برنامه ریزی دولت برای تغییر شیوه گردشگری پس از شیوع ویروس کرونا
به گزارش وبلاگ اسبیکو، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور از برنامه های این وزارتخانه برای تغییر و توسعه صنعت گردشگری در دوران شیوع ویروس کرونا و پس از آن اطلاع داد.
علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ضمن یادآوری این موضوع که برنامه های دولت برای رونق صنعت گردشگری و میزبانی از گردشگران کشور های همسایه تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته است، از تدابیری اتخاذ شده برای جبران صدمه های وارد شده به این صنعت اطلاع داد. وی در این رابطه تشریح کرد:
دولت همیشه با درنظر گرفتن بسته های حمایتی و نیز تسهیلات 12 درصدی اعطایی وام 16 میلیون تومانی به هر نیروی شاغل، کوشش نموده تا بخشی از خسارت های وارده به کسب وکارها را مرتفع و از تعدیل نیروی کار جلوگیری کند. در این میان، دستگا ه ها با تدابیری سعی در جبران خسارت های وارده به فعالان و بخش های خصوصی تحت پوشش نموده اند. بعلاوه وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با مکاتبات متعدد خواهان استمهال و بخگرددگی بعضی از مطالبات که به صورت مالیات و حامل های انرژی بوده، شده است. علاوه بر این، با ارائه فهرست کلیه فعالان و بخش های تحت پوشش به صورت بیمه ای، غیربیمه ای و خویش فرما، کوشش نموده تا همگان از حداکثر تسهیلات برخوردار شوند. در این راستا، با ارائه پیشنهاد به دستگاه ها خواهان تنفس یک ساله در بازپرداخت کلیه مطالبات برای بخش های گردشگری منتفع از تسهیلات اعطایی شده است.
مونسان با تاکید بر اینکه صنعت گردشگری، می تواند اصلی ترین جایگزین برای اقتصاد متکی بر نفت باشد، اذعان داشت:
صنعت گردشگری مجموعه ای پیچیده از خدمات گوناگون است که سر منشأ بسیاری از آ نها در رشد و توسعه زیربنایی و روبنایی اقتصاد ملی است. مجموعه این صنعت پیچیده، فرصت های اشتغال گوناگونی را در بخش های مختلف ایجاد می نماید و به طور مستقیم می تواند در فراوری و تجارت دیگر خدمات نظیر حمل ونقل، هتلداری و... تأثیر بگذارد. در صورتی که توجه به صنعت گردشگری افزایش پیدا کند و این صنعت توسعه یابد، بسیاری از بخش های مختلف کشور با رشد و رونق روبرو می شوند که از جمله آن ها می توان به رشد مسکن، کشاورزی، حمل ونقل و اشتغال زایی های مستقیم و غیرمستقیم اشاره نمود.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مورد اتخاذ تدابیری چون رونق گردشگری مجازی و برگزاری تورهای آشناسازی، چنین گفت:
نخستین راه چاره موجود توسعه گردشگری مجازی است. ظرفیتی که در دنیا جدی گرفته شده و رو به توسعه است. توسعه گردشگری مجازی می تواند بازدهی بسیار بالایی داشته باشد؛ چرا که غیر از اینترنت و تهیه یک محتوای سه بعدی، به هیچ زیرساخت دیگری احتیاج ندارد. وقتی کاربر با استفاده از این محتواها با اماکن تاریخی و گردشگری ما آشنا شد، حاضر است برای حضور و استفاده از این مراکز به ایران سفر نموده و با جزئیات بیشتری از این بناها آشنا گردد. تورهای مجازی صرفاً به اماکن گردشگری و میراث فرهنگی محدود نشده و قابلیت استفاده در نمایشگاه ها را دارد.
وی اضافه کرد:
برگزاری تورهای آشناسازی، همسو با توصیه های سازمان دنیای دنیاگردی و به منظور اعتماد سازی پیرامون رعایت مسائل بهداشتی زنجیره تأمین خدمات، آموزش و فرهنگ سازی سفر هوشمند و حمایت از کسب و کارهای گردشگری در شرایط همزیستی با کرونا بوده است. این تورها در چارچوب استانداردهای معین و مدون از منظر تعداد شرکت نمایندگان، راستا بازدید ها و الزامات بهداشتی به عنوان مکمل عینی و الگوی نمادین اجرای پروتکل های سفر هوشمند، برگزار می گردد.
مونسان انجام سفرهای داخلی را پس از برداشتن محدودیت ها، اندک و کنترل شده توصیف کرد و توضیح داد:
تقریباً از عید فطر به بعد با کم رنگ شدن محدودیت های کرونایی بسیاری از هموطنان به استان های شمالی اعم از مازندران، گیلان، گلستان و عده ای دیگر از مردم به استان خراسان رضوی و سایر استان های جنوبی سفر کردند؛ اما این سفرها عمدتاً با وسیله شخصی بوده و بیشتر از خانه مسافرها و واحدهای مقرون به صرفه قیمت استفاده و بعضی دیگر نیز در خانه اقوام و خویشاوندان بیتوته کردند.
علی اصغر مونسان بعلاوه با توصیف شرایط جدیدی برای سفر در دوران پساکرونا، این امر را احتیاجمند برنامه ریزی استراژیک دانست و اضافه کرد:
کارشناسان، درباره سفرهای بعد از کرونا، پیش بینی می نمایند، مردم خیلی به مکان های دور از خانه سفر ننمایند. اقامت های کوتاه و سفر با ماشین شخصی، از هواپیما و وسایل عمومی جذابیت بیشتری خواهد داشت. مدت زمان سفرها خیلی کوتاه و سریع خواهد بود. به علت ملاحظات از کرونا و بعلاوه اقتصاد ضعیف تر مردم، سفرهای بلند مدت جای خود را به سفرهای کوتاه مدت خواهند داد. مردم طبعا بعد از ویروس کرونا سفر خواهند کرد؛ اما در پی قیمت خوب خواهند بود. آنها تمامی تمرکزشان روی خدمات است. برای خرید، به ارزش کلی که در خرید وجود دارد دقت می نمایند و نه فقط قیمت. مشتریان در پی این هستند که ببینند این خرید چه امکاناتی را در اختیارشان قرار خواهد داد. از این رو، برای اینکه بتوانیم قیمت بعضی خدمات سفر را کاهش دهیم، باید با برنامه ریزی و هماهنگی سایر دستگاه های اجرایی و مرتبط، بعضی از حامل های انرژی و ارزش اضافه کرده و مالیات بر عایدی و سایر موارد را کاهش داد تا با کاهش این موارد، کاهش خدمات قابل ارائه از سوی تأسیسات را برای سفر برنامه ریزی کرد.
منبع: کجارو / میراث آریا