آغاز رایزنی ایران با یک کشور پیشرفته برای اعزام فضانورد محقق

به گزارش وبلاگ اسبیکو، مرتضی براری در مصاحبه با خبرنگاران، در مورد پروژه اعزام فضانورد ایرانی به ایستگاه فضایی گفت: رایزنی برای مشارکت با یک کشور پیشرفته در مورد اعزام فضانورد ایرانی آغاز شده است اما تا زمانی که نهایی نشود، نمی توان در مورد آن اطلاع رسانی کرد.

آغاز رایزنی ایران با یک کشور پیشرفته برای اعزام فضانورد محقق

وی با بیان اینکه مطابق با تاکید وزیر ارتباطات، سازمان فضایی ایران همکاری با یک کشور پیشرفته را برای اعزام فضانورد شروع کرده است، ادامه داد: ما رایزنی خود را شروع کردیم و امیدواریم با یکی از کشورها برای این کار به توافق برسیم اما هنوز این کشور نهایی نشده و پس از نهایی شدن، نام کشور را اطلاع رسانی می کنیم.

براری با تاکید بر اینکه تلاش این است که با همکاری یک کشور، بتوانیم فضانورد محقق به جای فضانورد گردشگر به ایستگاه فضایی ارسال کنیم، افزود: هدف از اجرای این طرح مشارکت در پروژه های بین المللی است. به این معنی که دانشمندان ایرانی با حضور در مدار زمین و یا ایستگاه فضایی، بتوانند در پروژه های بین المللی تحقیقاتی نقش آفرینی کنند.

وی با اشاره به اینکه با یک کشور به صورت مستقیم وارد مذاکره شده ایم، گفت: راستا رایزنی باید طی شود و در آینده نزدیک، برنامه زمان بندی اجرای این پروژه را اعلام می کنیم.

رئیس سازمان فضایی ایران در خصوص اینکه آیا برنامه ریزی برای اعزام فضانورد مطابق با سند برنامه ششم توسعه کشور پیش می رود، گفت: در سند برنامه ششم توسعه به این موضوع اشاره نشده است. برنامه های فضایی در این سند که تا سال 1400 تدوین شده، شفاف بوده و مربوط به بومی سازی فناوری فضایی و پرتاب و قراردادن ماهواره های سنجشی و مخابراتی در مدار است.

وی ادامه داد: اما در برنامه توسعه 10 ساله فضایی کشور که تا افق 1404 پیش بینی شده، موضوع اعزام فضانورد مطرح است که در خصوص این برنامه در جلسات شورای عالی فضایی بحث خواهیم کرد.

براری گفت: هماهنگی ها برای اخذ وقت از دفتر رئیس جمهور ادامه دارد تا بتوانیم جلسه شورای عالی فضایی را در دولت دوازدهم برگزار کنیم.

به گزارش وبلاگ اسبیکو، در حال حاضر تنها سفینه ای که قابلیت اعزام انسان به فضا را دارد، فضاپیمای سایوز کشور روسیه است. با این حال به نظر می رسد در صورت اجرایی شدن این پروژه، فضانورد ایرانی احتمالاً با سایوز به ایستگاه فضایی اعزام شود. البته بر اساس پیش بینی های ناسا، قرار است پرواز دو سفینه آمریکایی سال 2020 شروع شود و پس از آن فضانوردان آمریکا احتمالاً با این سفینه ها راهی ایستگاه فضایی بین المللی می شوند.

در این زمینه پیش از این نیز رئیس سازمان فضایی ایران به مهر گفته بود: در ایستگاه بین المللی فضایی بسیاری از محققان از کشورهای مختلف مستقر می شوند و ما نیز قصد داریم امکان اعزام فضانورد به ایستگاه فضایی را محقق کنیم. برای مثال کشوری مانند امارات، اعزام فضانورد را با هدف گردشگری دنبال کرده اما ما قصدمان این است که در این پروژه اعزام فضانورد محقق را دنبال کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر

به "آغاز رایزنی ایران با یک کشور پیشرفته برای اعزام فضانورد محقق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آغاز رایزنی ایران با یک کشور پیشرفته برای اعزام فضانورد محقق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید