اما و اگرهای واکسیناسیون

به گزارش وبلاگ اسبیکو، همه به نام یک اصل، پیشگیری را بر درمان مقدم می دانند و معتقدند هیچ کدام از داروها و اقدامات بهداشتی در طول تاریخ به میزان واکسیناسیون در کاهش بروز بیماری ها و عوارض آن موثر نبوده اند. با این همه، برخی از والدین از روی نگرانی و ناآگاهی واکسیناسیون را به درستی انجام نمی دهند. به نام نمونه والدین شیرخوارانی که کودکشان

اما و اگرهای واکسیناسیون

اما و اگرهای واکسیناسیون

نویسنده:دکتر علیرضا ناطقیان*

همه به نام یک اصل، پیشگیری را بر درمان مقدم می دانند و معتقدند هیچ کدام از داروها و اقدامات بهداشتی در طول تاریخ به اندازه واکسیناسیون در کاهش بروز بیماری ها و عوارض آن موثر نبوده اند. با این همه، بعضی از والدین از روی نگرانی و ناآگاهی واکسیناسیون را به درستی انجام نمی دهند. به نام نمونه والدین شیرخوارانی که کودکشان دچار تب خفیف یا اسهال ملایم می شود به این دلایل سعی دارند برنامه واکسیناسیون را تغییر دهند.

آنها باید بدانند چنین مسایلی نمی تواند روی نحوه پاسخ دهی کودک به واکسن ها تاثیر بگذارد. به علاوه باید بدانید مواردی چون مصرف آنتی بیوتیک ها هیچ تاثیری در نحوه عملکرد واکسن ها ندارد زیرا واکسن های مورد استفاده در برنامه معمول واکسیناسیون بچه ها، از انواع ویروس های ضعیف شده یا باکتری های کشته شده یا غیبرطرفال شده هستند که تحت تاثیر آنتی بیوتیک ها قرار نمی گیرند.

بعضی از والدین که کودکشان در مرحله قبلی پس از دریافت واکسن سه گانه دچار تب، سفتی و گرمی و تورم محل تزریق شده است، سعی می کنند این واکسن را از برنامه واکسیناسیون حذف کنند. آنها باید بدانند این عوارض بسیار شایع و قابل پیش بینی هستند. استفاده از کمپرس گرم و استامینوفن به راحتی می تواند این مسایل را برطرف کند و هرگز نباید به فکر حذف واکسن مربوطه بود.

گاهی هم به دلایل بارداری مادر یا یکی از نزدیکان وی در مورد دریافت کردن یا نکردن واکسن MMR (سرخک، سرخجه، اوریون) از طریق شیرخوار بحث و تردید وجود دارد. لازم است بدانید، تحقیقات ثابت کرده این واکسن حاوی ویروس های ضعیف شده است و نمی تواند از فرد واکسینه شده به دیگری انتقال یابد.

بنابراین این خطر وجود ندارد که اگر کودکتان را برای واکسیناسیون ببرید، ویروس را به خانم باردار منتقل کند. علاوه بر این موضوعات، حساسیت به پنی سیلین هم همواره باعث مردد شدن والدین جهت اجرای برنامه واکسیناسیون می شود. ارتباطی بین حساسیت به پنی سیلین و حساسیت به واکسن ها دیده نشده است و اصولا سابقه آلرژی ها (حساسیت ها) اگر چه باید به پزشک یا بهورز مسوول واکسیناسیون گزارش داده شود اما معمولا فقط در شرایط خیلی خاص و استثنایی ممکن است بر تصمیم گیری اثر بگذارد.

اما به طورکلی باید گفت اگر کودک شما در حال مصرف داروی خاصی باشد، باید آن را به اطلاع پزشک یا بهورز برسانید. مصرف بعضی داروها چون با سیستم دفاعی کودک رابطه دارد و گاهی آن را ضعیف می کند شاید موجب شود تصمیم بگیرند تا مدتی بعضی واکسن های کودک را تزریق نکنند.

پی نوشت ها:

* فوق تخصص بیماری های عفونی بچه ها

منبع:www.salamat.comمنبع: راسخون

به "اما و اگرهای واکسیناسیون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اما و اگرهای واکسیناسیون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید