فناوری سوخت جامد چیست و چرا کره شمالی مشتاق توسعه آن است؟

به گزارش وبلاگ اسبیکو، کره شمالی به تازگی اعلام نموده که یک موشک بالستیک قاره پیمای تازه با سوخت جامد را آزمایش نموده که اولین استفاده شناخته آن کشور از این پیشران در یک پرتاب دوربرد است، زیرا آن کشور در پی کسب توانایی پرتاب موشک با آمادگی اندک است.

فناوری سوخت جامد چیست و چرا کره شمالی مشتاق توسعه آن است؟

به گزارش وبلاگ اسبیکو به نقل از رویترز؛ در ادامه به بعضی از ویژگی های فناوری سوخت جامد و چگونگی یاری آن به کره شمالی برای بهبود سیستم های موشکی آن کشور اشاره می شود:

فناوری سوخت جامد چیست؟

پیشران جامد مخلوطی از سوخت و اکسید نماینده است. پودر های فلزی مانند آلومینیوم اغلب به عنوان سوخت عمل می نمایند و پرکلرات آمونیوم که نمک اسید پرکلریک و آمونیاک است رایج ترین اکسید نماینده می باشد.

سوخت و اکسید نماینده به وسیله یک ماده لاستیکی سخت به یکدیگر متصل شده و در یک محفظه فلزی بسته بندی می شوند. زمانی که سوخت جامد می سوزد اکسیژن حاصل از پرکلرات آمونیوم با آلومینیوم ترکیب می شود و مقادیر عظیمی از انرژی و دمای بیش از 2760 درجه سانتیگراد را فراوری می نماید و باعث ایجاد نیروی رانش و بلند کردن موشک از سکوی پرتاب می شود.

کدام کشور این فناوری را در اختیار دارد؟

قدمت سوخت جامد به وسایل آتش بازی ای باز می شود که قرن ها پیش به وسیله چینی ها ساخته شد، اما در اواسط قرن بیستم زمانی که ایالات متحده پیشران های قوی تری فراوری کرد پیشرفت چشمگیری داشت. اتحاد جماهیر شوروی اولین موشک بالستیک قاره پیما با سوخت جامد خود را با نام RT-2 در اوایل دهه 1970 میلادی به میدان آورد و در پی آن فرانسه S3 خود را توسعه داد که به نام SSBS نیز شناخته می شود که یک موشک بالستیک میان برد است. چین آزمایش موشک های بالستیک قاره پیمای با سوخت جامد را در اواخر دهه 1990 میلادی شروع کرد.

جامد در مقابل مایع

پیشران های مایع نیروی محرکه بیش تری را ارائه می دهند، اما به فناوری پیچیده تر و وزن اضافی احتیاج دارند. سوخت جامد متراکم است و به سرعت می سوزد و در مدت زمان کوتاهی نیروی رانش ایجاد می نماید. سوخت جامد می تواند برای مدت طولانی بدون تخریب یا تجزیه در انبار باقی بماند قابلیتی که در خصوص سوخت مایع وجود ندارد و بر مسائل آن می افزاید.

موشک های با سوخت جامد برای عملیات آسان تر و ایمن تر هستند و به حمایت لجستیکی کمتری احتیاج دارند و همین امر شناسایی آن ها را دشوارتر می سازد و قابلیت بقای بیش تری در مقایسه با تسلیحات با سوخت مایع دارند.

آنکیت پاندا یکی از اعضای ارشد مؤسسه صلح بین المللی کارنگی مستقر در ایالات متحده می گوید: هر کشوری که قابلیت هسته ای مبتنی بر موشک را در مقیاس وسیع در اختیار دارد در پی موشک های با سوخت جامد است که احتیاجی به سوخت گیری بلافاصله پیش از پرتاب ندارند. این قابلیت ها در زمان بحران بسیار پاسخگوتر هستند.

پس از آزمایش اخیر کره شمالی باید منتظر چه باشیم؟

کره شمالی اعلام نموده که توسعه موشک های بالستیک قاره پیمای مجهز به سوخت جامد نو آن کشور به نام هواسونگ -18 توانایی ضد حمله هسته ای آن کشور را به طور اساسی ارتقا می دهد. وزارت دفاع کره جنوبی در پی کم اهمیت جلوه دادن این آزمایش بود و اعلام نموده که کره شمالی برای تسلط بر این فناوری به زمان و کوشش اضافی احتیاج دارد.

پاندا می گوید که کره شمالی ممکن است با مسائلی روبرو شود تا اطمینان حاصل کند که چنین موشک بزرگی زمانی که قطر تقویت نماینده بزرگتر می شود از هم نمی پاشد. او می گوید اگرچه هواسونگ -18 ممکن است یک تغییر دهنده بازی نباشد، اما به احتمال زیاد محاسبات ایالات متحده و متحدان آن کشور را در طول یک درگیری پیچیده تر خواهد ساخت.

پاندا می افزاید: مهم ترین منافع ایالات متحده و متحدان اش کاهش خطرات استفاده هسته ای و تشدید تنش ناشی از در اختیار داشتن این تسلیحات به وسیله کره شمالی هستند.

منبع: فرارو

به "فناوری سوخت جامد چیست و چرا کره شمالی مشتاق توسعه آن است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فناوری سوخت جامد چیست و چرا کره شمالی مشتاق توسعه آن است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید