چرا عوارض آزادراهی افزایش نمی یابد؟
به گزارش وبلاگ اسبیکو، عباس بیات سرمدی درباره خاتمه معین قیمت عوارض آزادراهی شرح داد: انجام این کار از دست وزارت راه و شهرسازی خارج شده است. قبلا سالیان متمادی وزیر راه و شهرسازی در این خصوص تصمیم می گرفت و از سال گذشته این کار را تعلیق نموده و به دستور مستقیم شخص رئیس جمهوری این کار انجام می گردد.
وی ادامه داد: گفته بودند این موضوع ظرف دو هفته در ستاد تنظیم بازار مطرح و بعد ابلاغ می گردد اما این دو هفته از سال گذشته تا کنون زمان برده و هرچه پیگیری می کنیم به جایی نرسیده است؛ به نظر می رسد هنوز در اولویت آنالیز در ستاد تنظیم بازار نیستیم و با وجود وعده های متعدد ابلاغ عوارض انجام نشده است. عوارض فعلی برای سال 1399 است و تا کنون تغییری نداشته و ادامه این روند، ظلم به سرمایه گذاری و خیانت به کشور است. در شرایطی که هیچ سرمایه گذار خارجی نمی خواهد در ایران سرمایه گذاری کند، سرمایه گذاران داخلی را هم با این اقدامات از خود رنجیده خاطر می کنیم که بخواهد در پی سفته بازی و دلالی برود.
مدیرکل بهره برداری آزادراه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با اشاره به فرار سرمایه گذاری از پروژه های کشور گفت: در چنین شرایطی اگر بخواهیم آزادراه تازه احداث کنیم، هیچ سرمایه گذاری تمایل ندارد. یکی از دلایلش هم این است که می گوید نرخ سرمایه گذاری اش کمتر از 25 درصد است و هیچ جای این کشور با این مبالغ سرمایه گذاری نمی نمایند و همین پول را اگر در بانک بگذارند، سود بیشتری می گیرند.
بیات سرمدی اعلام نمود: در شرایطی که سرمایه گذارها از یک طرف برای الکترونیکی کردن عوارض آزادراهی اجبار دارند که باز هم عوارض را نمی توانند دریافت نمایند. از طرف دیگر در تاریخ های خاصی عوارض آزادراهی را حذف می نمایند و باز هم بازگشت سرمایه شان امکان پذیر نیست، ارزش پولشان از بین می رود و تضمینی هم برای بازپرداخت پولشان وجود ندارد؛ بنابراین تمایلی ندارند که برای زیرساخت های کشور سرمایه گذاری نمایند.
وی در پاسخ به اینکه پیشنهاد برای افزایش عوارض چند درصد است، اظهار کرد: به صورت میانه 28 درصد ابلاغ کردیم؛ اما ستاد تنظیم بازار باید با این عدد موافقت کند و تا کنون با وجود پیگیری هایی که انجام دادیم هنوز به نتیجه نرسیده ایم، آن هم در شرایطی که قیمت بلیت، کرایه و همه چیز نسبت به پارسال چند برابر شده است.
منبع: گردشبان