درخواست وزیر برای کاوش در جیرفت

به گزارش وبلاگ اسبیکو، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از پژوهشگاه میراث فرهنگی درخواست کرد تا با وجود محدودیت ها برای سال جدید، حجم بالاتری از کاوش در محوطه های تاریخی کشور انجام شود و نمونه شاخص این سایت های تاریخی را جیرفت معرفی کرد.

درخواست وزیر برای کاوش در جیرفت

به گزارش وبلاگ اسبیکو، علی اصغر مونسان در آیین افتتاح هفدهمین گردهمایی سالانه باستان شناسان که نتایج فعالیت های یک سالِ کاری باستان شناسی ایران، در کنار یافته های یک ساله آن ها از کاوش های انجام شده ارائه می شود، با تاکید بر این که در سایت های ویژه با قدمت های بالا، باستان شناسان می توانند به کسب تجربه و تمدن بشری کمک بیشتری کنند، افزود: امیدوارم برای جواب دادن به این درخواست، محوطه های تاریخی مانند جیرفت در اولویت قرار گیرند.

او بخش مهمی از پنجره میراث فرهنگی به عنوان تاریخ، هویت و پیشینه تاریخی کشور را باستان شناسی دانست و گفت: باید تلاش شود تا در سال های آینده همکاری های بین المللی بیشتری توسط باستان شناسان انجام شود و حتی از جامعه بین المللی اندیشمندان و محققان بهره ببریم، از سوی دیگر باید تلاش کنیم تا این تجربه را به کشورهای مورد نیاز دیگر منتقل کنیم.

وی با تاکید براین که باید بتوانیم در حوزه منطقه ای که به لحاظ شباهت های فرهنگی و ریشه های تاریخی با ایران در هم تنیده شده اند با یکدیگر همکاری بیشتری داشته باشیم و افزود: فکر می کنم موسسه اکو و بخش فرهنگی آن، می تواند در این زمینه با میراث فرهنگی همکاری خوبی داشته باشند. کشورهایی که اشتراکات زیاد فرهنگی با آن ها داشته ایم.

اجازه تبدیل سایت های کاوش به سایت موزه را گرفته ایم

محمدحسن طالبیان - معاون میراث فرهنگی کشور - نیز در سخنانی گفت: گردهمایی های سالانه باستان شناسی از سوی فیروز باقرزاده آغاز شد و به همت مدیران بعدی تا امروز به عنوان یک سنت حسنه ادامه پیدا کرده است.

او با بیان اینکه در همه جای دنیا سرمایه گذاری های زیادی درباره پژوهش های چند رشته ای به ویژه حفاظت و مرمت انجام می شود، گفت: این سرمایه گذاری ها از جنس سرمایه گذاری بنیادین است اقدامی که همه کشورها می کوشند تا دست کم بخشی از اعتبارات مالی سالانه خود را به آن اختصاص دهند.

وی با بیان این که کاوش های باستان شناسی در سراسر کشور در طول سال های 97 و 98 عاملی بوده اند تا محوطه های باستانی آن کاوش ها امروز به سایت های باستان شناسی تبدیل شوند، ادامه داد: امروز می توانیم این سایت ها را به عنوان مقصد گردشگری فرهنگی تعریف کنیم. زنده بودن و پویایی سایت به ادامه پژوهش و کاوش های در حال انجام در آنجا کمک می کند.

او با تاکید بر اینکه با کمک پژوهشکده باستان شناسی توانسته اند بیش از 120 پایگاه میراث فرهنگی را به سمت کارهای خلاقانه و کشفیات جدید هدایت کنند، افزود: سایت های پژوهشی محور در این گونه موارد در اولویت هستند.

طالبیان توجه به حفاظت، مرمت و معرفی را بعد از پژوهش در محوطه های باستانی در اولویت دانست و ادامه داد: در گذشته گاهی اوقات محوطه های باستانی بعد از کاوش ها به حال خود رها شده و به مرور از بین می رفتند، اما اکنون باید کاری کنیم تا این فضاهای تاریخی و نتایج بررسی آن ها در سطح دنیای مطرح شوند.

معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی، گفت که از علی اصغر مونسان اجازه گرفته است تا اولویت اداره کل موزه ها به تبدیل محوطه های باستان شناسی به سایت موزه تغییر کند و افزود: معتقدم در این شرایط می توان این سایت ها و محوطه ها را بهتر حفاظت و معرفی کرد و حتی برای ان ها به روش موزه ای سناریو چید.

در حاشیه:

در ادامه این آیین و در زمان بازدید وزیر میراث فرهنگی از نمایشگاه 123 یافته از کاوش های باستان شناسی سال گذشته، باستان شناسانی چون محمدرحیم صراف، جواد گلزار نسبت به شرایط انتشار گزارش کاوش های خود در پژوهشگاه معترض بوده و درخواست انتشار کاوش هایشان را داشتند، که وزیر بعد از صحبت هر کدام از آن ها به بهروز عمرانی - رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی - دستورِ بررسی شرایط کارهای آن ها را می داد.

هر چند مونسان تلاش کرد با دقت و حوصله به صحبت های باستان شناسانی که تمایل داشتند با او صحبت کنند، گوش کند اما مدیر روابط عمومی وزارتخانه در زمان آغاز صحبت وبلاگ اسبیکو با وزیر میراث فرهنگی که قصد داشتند درباره شرایط باستان شناسان و مسائل آن ها با مونسان مصاحبه کنند، به شکل عجیب و دور از رفتار حرفه ای، مداخله کرد و با هدایت او به سمت دیگری، از گفت وگو وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اصحاب رسانه، جلوگیری کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "درخواست وزیر برای کاوش در جیرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست وزیر برای کاوش در جیرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید