آتیه سالمندان برای سازمان بهزیستی مهم است

به گزارش وبلاگ اسبیکو، رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه سن امید به زندگی از 64 سال به 72 سال رسیده است، گفت: شاخص های سلامت اجتماعی و رفاه رو به بهبود است.

آتیه سالمندان برای سازمان بهزیستی مهم است

علی محمد قادری، در همایش روز جهانی سالمندان گفت: سالمندی به عنوان یک سرچشمه محبت و حکمت در احادیث و روایات ما مطرح است و اینکه ما بتوانیم این عزیزان را به عنوان عامل انتقال تجارب سازنده و ارزشمند که ایجاد تبلور آداب و ارزش ها و فرهنگ ملی را ترسیم می نماید؛ در منظر آحاد جامعه داشته باشیم.

وی گفت: در عصر حاضر شاخص های سلامت اجتماعی و رفاه رو به بهبود است. سن امید به زندگی از 64 سالگی به 72 سالگی رسیده، اما تأخیر در ازدواج، کاهش نرخ موالید و موضوعاتی که باعث بسته شدن پنجره جمعیتی ما می گردد؛ این ها همه از سوابق دارای بحران در جامعه و در ارائه به نسل سالمند در جامعه خواهد بود.

قادری اضافه کرد: اگر به معنی واقعی کلمه به سند اقتصادی سالمندان دقت گردد و اعتبار سنجی شاخص های آن را همه ارکان رصد نمایند و پرسشگری و مطالبه گری از دستگاه هایی که وظیفه استقرار این سند را دارند در دسترس قرار می گیرد.

وی ادامه داد: ما وظیفه داریم آمار را اعلام کنیم و در خدمت بیش از 9 میلیون سالمند باشیم اعلام کنیم چطور می توانیم تاب آوری افراد دارای معلولیت و سالمندان عزیز را افزایش دهیم. این موضوعات یعنی در نظام مقدس جمهوری اسلامی خانواده محوری یک بحثی است که نقشی حرفه ای را برای سازمان ها تعریف می نماید. آن چیزی که به عنوان خدمات شایسته و عزتمندانه برای سالمندان مطرح است اینکه همه دستگاه ها وظیفه اصلی خود را بدانند و مناسب سازی که موضوعی جدی و یکی از موارد مهم در قانون حمایت از افراد دارای معلولیت است عیناً در خصوص افراد سالمند تعریف گردد.

رئیس سازمان بهزیستی گفت: توجه به آتیه سالمندان امری است که به شدت برای بهزیستی مهم است. در 35 سال آینده 30 درصد یا یک سوم جمعیت ما سالمند خواهند بود آیا برای جا به جا کردن و انتقال سالمندان در 35 سال آینده ما اقشار جوان و نیروی کار داریم یا نداریم؟ این، موضوع بسیار مهمی است.

قادری اضافه کرد: امروزه باید دقت کنیم زیرساخت های شهری و توجه به اجرایی کردن قوانینی که در حقیقت به آن ها توجه نشده است موضوعاتی که باید در رصد آینده پژوهانه عزیزان قرار بگیرد. متغیر های جمعیتی و احتمال رسیدن به وزن 30 درصد و بسته شدن پنجره جمعیت هم فضای گفتمانی سازمان های همکار و ذی نفع باید دقت کافی گردد.

وی ادامه داد: کوشش کنیم هم مطالبه گری خودمان را در سازمان ها و مجامع انجام دهیم و من به سهم خودم در سازمان متبوع خودم یک سالی است که این کار را آغاز نموده ام و افتخار می کنیم در ابتدای این دولت؛ بعد از مدت ها اولین جلسه شورای ملی سالمندان با حضور وزیر و رئیس شورای ملی سالمندان برگزار گردید و این باید تداوم پیدا کند. احکام و مصوباتش باید اجرایی گردد. آنچه ما می دانیم این است که باید یک جلسه کاربردی میان دستگاه های همکار و مجامع دانشگاهی برگزار گردد در هر فصل و گزارش پیشرفت فیزیکی کار ها به رئیس جمهور توجه داده گردد.

رئیس سازمان بهزیستی، موضوع تقویت حمایت های اجتماعی را خاطر نشان کرد و اضافه کرد: در نظام تعاملی میان نسل جوان و سالمندان باید یک ارتباط معنوی پایدار و موضوع ارتقای سلامت روحی و روانی را جدی بگیریم. موضوع توانمند سازی این اقشار برای ما بسیار مهم است خصوصاً بانوان سالمند.

وی گفت: درخواست آخر من این است که سمن ها نقش بسیار مهمی در این حوزه خواهند داشت و با توجه به اینکه می توانند مجوز فعالیت خود را از سازمان بهزیستی و فراجا و وزارت کشور دریافت نمایند، کوشش نمایند در جهت تعامل کوشش و امورات میان بخشی دستگاه ها به عنوان کمپینی میانی عمل نمایند و بتوانیم همکاری دستگاه های دیگر مثل شهرداری ها و…، را در کنار سمن ها داشته باشیم.

وبلاگ اسبیکو اجتماعی رفاه و تعاون

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "آتیه سالمندان برای سازمان بهزیستی مهم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتیه سالمندان برای سازمان بهزیستی مهم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید