اندیشکده، آیا جو بایدن می تواند اقتصاد آمریکا را نجات دهد؟

به گزارش وبلاگ اسبیکو، کارشناس اقتصادی یک اندیشکده بانفوذ آمریکایی با اشاره به بحران های اقتصادی و اقتصادی اخیر آمریکا، راه جوزف بایدن، رئیس جمهور منتخب برای نجات اقتصاد آمریکا را بسیار سخت توصیف کرد.

اندیشکده، آیا جو بایدن می تواند اقتصاد آمریکا را نجات دهد؟

د زموند لکمن، عضو ارشد اندیشکده آمریکن اینترپرایز و استراتژیست مالی و معاون سابق مدیر سازمان توسعه و بازبینی سیاستی صندوق بین المللی پول در گزارشی که در وبسایت این اندیشکده منتشر شد با طرح این سوال که آیا جو بایدن می تواند اقتصاد آمریکا را نجات دهد، نوشت: جو بایدن این روزها را باید همانند روز عظیم مالی احساس کند. دوازده سال پیش، وی بلافاصله پس از بحران بازار مسکن و اعتباری در آمریکا که منجر به رکود عظیم مالی 2008-2009 شد، معاون رئیس جمهور شد. این بار در 20 ژانویه 2021 ، هنگامی که ایالات متحده و اقتصادهای دنیای دوباره خود را درگیر یک بحران مالی عمیق می بینند، وی رئیس جمهور می گردد. ریاست وی این بار بلافاصله پس از شدیدترین بحران بهداشتی صد سال گذشته در جان رخ داده است.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی وبلاگ اسبیکو بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در صفحه اینستاگرامی وبلاگ اسبیکو بخوانید. (کلیک کنید)

بنا بر این گزارش، حتی قبل از آغاز بیماری همه گیر کووید-19، اقتصاد آمریکا با چالش های جدی روبرو بود. کاهش مالیات بر درآمد شرکت ها که از سوی ترامپ در سال 2007 بدون هیچ پشتوانه ای اعمال شد، باعث شد کسری بودجه آمریکا سر به فلک بکشد و بدهی عمومی این کشور به سطح نگران نماینده ای افزایش یابد. در همین حال، سیاست تجاری ترامپ مبنی بر این که یا راه من یا راه همه و راهبرد تجاری نخست آمریکا باعث ایجاد سیاست های حمایت از فراوری داخل در بیرون از آمریکا شد.

به نظر این کارشناس، در عین حال، ترامپ با دور کردن متحدان مالی آمریکا و بیرون آمدن از نهادهای مالی چند جانبه، نقش جدی رهبری مالی بین المللی آمریکا را به شدت تضعیف کرد. بحران کووید-19 نیز با قرار دادن اقتصاد ایالات متحده در بدترین رکود مالی نود سال گذشته خیلی زود بایدن را با چالش های مالی روبرو کرد.

در این مقاله آمده است: با وجود این که احیای قدرت مالی بهتر از حد انتظار به نسبت سقوطی بود که در ماه مارس تا آوریل تجربه کرد، بیکاری در آمریکا هنوز در حدود 11 میلیون نفر باقی مانده و احتمال می رود این عدد به دلیل آنچه که کارشناسان حوزه بهداشت و سلامت از آن با عنوان زمستان بسیار تاریک کووید-19 یاد می نمایند، بیشتر گردد. در همین حال، بودجه عمومی کشور بسیار کم شده، کسری بودجه به سطوح بی سابقه ای رسیده و نسبت بدهی عمومی به فراوری ناخالص داخلی اکنون در سطحی بالاتر از آن حدی بود که در سال های بلافاصله پس از جنگ دنیای دوم بود.

در این گزارش با اشاره به تصویب اخیر بسته محرک مالی 900 میلیارد دلاری در آمریکا و مهمتر از همه، رسیدن به مصونیت جمعی در برابر کرونا در این کشور تا اواسط سال 2021، از این دو مسئله به عنوان دو اشعه نور در این چشم انداز ناخوشایند مالی یاد شده و آمده است: به احتمال زیاد این کار مصونیت به این دلیل که تا آن موقع بیشتر مردم واکسینه شده اند، محقق خواهد شد. این امر می تواند به اقتصاد ایالات متحده این امکان را بدهد تا بهبودی خود را از ویرانی ناشی از بیماری همه گیر از سر بگیرد. با این حال، اشتباه خواهدبود اگر آقای بایدن چالش های مالی پیش رو در دنیای پس از همه گیری کووید-19 را دست کم بگیرد.

بنا بر این مقاله، افزایش چشمگیر سطح بدهی های داخلی و بین المللی در میان عواقب مالی نگران نماینده ناشی از همه گیری بوده است. انفجار در سطح بدهی شرکت های آمریکایی اکنون افرادی مانند اد آلتمن، کارشناس مشهور ورشکستگی مالی دانشگاه نیویورک را وادار نموده تا درباره موج ورشکستگی شرکت های عظیم ایالات متحده هشدار دهند. در عین حال، کارمن رینهارت، اقتصاددان ارشد بانک دنیای، هشدار می دهد که بعد از وام دریافت اخیر این اقتصادها، برای وقوع بدترین بحران بدهی بازارهای نوظهور در دوره پس از جنگ تنها به گذر زمان احتیاج است.

این کارشناس تصریح می نماید: در صورت روبروه با این چالشهای دلهره آور مالی چه در داخل و چه در خارج از کشور، دولت جدید بایدن نمی تواند مرتکب اشتباهات مالی گردد.

بنا بر این گزارش، بایدن، پس از کنترل بهتر بحران سلامت بطوری که واکسن به طور گسترده ای تا اواسط سال در دسترس باشد، باید دقیق ترین سیاست های بودجه ای را ترسیم کند. او باید این کار را در شرایطی انجام دهد که احتمالاً مجبور است با یک سنای جمهوریخواه کار کند ضمن این که ذخایر و منابع در اختیار بانک مرکزی (فدرال رزرو) تا حد زیادی تمام شده است.

به نظر این کارشناس، از یک طرف، آقای بایدن باید به توافقاتی در میان هر دو حزب اصلی آمریکا برسد تا مطمئن گردد اقتصاد ضعیف ایالات متحده همچنان از بودجه کافی برای ادامه فرایند بهبودی برخوردار خواهد بود. از طرف دیگر، وی باید عناصر رادیکال تر حزب دموکرات را برای خود داشته باشد تا اطمینان حاصل گردد که حمایت از بودجه مورد احتیاج به گونه ای فراهم می گردد که بی دلیل به بار بدهی بسیار بالای کشور اضافه نگردد.

در انتهای این مقاله آمده است: با توجه به چشم انداز واقعی بحران بدهی بازار نوظهور در یکی دو سال آینده و با توجه به این که ایفای نقش چین طبق قوانین تجارت بین الملل احتیاج به همکاری دیگر کشورها است، آقای بایدن احتیاجمند آن است که رابطه با متحدان مالی سنتی این کشور را بهبود دهد و بر نقش سنتی آمریکا در اقتصاد دنیا تاکید کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "اندیشکده، آیا جو بایدن می تواند اقتصاد آمریکا را نجات دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندیشکده، آیا جو بایدن می تواند اقتصاد آمریکا را نجات دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید