با ویژگی های تازه macOS 13 ونتورا آشنا شوید

به گزارش وبلاگ اسبیکو، چند روز قبل اپل بالاخره از سیستم عامل macOS 13 به نام ونتورا رونمایی کرد که مطابق معمول از چندین ویژگی نو بهره می برد. در ادامه به ویژگی های تازه نفس این سیستم عامل می پردازیم.

با ویژگی های تازه macOS 13 ونتورا آشنا شوید

Stage Manager

یکی از ویژگی های تازه macOS 13 با نام Stage Manager ارائه شده است. به لطف این قابلیت، می توانید پنجره های باز شده در سیستم را بهتر کنترل و مدیریت کنید. با کلیک بر این گزینه در بخش کنترل سنتر، تمام پنجره های باز به صورت گروه های مختلف به بخش کناری نمایشگر فرستاده می شوند و هر زمان که به آن ها احتیاج داشتید کافی است روی آیکون آن ها کلیک کنید. بعلاوه با این قابلیت، راحت تر از گذشته می توانید فایل ها را بین برنامه ها جابجا کنید.

استفاده از آیفون به عنوان وب کم

قابلیتی به نام Continuity Camera احتمالا مورد توجه زیادی قرار می گیرد. با استفاده از این قابلیت می توانید آیفون 11 یا مدل های تازهتر را به عنوان وب کم مورد استفاده قرار دهید. البته برای قرارگیری آیفون در جای مناسب به یک وسیله جانبی احتیاج دارید که باید آن را جداگانه بخرید. بعلاوه باید به قابلیت Desk View هم اشاره کنیم که با استفاده از دوربین اولترا واید می تواند میز کامپیوتر را در کنار چهره شما نمایش دهد.

بهبود جستجوی Spotlight

بسیاری از کاربران کامپیوترها مک علاقه زیادی به بخش Spotlight دارند و حتی برای اجرای برنامه ها هم از همین قسمت استفاده می نمایند. حالا در macOS 13 ونتورا این ابزار مفید در زمینه جستجو مجذوب کنندهیت بیشتری پیدا نموده است. به طور تعیین حالا می توانید با جستجو کردن، عکس های درون اپلیکیشن هایی مانند Notes و Messages را پیدا کنید و از طرف دیگر به لطف قابلیت Live Text، قادر به پیدا کردن متن درون تصاویر هم خواهید بود.

جایگزینی بعضی پسورد ها با Passkey

بالاخره بعد از مدت ها انتظار، کاربران macOS هم می توانند بعضی پسوردها را با Passkey جایگزین نمایند. Passkey نوعی کلید دیجیتالی منحصر به فرد محسوب می گردد که در سرور قرار نمی گیرد و فقط درون سیستم باقی می ماند. این کلید دیجیتالی در کامپیوترهای مک مبتنی بر تاچ آی دی است و بنابراین کاربران برای وارد شدن در بعضی اکانت های خود دیگر احتیاجی به تایپ کردن پسورد نخواهند داشت. به لطف این تعیینه، احتمال هک شدن اکانت کاربران به طور قابل توجهی کاهش پیدا می نماید.

بهبود اپلیکیشن Mail

اپلیکیشن Mail در macOS 13 ونتورا و iOS 16 بعضی قابلیت های قدیمی و مفید جیمیل را دریافت نموده است. به عنوان مثال می توانیم به برنامه ریزی برای ارسال ایمیل و امکان لغو ارسال ایمیل تا 10 ثانیه اشاره کنیم. بعلاوه هنگام جستجو در بین ایمیل های قدیمی، با پیش نمایش کامل تری روبرو می شوید.

افزایش امکانات اپلیکیشن iMessage

کاربران آیفون معمولا برای چت کردن با یکدیگر علاقه زیادی به اپلیکیشن iMessage دارند. حالا اپل برای این دسته از کاربران اعلام نموده که تا 15 دقیقه بعد از ارسال پیغام قادر به ویرایش هستند و از طرف دیگر تا 30 روز بعد هم می توانند پیغام های ارسال شده را حذف نمایند. بعلاوه بعد از سال ها انتظار، حالا کاربران می توانند پیغام های موردنظر خود را به عنوان پیغام های خوانده نشده علامت گذاری نمایند.

آپدیت مرورگر سافاری

یکی از قابلیت های تازه سافاری Shared Tab Groups نام دارد که با استفاده از آن می توانید مجموعه ای از لینک ها را به راحتی با دوستان خود به اشتراک بگذارید. بعلاوه APIهای مربوط به افزونه ها هم با تغییرات زیادی روبرو شده و توسعه دهندگان می توانند از این امکانات تازه بهره ببرند.

تغییر رابط کاربری بخش تنظیمات

اپل برای این نسخه macOS، طراحی بخش تنظیمات را ساده تر نموده و حالا کاربران راحت تر از گذشته می توانند قسمت های مختلف موردنظر خود را پیدا نمایند.

iCloud Shared Photo Library

کاربران آی کلاود با استفاده از قابلیت iCloud Shared Photo Library می توانند یک آلبوم خانوادگی با حضور حداکثر 6 نفر از اعضای خانواده یا دوستان ایجاد نمایند تا تمام این افراد در یک جا به عکس های خاطره انگیز دسترسی داشته باشند.

سخن آخر

با توجه به اینکه macOS 13 ونتورا و iOS 16 از معماری یکسانی استفاده می نمایند، مانند سال گذشته بسیاری از ویژگی های تازه iOS راهی macOS هم شده است. باید ببینیم کامپیوترهای اپل به لطف استفاده از تراشه های اختصاصی در آینده چه امکانات مجذوب کننده تری را دریافت می نمایند.

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ

به "با ویژگی های تازه macOS 13 ونتورا آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با ویژگی های تازه macOS 13 ونتورا آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید