نقاشی که از کابوس ها عکس می گرفت

به گزارش وبلاگ اسبیکو، هر کسی که به آثار هنری هراس آور یا وهم انگیز علاقه داشته باشد، نمی تواند در برابر نقاشی های زجیسواف بکشینسکی احساس حیرت و شگفتی نکند و مسحور فضای ماخولیایی آن ها نشود. بکشینسکی (2005-1929) یکی از برجسته ترین هنرمندان معاصر لهستان است که در حوزه های مختلفی مثل عکاسی، مجسمه سازی، و داستان کوتاه آثاری از خودش به جا گذاشته است. اما معروفیت و اعتبار او بیشتر از هر چیز به خاطر آثار نقاشی اوست که حال و هوایی رعب آور و عجیب دارند.

نقاشی که از کابوس ها عکس می گرفت

به گزارش وبلاگ اسبیکو؛ از بکشینسکی نقل می نمایند که گفته است: من دوست دارم طوری نقاشی کنم که انگار دارم از رویا ها عکس می گیرم. این توصیف خیلی دقیقی از سبک آثار اوست، البته به شرطی که رویا را به معنی ترسناک ترین کابوس ها بفهمیم. نقاشی های بکشینسکی چشم انداز ها، پیکره ها و اشیاء گوناگون را در حالتی به تصویر می کشند که فضایی آخرالزمانی، کابوس وار و نفرین شده را در فکر تداعی می نماید؛ فضایی که همه چیز در آن رو به زوال و در حال فساد است.

سبک نقاشی او را گاهی سوررئالیسم دیستوپیایی نامیده اند. سوررئالیسم سبکی از نقاشی است که به جای تصویر کردن واقعیت بیرونی به سراغ دنیا خواب ها و ناخودگاه انسان می رود و دیستوپیا هم به معنی فضایی ناخوشایند و زجرآور است که هر گونه وحشت و اندوهی در آن وجود دارد. نقاشی بکشینسکی ترکیبی از این دو است. آثار او فضایی خیالی و ماورائی دارند که فقط در خواب ها و هذیان ها می گردد آن را دید؛ آن هم خواب هایی که سرشار از اضطراب و وحشت و مرگ باشند.

نقاشی های بکشینسکی بدون عنوان و شرح هستند، زیرا او نمی خواست هیچگونه مفهوم یا معنای خاصی را بر نقاشی های خودش تحمیل کند و معتقد بود باید اجازه داد هر مخاطبی احساس و مفهوم خاص خودش را از اثر داشته باشد. در اینجا تعدادی از آثار بکشینسکی را ملاحظه می کنیم که نمونه هایی خیره نماینده از موفقیت او در عکس گرفتن از کابوس ها هستند.

منبع: فرارو

به "نقاشی که از کابوس ها عکس می گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقاشی که از کابوس ها عکس می گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید