4 واقعیت درباره توسعه گردشگری استان چهارمحال و بختیاری، روز چهارمحال و بختیاری

به گزارش وبلاگ اسبیکو، خبرنگاران: عادت نموده ایم به مسیرهای تکراری، راههای رفته و مسیرهای آشنا. اما گاهی باید برای یافتن گنجینه ها به راههای نرفته رفت؛ مقاصد بکری چون چهارمحال و بختیاری . بهشتی ناشناخته در غرب ایران. تصاویر رویایی طبیعت این استان باور کنید چیزی از منظره ها کارت پستالی سبز اروپا کم ندارد.

4 واقعیت درباره توسعه گردشگری استان چهارمحال و بختیاری، روز چهارمحال و بختیاری

هما حاصلی/ صدها جاذبه خاص و منحصر به فرد، از کوهستان های زاگرس گرفته تا جنگل های بلوط لردگان و سرچشمه رود های بزرگی مثل کارون و زاینده رود ، همه گنجینه های استان 4 اقلیمی است که می تواند آن را به بهشت گردشگران ایران و دنیا تبدیل کند.

فردا 31 اردیبهشت ماه، تقویم کشورمان به نام این استان چهارمحال و بختیاری مزین شده است. به این بهانه نگاهی خواهیم داشت به ظرفیت ها و موانع توسعه صنعت گردشگری در این استان بکر و زرخیز.

1-جذابیت های بام ایران بودن

اول از همه برویم سراغ جغرافیای این استان که آب و هوایش را باب گردشگری نموده است. استان زیبای چهارمحال و بختیاری در بخش جنوب غربی کشور قرار گرفته است. این استان در همسایگی اصفهان، لرستان، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد است. چهارمحال به علت قرار گرفتن در منطقه کوهستانی و در بر گرفتن بخش زیادی از رشته کوه های زاگرس، مرتفع ترین استان کشور است. شهرکرد که مرکز استان چهارمحال و بختیاری است، با ارتفاعی بین 2000 تا 2300 متر از سطح دریا، بلندترین استان کشور است و همین موضوع باعث شده است تا چهارمحال بختیاری لقب بام ایران را کسب کند.

بخش های این استان عبارتند از: شهرکرد، کوهرنگ، سامان، بروجن، بِن، فارسان، کیار، اردل و لردگان. به علت بافت کوهستانی این منطقه، آب و هوای این استان در فصول گرم خنک و معتدل و در فصول سرد، سرد و خشک است. چهارمحال به علت داشتن آب و هوای مطلوب در تابستان، یکی از برترین مقاصد سفر تابستانی است. ضمن آنکه در زمستان بهشت اسکی بازان است ودر بهارو پاییزش طبیعت افسونگری می نماید.

رستوران های روباز مشهد

رستوران نزدیک حرم مشهد

فهرست وسایل سفر به مشهد با اتوبوس

2-تا چشم کار می نماید زیبایی است

اقلیم خوش چهارمحال و بختیاری آن را سرزمینی سرشار از موهبت های طبیعی نموده است . با هم اسامی بعضی از این جاذبه ها را با هم مرور می کنیم .آبشارهای مختلف، غارهای طبیعی، چشمه های پرآب و خاص، تالاب ها و پارک های جنگلی همه و همه ،مجموعه ای از زیبایی ها را پیش روی هر زیباپسند می گشاید.

مثلا آبشار آتشگاه در بخش لردگان طولانی ترین آبشار ایران است که در انتهای مسیر خود به دریاچه سد کارون 3 خوزستان می ریزد.غار سراب از غارهای آهکی بزرگ ایران است به علت داشتن ساختار خاص و زیبا، یکی از انتخاب های اصلی غارنوردان برای اکتشافات نو است.

چشمه کوهرنگ نیز همانطور که از نام آن تعیین است، در شهرستان کوهرنگ چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است. این چشمه یکی از سرچشمه های اصلی زاینده رود است. چشمه کوهرنگ در روستای دیمه و در نزدیکی چلگرد قرار گرفته است. این چشمه زیبا از دل کوه جوش و خروش خود را شروع می نماید و با ایجاد رودخانه در مسیر خود تا زاینده رود، طبیعی بکر را برای مسافران و ایلات ساکن این منطقه ایجاد می نماید.

پارک ملی تنگ صیاد، چشمه سیاسرد بروجن ،تالاب سولقان،پارک جنگلی پروزهر کدام معجزه ای حیرت انگیز در طبیعت دلنشین چهار محال و بختیاری هستند.

غار یخی چما در بخش کوهرنگ، در فاصله 25 کیلومتری شهر چلگرد و نزدیک به روستای شیخ علیخان قرار گرفته است. این غار یخی یکی از غارهای یخی طبیعی و بزرگ ایران و بزرگ ترین منبع آب شیرین کشور است. زیبایی طبیعی و کم نظیر این غار، آن را به یکی از محبوب ترین جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری تبدیل نموده است. این غار یخی حتی در تابستان نیز دارای لایه های یخی در سقف و دیواره آن است .

تالاب گندمان ،تالاب چغاخور،منطقه حفاظت شده جنگلی هلن،دریاچه شلمزار،چشمه زنه،پیرغار،چشمه دیمه ،منطقه حفاظت شده سبز کوه،چشمه برم،آبشار زردلیمه مقاصد تابستانی گردشگرانی است که خنکای دلنشین طبیعت را طلب می نمایند.

یکی از زیباترین جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری که بی شباهت به عکس های طبیعت اروپا نیست، دره عشق است. حتی نام این دره حس ناب عشق و زیبایی را به مهمان خود القا می نماید.طبق افسانه های کهن، نام این دره از داستان دو دلداده گرفته شده است که برای وصال، خود را به رودخانه انداختند تا عشق آن ها ماندگار گردد.

3 - سفر زمان در بناهای تاریخی

تا اینجا همه از طبیعت شگفت انگیز این خطه گفتیم اما سفر به چهارمحال و بختیاری هم فال است و هم دیدن . از طبیعت جان فزا و روحبخش آن که بگذریم برای دوستداران تاریخ هم این استان جذابیت های بی نظیری دارد.

خانه آزاده و ستوده چالشتری، یکی از بناهای تاریخی و جاهای دیدنی چهارمحال بختیاری مربوط به اواخر دوران قاجار است.

قلعه صمصام السلطنه نگین معماری ایرانی است و هربیننده ای را مبهوت ظرایف خود می نماید.روستای لندی یکی از روستاهای تاریخی چهارمحال و بختیاری است که در شهرستان اردل و در مرز خوزستان و چهارمحال بختیاری قرار گرفته است. این روستا با وجود گذشتن چندین سال، همچنان بافت سنتی خود را حفظ نموده است.

4-چه کنیم که سیل گردشگربه سوی چهارمحال روانه گردد؟

آنچه در سطور قبل گفته شده تنها وصف کوچکی از زیبایی های بی شمار این استان غربی کشور است اما با وجود این ظرفیت بزرگ شوربختانه گردشگری درچهارمحال و بختیاری رونق چندانی ندارد.

نبود راه دسترسی ،کمبود تاسیسات اقامتی و امکانات رفاهی و ارتباطی حضور گردشگران را محدود نموده و باعث شده که منابع خدادادی گردشگری این استان نتواند به صورت محصول گردشگری عرضه گردد.

از آن سو به گفته فعالان حوزه گردشگری نه تنها در بعضی از شهرستان های استان از زیرساخت های مناسب خبری نیست و هیچ اقامتگاه یا بوم گردی مناسبی وجود ندارد که به مسافر سرویس دهد بلکه حتی بخش هایی از استان در موضوع فرهنگ گردشگری و گردشگرپذیری اصلاً کار نشده و در این رابطه مسائل فراوانی هست که موجب شده بسیاری تورگردانان راغب نباشند گردشگران را به این منطقه ها ببرند.

ایجاد فرهنگ گردشگرپذیری، تبلیغ و شناساندن استان به گردشگران، ایجاد زیرساخت ها ازجمله هتل و اقامتگاه ها، سرویس های بهداشتی و راه دسترسی مناسب به اماکن بکر تفریحی و گردشگری و ارتباط هوایی مستمر با استان های دیگر فهرست بلند بالای برنامه هایی است که باید با هم افزایی بخش دولتی و خصوصی تحقق یابد.

منبع: توریسم آنلاین

به "4 واقعیت درباره توسعه گردشگری استان چهارمحال و بختیاری، روز چهارمحال و بختیاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 واقعیت درباره توسعه گردشگری استان چهارمحال و بختیاری، روز چهارمحال و بختیاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید