تاریک نبود که گوشی ها حالت شب خود را فعال نمایند. به وضوح تعیین است که شیائومی 12S اولترا تنها محصولی بوده که توانسته بیشترین اندازه نور را جذب کند و بیشترین جزئیات را هم به نمایش بگذارد. اگر شما روی تصویر زوم کنید می بینید که حتی دسکتاپ کامپیوتر در تصویر ثبت شده به وسیله نماینده شیائومی بسیار باجزئیات و عالی ثبت شده در حالی که دو گوشی دیگر جزئیات این بخش را از بین برده اند.

البته اگر دقت کنید می بینید رنگ هایی که در تصاویر ثبت شده به وسیله شیائومی 12S اولترا به نمایش گذاشته می شوند اندکی اشباع شده هستند. این شاید به خاطر لنزی باشد که لایکا طراحی نموده چون همانطور که پیش تر و در گوشی ویوو X دیده بودیم، یک لایه کنتراستی اضافه برای بهبود جلوه رنگ ها روی تصاویر اعمال می گردد که البته شیائومی تصمیم گرفته برای عاشقان عکاسی طبیعی، دو حالت را در نظر بگیرد؛ Leica Vibrant و Leica Authentic که مورد نخست تصاویر را اشباع شده به نمایش می گذارد و مورد دوم هم به صورت کاملا طبیعی.

اگر در نور شب عکاسی کنید، می بینید که تصاویر ثبت شده به وسیله نماینده شیائومی یک رجحان محسوس در مقایسه با نماینده های اپل و سامسونگ دارد؛ نویز کمتر، جزئیات بیشتر و روشنایی بهتر در سراسر تصویر. و غافلگیری بزرگی که شاید انتظارش را نداشتید؛ شیائومی 12S اولترا تنها گوشی بود که در ثبت این تصویر، اصلا از حالت شب خود استفاده نکرد در حالی که دو گوشی دیگر تصویر یادشده را در حالت شب به ثبت رساندند.

قطعا این گوشی به آنالیز های بیشتری احتیاج دارد تا خود را ثابت کند اما فعلا وقتش فرا نرسیده چون به تازگی رونمایی شده و هنوز رسما در دسترس قرار نگرفته است. بنابراین برای آنالیز کامل باید منتظر بمانیم، خصوصا اینکه این گوشی فقط در دسترس چینی ها قرار گرفته است.

نتیجه

آنالیز اولیه شیائومی 12S اولترا نشان داده که این محصول، در همان زمینه ای که از آن تعریف می شده، عملکردی استثنائی دارد. هرچند در بخش های مختلفی باید مورد آنالیز قرار بگیرد که از جمله این موارد می توان به فیلم برداری، دوربین سلفی، نگه داری شارژ، سرعت شارژ و… اشاره نمود. اما همین آنالیز اولیه نشان داده شیائومی 12S اولترا برای تبدیل شدن به رجحانن گوشی سال 2022 نه تنها کم ندارد بلکه حتی یکی و عامل اضافه هم دارد.

نکته مهم تر اینکه این گوشی در بازار چین با قیمت پایه تنها 900 دلار در دسترس قرار گرفته است و این یعنی می توانید گوشی را از چین بخرید و اگر هم نگران نبود خدمات و اپلیکیشن های گوگل هستید، باید بدانید به وسیله فروشگاه خود شیائومی، این اپ ها به راحتی قابل دسترسی هستند چون گوشی های شیائومی تحریم نیستند.

نظر شما در رابطه با شیائومی 12S اولترا چیست؟ آیا آن را انتخاب ارزشمندتری از گوشی های دیگر نظیر آیفون 13 پرو مکس و گلکسی S22 اولترا می دانید یا فکر می کنید نماینده های اپل و سامسونگ همچنان ارزش خرید بیشتری دارند؟

منبع: XDA-Developers

منبع: دیجیکالا مگ

به "نگاهی به شیائومی 12S اولترا؛ سنسور 1 اینچی در عمل چه حرفی برای گفتن دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به شیائومی 12S اولترا؛ سنسور 1 اینچی در عمل چه حرفی برای گفتن دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید