محموله آثار تاریخی ایران، سالم به کشور بازگشت

به گزارش وبلاگ اسبیکو، طبق اعلام مسئول نمایشگاه های موزه ملی ایران، مجموعه آثار موزه ملی ایران در نمایشگاه شیر و گاو در هنر ایران باستان پس از حدود 5 ماه نمایش در موزه ملی شهر آکویی له یا در ایتالیا شامگاه یکشنبه به کشور بازگشت.

محموله آثار تاریخی ایران، سالم به کشور بازگشت

به گزارش وبلاگ اسبیکو، این آثار با حضور مدیر موزه ملی ایران، یگان حفاظت موزه ملی، حراست، مسئول نمایشگاه های موزه ملی از گمرک فرودگاه ترخیص و با اسکورت یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و پلیس پیشگیری به موزه ملی ایران منتقل شد. این آثار روز دوشنبه توسط نماینده گمرک در محل موزه مورد پایش نهاده شد.

نمایشگاه شیر و گاو در هنر ایران باستان از نظر زمانی از دوره هخامنشی تا انتها دوره ساسانی را شامل می شد و 29 شیء از جمله پیکره، ریتون، بشقاب، خنجر، دستبند، پلاک، سنگ وزنه از جنس سنگ، فلز، گچ، خمیر لاجورد و سفال از مکان های باستانی چون تخت جمشید، پاسارگاد، شوش، همدان، املش، کردستان، عمارلو و حاجی آباد فارس را در برمی گرفت که عمدتا مربوط به موزه ملی ایران و تعدادی نیز مربوط به موزه تخت جمشید است.

این نمایشگاه که در فاصله چهارم تیرماه سال جاری تا 9 آبان ماه در موزه ملی باستان شناسی آکویی له یا دایر بود، با استقبال چشمگیر فرهنگ دوستان ایتالیایی و ایرانیان ساکن ایتالیا روبرو شد و انعکاس وسیعی در رسانه های ایتالیا و اروپا داشت.

در مراسم افتتاحیه نمایشگاه که با حضور سراکیانی، استاندار فریولی، محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور، دکتر نوکنده، مدیر موزه ملی ایران، مائورو کنچاتوری، سفیر ایتالیا در تهران، نمایندگان سفارت جمهوری اسلامی در رم و جمعی از مسئولین و کارشناسان و فرهنگ دوستان ایتالیایی و ایرانی برگزار گردید، پیغام سرجیو ماتّارلّا، رییس جمهور ایتالیا قرائت شد. او در پیغام خود با تبریک این رویداد مهم، آن را در راستای تقویت گفتگوی سیاسی دانست که در نتیجه توافق هسته ای با تهران شروع شد.

با توجه به استقبال گردشگران و بازگشایی مدارس ایتالیا، بنیاد آکوئیلا پیش از اتمام مهلت نمایشگاه، درخواست تمدید آن را به مدت یک ماه کرد که با موافقت ر ئیس وقت سازمان تا تاریخ نهم آبان ماه تمدید شد.

و انتها این آثار شانزدهم آبان ماه و پس از پنج ماه، و به دنبال انتها کار این نمایشگاه به سلامت به ایران برگشتند.

براساس این گزارش، قرار است نمایشگاهی درباره آیین مهر که میراث مشترک دو کشور ایران و ایتالیا است، در موزه ملی ایران برگزار گردد و موزه ملی ایران میزبان آثاری از آیین مهر مربوط به موزه های ایتالیا خواهد بود.

آکویی له یا یک شهر مهم دوره رومی در شمال ایتالیا است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و شماری از آثار به نمایش درآمده از ایران نیز از دو مکان ثبت شده در فهرست میراث جهانی به دست آمده اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "محموله آثار تاریخی ایران، سالم به کشور بازگشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محموله آثار تاریخی ایران، سالم به کشور بازگشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید