اضافه وزن در جوانی و افزایش ریسک سرطان پروستات

به گزارش وبلاگ اسبیکو، محققان پی بردند اضافه وزن مردان جوان در دوران نوجوانی و بیست سالگی، ممکن است به طور ناخواسته خطر ابتلا به سرطان پروستات را در آینده افزایش دهد.

اضافه وزن در جوانی و افزایش ریسک سرطان پروستات

این نگرانی ناشی از تحقیقات جدیدی است که چندین دهه نوسانات وزن و نرخ سرطان پروستات را در میان تقریباً 260000 مرد در سوئد بررسی کرده است.

این مردان در محدوده سنی 17 تا 60 سال قرار داشتند. محققان در ابتدا مشاهده کردند که به طور کلی، شرکت کنندگانی که در طول عمر خود سالانه تقریباً نیم کیلوگرم یا بیشتر وزن اضافه می کردند، 10 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلاء به سرطان تهاجمی پروستات در بزرگسالی بودند.

یک الگوی وزن مشابه دیگر با 29 درصد بیشتر خطر ابتلاء به سرطان پروستات کشنده مرتبط بود.

اما محققان دریافتند که بیشتر مردان در سنین 17 تا 29 سالگی اضافه وزن پیدا می کنند؛ و ریسک ابتلاء به بیشتر سرطان های مرتبط با وزن در این محدوده سنی است.

ماریسا داسیلوا، سرپرست تیم تحقیق از مرکز سرطان دانشگاه لوند سوئد، می گوید: ما از افزایش وزن سریع در بزرگسالی شگفت زده شدیم و خطر ابتلاء به سرطان پروستات در سنین بالاتر به شدت با این افزایش وزن سریع مرتبط است.

محققان بیان کردند که سرطان پروستات دومین سرطان شایع در جهان است.

شرکت کنندگان این مطالعه بین سال های 1964 تا 2014 ثبت نام کردند و سلامت آن ها تا سال 2019 تحت نظارت قرار گرفت. به طور میانه، آن ها بیش از چهار دهه تحت نظر بودند.

در طی آن زمان، بیش از 23000 مرد با میانگین سنی 70 سال مبتلا به سرطان پروستات تشخیص داده شدند. از این تعداد، تقریباً 4800 نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.

داسیلوا بیان کرد که تحقیقات دیگر نشان داده است که افزایش وزن می تواند بر هورمون رشد خاصی که عامل ایجاد سرطان پروستات است تأثیر بگذارد.

در هر صورت، این سوال مطرح می شود که آیا کاهش وزن در مراحل بعدی زندگی ممکن است خطر ریسک سرطان پروستات را کاهش دهد.

منبع: مهر

منبع: فرارو

به "اضافه وزن در جوانی و افزایش ریسک سرطان پروستات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اضافه وزن در جوانی و افزایش ریسک سرطان پروستات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید