برترین درمان ریزش مو؛ هیچ روش درمانی بدون شناخت دلیل ریزش مو نمی تواند مؤثر واقع گردد

به گزارش وبلاگ اسبیکو، ریزش مو مشکل شایع و متداولی است که در حال حاضر سن ابتلا به آن نسبت به نسل گذشته کمتر شده است؛ به گونه ای که بسیاری از جوانان نیز با آن روبه رو هستند. ریزش مو در افراد مختلف دلایل متفاوتی دارد و با توجه به شناخت دلیل اصلی آن، قابل درمان خواهد بود

برترین درمان ریزش مو؛ هیچ روش درمانی بدون شناخت دلیل ریزش مو نمی تواند مؤثر واقع گردد

وبلاگ اسبیکو -یکتا فراهانی: با توجه به اینکه مو تأثیر قابل توجهی بر زیبایی چهره دارد بسیاری افراد به ویژه کسانی که که موهای خود را در جوانی از دست می دهند همواره در پی راه هایی برای درمان هستند و با روش ها و تبلیغات متنوعی هم روبرو می شوند که انتخاب روش صحیحی که بتواند آن ها را به نتیجه مطلوب برساند چندان آسان به نظر نمی رسد.

الگوهای متنوعی برای ریزش مو وجود دارند که یکی از شایع ترین آن ها ریزش موهای جلوی سر است. ریزش مو در این منطقه می تواند چهره را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار دهد. به همین خاطر هم افرادی که به این نوع ریزش مو مبتلا می شوند، دوست دارند هرچه سریع تر آن را درمان نمایند و به نگرانی های خود در این خصوص انتها دهند.

ساختمان و اجزای مو

دکتر خلیل صداقت پیشه، متخصص پوست و مو و زیبایی درباره علل ریزش مو می گوید: ریزش مو همواره سؤال برانگیز بوده و مردم می خواهند علاوه بر دلایل آن؛ راهی نیز برای درمان آن بیابند.

مو بخشی از ضمائم پوست است که به جز لب، کف دست ها و پاها در همه جای بدن پوست انسان قرار گرفته است که شامل موی ولوس یا پرزی و کرکی و موی دائمی است که اولی نازک و بور وکوتاه است و دومی ضخیم و بلند.

مو از فولیکول هایی تشکیل شده که در قسمت پایینی پوست یا در بافت زیر آن قرار گرفته است و در تمام عمر به فراوری مو مشغول است و فقط به طور دوره ای رشد، استراحت و خواب دارد.

مثلاً فولیکول موی سر به طور میانه سه سال رشد، دوهفته استراحت و سه ماه خواب دارد که رشد آن به جز در دوره رشد در دوره های دیگر متوقف می گردد.

عوامل ژنتیکی و هورمونی

به گفته دکتر صداقت پیشه، طول رشد مو و رنگ آن نیز با توجه به ژنتیک و محل قرار گرفتن آن فرق دارد. رشد مو در برخی قسمت های بدن مثل صورت و سینه به هورمون های مردانه وابسته است و در برخی جاها مثل ابرو، مژه و پشت فرق دارد. مثلاً با افزایش هورمون مردانه در صورت و بدن مو افزایش می یابد و در جلوی سر کاهش پیدا می نماید.

بنابراین وقتی صحبت از ریزش مو یا درمان آن می گردد با توجه به این نکات و آگاهی از آن هاست. به این ترتیب وقتی برای کنترل هورمون مردانه به یک خانم دارو تجویز می گردد نباید فکر کند که خوب اگر این دارو موی سر را زیاد می نماید پس حتماً موی صورت هم اضافه می نماید.

شناخت عوامل مؤثر برکاهش یا ریزش مو

برای درمان و پاسخ به سؤال های متعدد در خصوص ریزش مو توجه داشته باشیم؛ چون ریزش مو علل مختلفی دارد نباید فکر کنیم دارویی وجود دارد که بلافاصله می تواند همه این موارد را درمان کند. ژنتیک، مسائل داخلی و شرایط سلامت افراد، مسائل روحی - روانی، کم خونی، مسائل تیروئید و بیماری های نسج همبند پس از بیماری های سخت یا عمل جراحی و ... از جمله عوامل ریزش مو به شمار می روند.

بازار تبلیغات متنوع داروهای ریزش مو

با توجه به اینکه ریزش مو می تواند دلایل زیادی داشته باشد همین موضوع باعث سوء استفاده زیادی در تبلیغات رسانه های خارجی و داخلی می گردد که هر روز محصولی را به عنوان راهکار کامل مشکل ریزش مو معرفی می نمایند.

جالب است افراد هم فکر نمی نمایند چنین ادعاهایی چگونه می تواند برای همه با مسائل متفاوت درست و مؤثر باشد. البته گاهی هم ممکن است دارویی در دو یا سه نوع بیماری یکسان باشد اما نمی تواند انواع کاهش یا ریزش مو را درمان کند.

آگاهی از روش های موثر بر کاهش مو

دکتر صداقت پیشه می گوید مهم ترین موضوع در درمان ریزش مو آگاهی از علل آن است. مثلاً باید دید ریزش مو به دلیل کم خونی است یا ناشی از کم کاری تیروئید و ... که همه این موارد باید به وسیله پزشک متخصص آنالیز گردد. در حالی که بسیاری افراد درمان هایی را انتخاب می نمایند که افراد با گذراندن دوره های کوتاه مدت مراقبت از پوست و مو آن ها را تبلیغ می نمایند.

مزوتراپی

به گفته این متخصص پوست ومو در روش مزوتراپی هم که روش نسبتاً جدیدتری در درمان ریزش مو است ابتدا باید دلیل ریزش مو معین گردد. ضمن آنکه محل دقیق تزریق هم بسیار مهم است.

این روش را نباید با تزریق کورتون در نوعی از ریزش موی منطقه ای یا آلوپسی (طاسی) اشتباه گرفت که در آن موارد تزریق ها بسیار محدود و با فاصله حداقل یک ماه انجام می شوند که البته عمق تزریق خیلی مهم است.

لیزر درمانی و مشاوره های غیر علمی

به عقیده صداقت پیشه، لیزر در درمان ریزش مو نقش ویژه ای ندارد و نباید گول تبلیغات آن را خورد. همان گونه که برخی داروخانه ها مشاور پوست و مو دارند که در بیشتر موارد اطلاعاتی در حد بروشور داروها دارند و بیشتر مأمور فروش یک شرکت یا برند خاص هستند که در پی فروش محصول خودشان هستند.

لزوم استفاده از داروهای مورد تأیید متخصص

برای درمان ریزش مو حتماً باید تحت درمان پزشک قرار بگیرید؛ نه تجویز دوست و آشنا. دارویی که دیگران از آن کاملاً راضی بوده اند لزوماً نمی تواند برای ما هم مؤثر واقع گردد. چون گاهی فکر می کنیم با پرداخت هزینه های گزاف می توانیم نتیجه خوبی بگیریم.

دکتر صداقت پیشه می گوید سؤال در خصوص مصرف مینوکسیدیل هم زیاد است. در پاسخ باید گفت داروی خوبی است؛ مشروط بر اینکه درمان تکمیلی برای برطرف مشکل اصلی ریزش موی فرد در نظر باشد.

مصرف خودسرانه ویتامین

در مصرف ویتامین ها و مواد معدنی که به شکل قرص و کپسول فراوان در دسترس هستند و افراد به یکدیگر تجویز می نمایند باید توجه داشته باشیم که مصرفشان منوط به کمبود آن هاست.

مثلاً استفاده از روی یا زینک در فردی که با کمبود آن روبرو است مفید است؛ نه در ریزش موی فردی که مشکل ریزش موی او به دلیل کیست تخمدان است. بنابراین هنگام انتخاب دارو یا روش درمان باید به این موارد توجه داشت.

منبع: همشهری آنلاین

به "برترین درمان ریزش مو؛ هیچ روش درمانی بدون شناخت دلیل ریزش مو نمی تواند مؤثر واقع گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین درمان ریزش مو؛ هیچ روش درمانی بدون شناخت دلیل ریزش مو نمی تواند مؤثر واقع گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید