تنها غذای بنفش دنیا، جاذبه گردشگری خراسان

به گزارش وبلاگ اسبیکو، غذاهای سنتی، مانند قروت می توانند در جذب توریست و بعلاوه درآمدزایی برای شهرهای مختلف نقش به سزایی داشته باشند.

تنها غذای بنفش دنیا، جاذبه گردشگری خراسان

معرفی غذاهای سنتی هر منطقه از جمله عواملی است که به شناخت آن منطقه و فرهنگ و آداب و رسوم مربوط به آن دیار یاری شایانی می نماید. قروت (قوروت) یکی از غذاهای سنتی در خراسان جنوبی است که از دیرباز بر سر سفره های مردمان این دیار قرار داشته است. مردم خاوران از کشک که یکی از فرآورده های دامی محسوب می شود غذایی بنفش رنگ به نام قروت می سازند. با وبلاگ اسبیکو همراه باشید تا تنها غذای بنفش دنیا را در کنار جاذبه های گردشگری شهر مربوط به آن بشناسید.

از سفال تا تقار

برای تهیه تنها غذای بنفش دنیا از ظرف خاصی استفاده می شود که در بین مردم این دیار به تقارچه یا تقار معروف است. تقارچه از جنس سفال است و در قسمت داخلی آن برجستگی های کوچکی برای سهولت در ساییدن کشک های خشک وجود دارد. همراه این تقارچه سنگی مخصوصی وجود دارد که اغلب از جنس آهک است که به دلیل ساییده شدن زیاد حالتی گرد و کاملا صاف دارد.

دلیل تغییر رنگ این غذا

مردم بیرجند از نوع خاصی از کشک استفاده می نمایند که به آن قروت یا کشک سیاه می گویند. قروت هم حالت پودرشده و هم جامد دارد که وقتی در آب حل می شود تغییر رنگ می دهد و بنفش می شود.

مواد اولیه ای که در تهیه این غذای لذیذ به کار می رود شامل کشک (قروت)، جوز یا همان گردو، نعنا، پیاز، سیر و آب است؛ کشک ها معمولا رنگ سفید تا خاکستری و خاکستری تیره دارند. بعلاوه در کنار این غذا از بادمجان سرخ شده نیز استفاده می شود.

غذایی بنفش با خواصی طلایی

قروت علاوه بر اینکه عطر و طعم خاص و لذیذی دارد، خواص بی شماری نیز دارد که می تواند از بیماری های بسیاری جلوگیری کند. کشک یا قروت به طور معمول به صورت سنتی از تغلیظ دوغ فراوری می شود و جهت افزایش ماندگاری آن را خشک نموده و مصرف می نمایند. برای آشنایی با تماشای های ایران روستای لاویج، مقصدی خنک برای تابستان را بخوانید.

تماشای های بیرجند

بیرجند یکی از مهم ترین شهرهای استان خراسان جنوبی است و مرکز این استان به شمار میرود. جاهای تماشای بیرجند بسیار زیاد است و بیشترشان حکایت از تاریخچه پربار این خطه دارند. در کنار این ها، جاهای تماشای اطراف بیرجند هم بسیار قابل توجه هستند و با زیبایی هایشان گردشگران را به سوی خود دعوت می نمایند. در کنار طبیعت و سازه های تاریخی، غذاهای بیرجند هم نقش پررنگی در دیده شدن این سرزمین دارد، به طوری که گردشگران را برای تماشا این شهر به آنجا می کشاند.

باغ اکبریه بیرجند

باغ اکبریه بیرجند نیز مانند سایر باغ های ایرانی نشانی از زیبایی و به کارگیری عوامل طبیعی در معماری بوده است. خالق باغ با اتکا به دانش تجربی خود، فضایی را ایجاد نموده که باعث بقا و پویایی بستر طبیعی شده است.

باغ ایرانی سه ساختار و طراحی منحصربه فرد دارد: اول در جهت عبور جوی آب واقع شده است. دوم اینکه با دیوارهای بلند محصور است و سوم در داخل باغ عمارت تابستانی و استخر آب قرار گرفته است.

پیشنهاد مطالعه: برای تماشا مطالب بیشتر از گردشگری تماشای های رشت، شهر باران و چای را بخوانید.

منبع: پیام دلتا

به "تنها غذای بنفش دنیا، جاذبه گردشگری خراسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنها غذای بنفش دنیا، جاذبه گردشگری خراسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید