برقراری ترانزیت مستقیم کالا به قرقیزستان

به گزارش وبلاگ اسبیکو، خبرگزاری خبرنگاران- وزیر راه و شهرسازی در نشست همکاری های مالی ایران و قرقیزستان، از امکان ترانزیت مستقیم کالا از بندرعباس به این کشور اطلاع داد.

برقراری ترانزیت مستقیم کالا به قرقیزستان

به گزارش خبرگزاری وبلاگ اسبیکو، رستم قاسمی امروز در حاشیه نشست کمیسیون مشترک همکاری های مالی ایران و قرقیزستان در تهران گفت: در این نشست، ترانزیت به عنوان موضوع مهم و اساسی بین دو کشور، آنالیز شد و وزیر اقتصاد قرقیزستان امروز برای آنالیز ترانزیت کالا به بندر عباس و بندر شهید رجایی سفر می نماید.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به امکان توسعه حمل ونقل ریلی، جاده ای و هوایی بین ایران و قرقیزستان گفت: قرقیزستان می تواند کریدور ترانزیتی ایران به حوزه شانگ های باشد.

قاسمی در این ملاقات با اشاره به اهمیت روابط دوجانبه ایران و قرقیزستان گفت: جدا از مبحث ترانزیت، دو کشور می توانند در مواردی، چون تجارت، سرمایه گذاری طرفین در دو کشور، کشاورزی و صادرات تجربه و دانش فنی و مهندسی ایران به قرقیزستان همکاری نمایند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کمیسیون مشترک همکاری های ایران و قرقیزستان در مهرماه برگزار گردید، ضروری است یک تیم فنی برای آنالیز و پیگیری مصوبات گذشته و آماده سازی طرح ها و مصوبات برای کمیسیون مشترک بعدی تشکیل گردد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت بالای همکاری دو کشور در زمینه ترانزیت گفت: امروز امکان ترانزیت ریلی از بندرعباس به قرقیزستان فراهم است و با استفاده از توافقات موجود با ترکمنستان و کشور های آسیای میانه، می توان این ظرفیت را توسعه داد.

وی اضافه نمود: بعلاوه توسعه ترانزیت جاده ای بین دو کشور نیز می تواند در دستور کار قرار بگیرد. در زمینه حمل ونقل هوایی نیز امروز پرواز هایی بین مشهد و مرکز جمهوری قرقیزستان برقرار است که این پرواز ها نیز می تواند افزایش پیدا کند.

این وزیر دولت سیزدهم ادامه داد: قرقیزستان می تواند به کریدور انتقال کالا های ایرانی به حوزه شانگ های و کشور های شرقی تبدیل گردد.

قاسمی با اشاره به امکان سرمایه گذاری طرف قرقیزستانی در بندر شهید رجایی و سایر بخش های اقتصاد ایران گفت: امکان حضور و سرمایه گذاری شرکت های ایرانی در بخش های مختلف اقتصاد قرقیزستان از جمله صنعت و کشاورزی نیز وجود دارد.

وی ضمن استقبال از پیشنهاد طرف قرقیزستانی برای تشکیل صندوق مشترک توسعه سرمایه گذاری میان دو کشور اضافه نمود: این پیشنهاد بسیار خوبی است که می تواند از امکان حضور شرکت های ایرانی در بخش های مختلف اقتصاد قرقیزستان و بالعکس حمایت و پشتیبانی کند. جمهوری اسلامی ایران حتما از این پیشنهاد استقبال می نماید. این صندوق می تواند باعث ایجاد کارخانجات مشترک و توسعه سرمایه گذاری ها شده و زمینه خوبی برای همکاری های آینده دو کشور فراهم کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قرقیزستان ظرفیت های بالقوه بسیاری دارد که می تواند به ظرفیت های بالفعل تبدیل گردد، گفت: ایران نیز در صنایع مختلفی از جمله صنایع غذایی، لوازم خانگی و ... از توانمدی های خوبی برخوردار است که قرقیزستان می تواند از این ظرفیت استفاده کند.

وی اضافه نمود: تبادلات گردشگری نیز می تواند بین دو کشور به سرعت برقرار گردد. با توجه به این موضوع به نظر می رسد یکی از مواردی که باید در دستور کار تیم فنی قرار بگیرد، موضوع ویزا بین دو کشور است. امیدوارم در سفر و نشست آینده در این مورد نیز به نتایج خوبی برسیم.

فراهم بودن زمینه برای فعالیت سرمایه گذاران ایرانی و قرقیزستان

وزیر اقتصاد و دارایی قرقیزستان گفت: راستا های این کشور برای ارتباط ایران با بازار های بین المللی به وسیله توسعه جاده و ترانزیت دریایی آماده است.

دنیر امان گلدیف معاون اول نخست وزیر و وزیر امور مالی و دارایی جمهوری قرقیزستان نیز در حاشیه نشست کمیسیون مشترک همکاری های مالی ایران و قرقیزستان، گفت: زمینه برای فعالیت سرمایه گذاران دو کشور فراهم شده است.

امان گلدیف اضافه نمود: قرقیزستان برای همکاری های مالی با ایران در زمینه های مختلف به ویژه در سرمایه گذاری مشترک اهمیت زیادی قائل است.

وی بعلاوه با تاکید بر روابط تاریخی، سیاسی، تجاری و فرهنگی ایران و قرقیزستان، گفت: ایران یکی از اولین کشور هایی بود که استقلال قرقیزستان را به رسمیت شناخت.

وزیر اقتصاد و دارایی قرقیزستان گفت: کشورش از نظر منابع طبیعی غنی و به لحاظ کشاورزی و گردشگری بسیار مجذوب کننده است، بنابراین کوشش ها برای رونق چشمگیر مناسبات بین دو کشور در حال اجرا است.

امانگلدیف اضافه نمود: در این نشست بعلاوه صادرات گوشت به ایران و ایجاد کارخانه های لبنی در کشور به علت پتانسیل بالای ایران در زمینه فراوری لبنیات مورد بحث و آنالیز نهاده شد.

وی در این ملاقات با ابراز خرسندی از برگزاری موفقیت آمیز کمیسیون مشترک همکاری های مالی ایران و قرقیزستان، ابراز امیدواری کرد که این کمیسیون به برطرف موانع همکاری های دوجانبه و تدوین نقشه راه مناسبات دوجانبه یاری کند.

دنیر امان گلدیف معاون اول نخست وزیر و وزیر امور مالی و دارایی جمهوری قرقیزستان و هیئت همراه عصر امروز (شنبه) با حضور در ساختمان دادمانِ وزارت راه و شهرسازی، با رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی به عنوان رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور و جمعی از معاونان وی ملاقات و در خصوص مباحث مختلف مالی مصاحبه کرد.

منبع: خبرگزاری آریا

به "برقراری ترانزیت مستقیم کالا به قرقیزستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برقراری ترانزیت مستقیم کالا به قرقیزستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید